Για να εδραιώσουν τη θέση των τεχνολογικών πρωτοπόρων που θα επηρεάζουν με τις αποφάσεις τους την επιχειρηματική στρατηγική, οι CIOs πρέπει να αναπτύξουν νέες δεξιότητες.

Ρυθμός είναι η λέξη κλειδί σε έναν ψηφιακό κόσμο που χαρακτηρίζεται από συνεχείς αλλαγές. Οι πελάτες δεν μπορούν να περιμένουν, θέλουν την καλύτερη λύση εδώ και τώρα. Και όταν υπάρχουν εταιρείες που είναι απρόθυμες να αναλάβουν δράση και να αλλάξουν, εμφανίζονται νέοι ανταγωνιστές πανέτοιμοι να γεμίσουν την αγορά με καινούργιες ιδέες, προϊόντα και λύσεις. Οι νέες τεχνολογίες δημιουργούν τη βάση μετασχηματισμού των επιχειρήσεων, κάτι που είδαμε να γίνεται μέσα στο 2015, αλλά θα δούμε να γίνεται και τα επόμενα χρόνια.

Σε αυτό το πλαίσιο οι CIOs έχουν την ευκαιρία να γίνουν οι τεχνολογικοί πρωτοπόροι των εταιρειών τους, επανακαθορίζοντας το ρόλο τους, καθώς οι CIOs είναι εξπέρ στις ψηφιακές τεχνολογίες. Διαθέτουν το μυαλό και τις ικανότητες για την υλοποίηση αλλαγών. Έχουν μια συνολική εικόνα για όλη την επιχείρηση – από την έρευνα και ανάπτυξη, έως το μάρκετινγκ, τις πωλήσεις και την υποστήριξη. Δουλεύουν καθημερινά με τεχνολογίες, οι οποίες μπορεί να γίνουν αύριο State-of- the-Art.

Επιβάλλοντας τον ψηφιακό μετασχηματισμό
Οι CIOs δεν πρέπει ούτε να στηρίζονται στην πλεονεκτική τους θέση, ούτε να διστάζουν να προωθούν τον ψηφιακό μετασχηματισμό απέναντι σε κάθε αντίσταση και αδράνεια εντός της επιχείρησής τους. Ωστόσο, ποια είναι εκείνα τα σημαντικά χαρακτηριστικά που πρέπει να διαθέτουν οι CIOs, ώστε να πάρουν πάνω τους τον πλήρη ψηφιακό μετασχηματισμό της επιχείρησής τους;

«Αδυσώπητη» καινοτομία. H καινοτομία πρέπει να αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της επιχειρηματικής στρατηγικής. Για να «εμφυτευτεί» η κουλτούρα της καινοτομίας μέσα στην επιχείρηση δεν επαρκεί απλώς να προγραμματίσει κανείς μια φορά αλλαγές μέσα στην εταιρεία του. Ο CIO θα πρέπει, επίσης, να δημιουργήσει ένα πλαίσιο ώστε η καινοτομία να «ζει» σε κάθε επίπεδο, σε κάθε περιοχή της επιχείρησης – το όλο θέμα έχει κυρίως να κάνει με την ανάπτυξη νέων προϊόντων ή αγορών με την αρωγή νέων ιδεών. Αυτό απαιτεί από τον CIO να αφήσει την άνεσή του, να γίνει καινοτόμος και σταυροφόρος της ψηφιοποίησης, να θέτει τις σωστές ερωτήσεις και να κάνει το κάτι παραπάνω. Ο φόβος της αποτυχίας δεν έχει θέση εδώ, καθώς οι δοκιμές της καινοτομίας αποτελούν το κλειδί – είτε μέσω τεχνολογιών cloud, είτε μέσω του crowd sourcing, είτε μέσω του virtualization.

Αλλαγές στο ανώτατο επίπεδο management. Σε μια σχετικά πρόσφατη μελέτη της Accenture, το 90% των ερωτηθέντων διοικητικών στελεχών (σε σύνολο 1.200) αναφέρουν ότι η υποκινούμενη από το ΙΤ καινοτομία αποτελεί ουσιαστική προϋπόθεση για την επιτυχία της εταιρείας τους. Από την άλλη, μόνο το 57% των ερωτηθέντων θεωρούν ότι η εταιρεία τους πρωτοπορεί σε αυτό τον τομέα. Εδώ δημιουργείται ένα μεγάλο κενό (και μια ανάγκη). Και ποιος θα μπορούσε να καλύψει καλύτερα αυτό το κενό από ότι ο ίδιος ο CIO, που έχει καλύτερη εικόνα από όλους μέσα στην εταιρεία για τις τεχνολογικές τάσεις; Σε κάθε περίπτωση η επιτυχημένη και υποκινούμενη από το ΙΤ καινοτομία αποδίδεται στην επιχειρηματική στρατηγική και όχι στην τεχνολογία. Ο CIO θα μπορούσε να ανοίξει τη συζήτηση μέσα στην εταιρεία του σχετικά με τον ποιον τρόπο η τεχνολογική καινοτομία μπορεί να υποστηρίξει τη λειτουργία της, καταβάλλοντας, παράλληλα, προσπάθειες για να την υποστηρίξει.

Επιτυχημένη υλοποίηση της καινοτομίας = τεκμηρίωση του CIO ως ψηφιακό ηγέτη. Οι πρωτοπόροι CIOs αποδεικνύουν τις ικανότητές τους διαδραματίζοντας έναν ηγετικό ρόλο στις ενέργειες ψηφιοποίησης. Εφαρμόζουν την πειθαρχία, ηγούνται του ψηφιακού μετασχηματισμού και εξασφαλίζουν την υλοποίησή του, συνδέοντας την καινοτομία με τις όποιες αλλαγές απαιτούνται να γίνουν στην εταιρεία. Μόνο εκείνοι οι CIO που αναπτύσσουν όλα τα παραπάνω χαρακτηριστικά μπορούν να διεκπεραιώσουν με επιτυχία το ρόλο του ψηφιακού σταυροφόρου στην εταιρεία τους, επανακαθορίζοντας τον ρόλο τους μέσα στην επιχείρησή τους.