Για τις υπηρεσίες AI της Amazon Web Services μιλήσαμε με εκπρόσωπο της εταιρείας στην Ευρώπη, ώστε να έχουμε εικόνα για τις βλέψεις της στην ελληνική αγορά.

Οι υπηρεσίες machine learning της AWS έχουν αρχίσει να γίνονται δημοφιλείς, μεταξύ των πελατών της εταιρείας, αλλά και όσων εταιρειών ή developers ενδιαφέρονται να αξιοποιήσουν τους αλγόριθμους που χρησιμοποιεί η Amazon για δική της χρήση, όπως στην Alexa, στο Amazon Prime και στις προτάσεις που κάνει στους πελάτες του ψηφιακού της καταστήματος. Στις αρχές Ιουνίου, η εταιρεία παρουσίασε την υπηρεσία Personalize, ένα πλήρως παραμετροποιήσιμο πρόγραμμα τεχνητής νοημοσύνης, το οποίο αναλαμβάνει να κάνει προτάσεις σε πελάτες ψηφιακών καταστημάτων.

    NW: Προσφέρετε ένα μεγάλο εύρος υπηρεσιών, θεωρείτε ότι ταιριάζουν όλες στην ελληνική αγορά; Έχετε ήδη δημιουργήσει ένα πελατολόγιο στην Ελλάδα; Σε ποιους τομείς έχετε δει το μεγαλύτερο ενδιαφέρον;

AWS: Όπως συμβαίνει σε όλον τον κόσμο, έτσι και στην Ελλάδα, η αξιοποίηση των υπηρεσιών του cloud είναι ένας από τους βασικούς παράγοντες που συμβάλλουν στο ψηφιακό μετασχηματισμό των επιχειρήσεων. Σχεδόν όλες οι επιχειρήσεις ανεξάρτητα μεγέθους, αξιοποιούν ήδη μια υπηρεσία στο cloud και σχεδιάζουν τα επόμενα βήματα τους, τα οποία αφορούν στην ευρύτερη αξιοποίηση για πιο απαιτητικές εφαρμογές. Η Amazon Web Services έχει εκατομμύρια ενεργούς πελάτες κάθε μήνα, πολλοί εκ των οποίων στην Ελλάδα, οι οποίοι ανήκουν σε όλους τους επιχειρηματικούς τομείς, από startups μέχρι μεγάλους οργανισμούς.

Εστιάζοντας στις υπηρεσίες AI που προσφέρουμε μέσω του cloud, θα λέγαμε ότι το ενδιαφέρον στην ελληνική αγορά είναι ακόμα περιορισμένο. Θεωρούμε ωστόσο, ότι καθώς οι πελάτες μας θα εξελίσσονται θα αναζητήσουν υπηρεσίες που έχουμε ήδη ξεκινήσει να προσφέρουμε. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι η εταιρεία Omilia, η οποία προσφέρει υπηρεσίες omni channel virtual assistant.

Μέσα στο 2018, παρουσιάσαμε περισσότερες από 200 cloud υπηρεσίες βασισμένες σε τεχνολογίες machine learning, οι οποίες χρησιμοποιούνται ήδη από χιλιάδες πελάτες μας. Η βασική μας υπηρεσία είναι το SageMaker, έχουμε όμως και μια ευρεία γκάμα πιο εξειδικευμένων υπηρεσιών, όπως το Personalize.

(Σ.τ.σ.: Αν και γενικά η εταιρεία δεν ανακοινώνει ξεχωριστά οικονομικά αποτελέσματα για τις επιμέρους υπηρεσίες της, σύμφωνα με πληροφορίες που έχουν διαρρεύσει κατά καιρούς, μια από τις πιο υποσχόμενες υπηρεσίες της εταιρείας, η οποία είναι γνωστή ως SageMaker, έχει συνεισφέρει στα έσοδα μόλις κατά 11 εκατομμύρια δολάρια, δηλαδή λιγότερο από το 0,05% των συνολικών εσόδων της εταιρείας για το 2018.)

Για τους advanced developers και data scientists παρέχουμε ήδη P2 και P3 instances, τα οποία προσφέρουν μέχρι και 6 φορές καλύτερες επιδόσεις από κάθε άλλο GPU που είναι διαθέσιμο στο cloud. Ο παράγοντας αυτός σε συνδυασμό με το deep learning AMI που ενσωματώνει όλα τα ευρέως αποδεκτά frameworks, δημιουργούν ένα πολύ ευέλικτο περιβάλλον. Σε σχέση με άλλους παρόχους, οι οποίοι υποστηρίζουν συγκεκριμένα frameworks, θεωρούμε ότι αυτό δεν δίνει τα καλύτερα αποτελέσματα σε διαφορετικούς τύπους εφαρμογών.

Για τις εταιρείες που δε θέλουν να χτίσουν από το μηδέν, προσφέρουμε την επιλογή του SageMaker, το οποίο πρακτικά λειτουργεί με τη λογική των building blocks. Η εταιρεία έχει τη δυνατότητα να συνθέσει εφαρμογές, αξιοποιώντας δοκιμασμένους αλγόριθμους, οι οποίοι εξελίσσονται διαρκώς από τους μηχανικούς μας.

Τέλος, για όσους απλά επιθυμούν ένα έτοιμο προϊόν, υπηρεσίες όπως το Pesronalize και οι Amazon Rekognition, Amazon Polly, Amazon Lex και Amazon Transcribe μπορούν να διαμορφωθούν σε συνεργασία με τους μηχανικούς της Amazon, ώστε να ταιριάξουν στις λειτουργικές ανάγκες διαφορετικών πελατών.

    Τι θεωρείτε ότι σας διαφοροποιεί από τον ανταγωνισμό;

Θεωρούμε ότι ο βασικός λόγος που μας προτιμούν οι πελάτες, είναι ότι προσφέρουμε περισσότερη ευελιξία επιλογών σε σχέση με τους άλλους παρόχους. Το πλεονέκτημα αυτό οφείλεται τόσο στη δική μας προσπάθεια να αναπτύξουμε καινοτόμες υπηρεσίες, όσο και στη βοήθεια μιας πολύ δυναμικής κοινότητας συνεργατών.

Η ταχύτητα που ενσωματώνουμε στις υπηρεσίες μας τις νέες τεχνολογίες είναι επίσης σημαντικός λόγος και αυτό είναι που μας κάνει αυτήν την περίοδο να ξεχωρίζουμε σε τομείς, όπως Machine Learning και Τεχνητή Νοημοσύνη, Internet of Things και Serverless Computing.

Τα εκατομμύρια των ενεργών πελατών μας είναι μια καθημερινή πηγή γνώσης, δεδομένου ότι τρέχουν στις υποδομές μας κάθε δυνατό case study. Μέσα από αυτήν την διαδικασία έχει δημιουργηθεί μια ταχύτατη προσαρμοστικότητα σε απαιτήσεις, αλλά και σε βελτίωση της ασφάλειας, η οποία είναι κρίσιμος παράγοντας σε κάθε cloud υποδομή. Θεωρούμε ότι οι ανταγωνιστές θα χρειαστούν πολύ χρόνο για να μάθουν όσα εμείς έχουμε μάθει από το 2006 μέχρι σήμερα.

    Έχετε κάνει κάποιες συμφωνίες με ακαδημαϊκά ερευνητικά κέντρα στην Ελλάδα;

Είναι στις προτεραιότητες της Amazon να επενδύει σε αναβάθμιση της γνώσης τοπικών κοινοτήτων από developers, σπουδαστές και ερευνητές, οι οποίοι είναι πιθανό να ηγηθούν στην καριέρα τους σε κάποιον από τους τομείς του IT.

Για τους Έλληνες σπουδαστές, το πρόγραμμα AWS Educate προσφέρει πρόσβαση σε υπηρεσίες και περιεχόμενο, προκειμένου να αποκτήσουν εμπειρία στην ανάπτυξη υπηρεσιών στο cloud. Πολλά πανεπιστήμια και ερευνητικά κέντρα συμμετέχουν ήδη στο πρόγραμμα περιλαμβανομένων των Ερευνητικό Κέντρο “Αθηνά”, Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Πανεπιστήμιο Πειραιά και Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας.