Ο Ισίδωρος Σιδερίδης, γενικός διευθυντής της SiΕΒΕΝ μιλάει στο netweek, για την πορεία της εταιρείας, τα νέα τμήματα που δημιουργήθηκαν πρόσφατα, αλλά και συνολικά τις μεγάλες αλλαγές που πραγματοποιήθηκαν για να παραμείνει η εταιρεία σε τροχιά επιτυχίας.

netweek: Ποια ήταν τα σημεία σταθμοί για τη SiΕΒΕΝ μέσα στο 2011;

Ισίδωρος Σιδερίδης: Ισως το πιο σημαντικό σημείο, στο οποίο θα πρέπει να αναφερθούμε είναι η βράβευση της εταιρείας από τη Microsoft, ως Partner of the year 2011 για την Ελλάδα που αποτελεί μια σημαντική αναγνώριση της πολύχρονης συνεργασίας μας, της βαθύτατης γνώσης των προϊόντων (Microsoft Gold Certified Partner) αλλά και της προώθησης των νέων τεχνολογιών της εταιρείας. Ο ρόλος μας δεν περιορίζεται μόνο στο κομμάτι της μεταπώλησης των προϊόντων και των υπηρεσιών της Microsoft, αλλά είμαστε και συνεργάτες σε επίπεδο beta testing των νέων εφαρμογών και υπηρεσιών, προσθέτοντας με αυτό τον τρόπο και το δικό μας λιθαράκι στην ανάπτυξή τους.

Η βράβευση αυτή πραγματοποιήθηκε στη διάρκεια του Microsoft World Partner Conference (WPC), την πιο σημαντική διοργάνωση της εταιρείας για το κανάλι των συνεργατών της. Η βράβευση πραγματοποιήθηκε από τον ίδιο τον Jon Roskill, Corporate Vice President, Worldwide Partner Group της Microsoft. Ιδιαίτερη σημασία σε αυτή τη βράβευση πιστεύω ότι έπαιξε η ενασχόλησή μας με το cloud και τις υπηρεσίες που παρέχει η Microsoft. Η SiΕΒΕΝ παρέχει λύσεις τόσο στο Office 365, όσο και στο Dynamics CRM Online αλλά και στο Azure. Ειδικότερα στο CRM Online έχουμε το μεγαλύτερο έργο σε επίπεδο region (κεντρική και ανατολική Ευρώπη), που έχει πραγματοποιηθεί στο Κολλέγιο Αθηνών. Η βράβευση αυτή είναι ιδιαίτερα σημαντική για τη SiΕΒΕΝ, αφού η επιλογή της έγινε ανάμεσα σε 400 εταιρείες πληροφορικής.  

netweek: Σε ποιους τομείς απευθύνεται η SiΕΒΕΝ και ποιο είναι το ανταγωνιστικό σας πλεονέκτημα;

Ισίδωρος Σιδερίδης: Μέχρι πρότινος ένα 40% – 50% των εσόδων μας προερχόταν από τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Τα δεδομένα όμως έχουν αλλάξει δραματικά πλέον και οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις έχουν τεράστια προβλήματα με αποτέλεσμα να μην πραγματοποιούν επενδύσεις όπως στο παρελθόν. Αυτό οδήγησε σε μια μεταστροφή της εταιρείας στο κομμάτι των μεσαίων και μεγάλων επιχειρήσεων.

Στον εν λόγω χώρο μπαίνουμε παίρνοντας μερίδιο από τους ανταγωνιστές μας, αφού και σε αυτές τις επιχειρήσεις υπάρχει μείωση των επενδύσεων. Ο τρόπος με τον οποίο καταφέρνουμε να είμαστε πετυχημένοι είναι μέσω της καινοτομίας. Δεν δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση σε τετριμμένα projects για να μπούμε σε έναν πελάτη αλλά στηριζόμαστε στην καινοτομία που μπορούμε να προσφέρουμε. Εννοείται ότι μπορεί να πάρουμε μέρος σε κάποιο μεγάλο διαγωνισμό που θα λάβουν μέρος και οι βασικοί ανταγωνιστές. Αντ’ αυτού μπορεί για παράδειγμα να προσεγγίσουμε έναν πελάτη, με μια λύση για το Kinect της Microsoft, κάτι που ο ανταγωνισμός μας δεν διαθέτει καθόλου. Με τρόπους σαν αυτόν μπορούμε να διαφοροποιηθούμε σημαντικά από τον ανταγωνισμό μας. 

netweek: Ποια είναι τα προϊόντα που παρουσιάσατε πρόσφατα και τι νέο φέρνουν στην αγορά;

Ισίδωρος Σιδερίδης: Το πρώτο προϊόν που θα αναφέρω είναι το Cloud Campaign, μια λύση που επιτρέπει την πραγματοποίηση μαζικής επικοινωνίας, με τη βοήθεια ενός CRM add-on, με πελάτες, είτε μέσω SMS είτε μέσω e-mail. Μια πολύ μεγάλη εγκατάσταση έχει πραγματοποιηθεί στη Notos Galleries. Η κίνηση αυτή είχε σαν αποτέλεσμα να αποκτήσουμε και πάρα πολλούς πελάτες λιανικής, όπως είναι τα brands, Gant, Trussardi και άλλα. Το PocketBiz, με τη σειρά του έχει φτάσει στην έκδοση 2012. Πρόκειται για τη mobile πλατφόρμα μας, η οποία αντιστοιχεί στο 40% του τζίρου μας. Με την έκδοση 2012 αντιμετωπίσαμε ένα ιδιαίτερα μεγάλο ζήτημα, που δεν είναι άλλο από το fragmentation της αγοράς από τις διαφορετικές φορητές πλατφόρμες.

Μέχρι πριν από λίγα χρόνια η εφαρμογή ήταν για το περιβάλλον Windows Mobile που ήταν το κυρίαρχο στην αγορά. Τώρα πλέον υπάρχουν πολλαπλές ανταγωνιστικές πλατφόρμες που καθιστούν ιδιαίτερα δύσκολη την ταυτόχρονη υποστήριξή τους. Για να μπορέσουμε να δώσουμε μια απάντηση στο συγκεκριμένο ζήτημα επιλέξαμε τελείως διαφορετικό δρόμο ανάπτυξης της εφαρμογής χρησιμοποιώντας HTML5 και άλλες τεχνολογίες, ώστε να είμαστε platform-independent. Αλλο ένα ιδιαίτερα σημαντικό project για την εταιρεία είναι η ανάπτυξη business εφαρμογών για το Microsoft Kinect κάτι που καταδεικνύει ότι υπάρχει μια τάση για εφαρμογές με natural user interface.

Για παράδειγμα έχουμε δημιουργήσει μια εφαρμογή digital signage, όπου ο πελάτης όντας έξω από τη βιτρίνα με κινήσεις του χεριού του μπορεί να δει τον κατάλογο των προϊόντων ή να δει πως ταιριάζει ένα ρούχο πάνω του.

Τέλος, δεν θα πρέπει να ξεχάσουμε να αναφέρουμε τη δημιουργία της πλατφόρμας mobile marketing, την οποία μπορούν να χρησιμοποιήσουν οι εταιρείες marketing για να υλοποιήσουν μια καμπάνια με τη χρήση της. Το μόνο που απαιτείται από την δική τους πλευρά είναι να βρουν την ιδέα που τους ταιριάζει καλύτερα σε αυτό που θέλουν να προωθήσουν και η υλοποίηση πραγματοποιείται ιδιαίτερα απλά από την πλατφόρμα μας.


netweek: Ποιά είναι τα νέα τμήματα που προστέθηκαν στην εταιρεία;

Ισίδωρος Σιδερίδης: Στο πρώτο που θα ήθελα να σταθώ είναι η απορρόφηση προσωπικού με σημαντική τεχνογνωσία στο Cisco networking, κάτι που μας έδωσε ιδιαίτερη δύναμη στο χώρο του networking. Αυτή η κίνηση πραγματοποιήθηκε μέσα στο τελευταίο τρίμηνο του 2011 και ήδη έχουμε βάλει στόχο να γίνουμε όσο το δυνατόν πιο γρήγορα Silver Partner της Cisco. Με αυτό τον τρόπο δυνάμωσε σημαντικά το κομμάτι του System Integration της εταιρείας, το οποίο ασχολείται με την υλοποίηση υποδομής επιχειρήσεων και μπορούσε να καλύψει μέχρι και το server. Αποκτώντας λοιπόν αυτή την τεχνογνωσία, γίναμε πλέον ιδιαίτερα δυνατοί και στο κομμάτι του networking και της ασφάλειας και μπορούμε πλέον να παρέχουμε end-to-end λύσεις στους πελάτες μας.

Ενα άλλο ιδιαίτερα καινοτόμο τμήμα που δημιουργήθηκε ήταν το InEdu (Innovative Education), το οποίο έχει σαν στόχο να καλύψει τις ανάγκες των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων από άκρο σε άκρο. Εχουμε δημιουργήσει ένα Learning Management System (LMS), το οποίο «κάθεται» πάνω στο SharePoint Online της Microsoft, μια υπηρεσία η οποία θα αρχίσει να διατίθεται δωρεάν για τα εκπαιδευτικά ιδρύματα.

Αλλος ένα χώρος που δραστηριοποιούμαστε είναι αυτός του Social Media με τη δημιουργία του αντίστοιχου τμήματος. Βλέπουμε ότι αποτελεί μια υπηρεσία που ζητείται από τους πελάτες μας ολοένα και περισσότερο, τόσο σε επίπεδο δημιουργικό όσο και σε θέματα monitoring λογαριασμών (Facebook, Twitter κ.α.) κάτι που πραγματοποιείται με τη βοήθεια εξειδικευμένου προσωπικού. Στόχος μας είναι να επεκτείνουμε ακόμη περισσότερο τις δραστηριότητές μας στο συγκεκριμένο κομμάτι με τη δημιουργία ενός τμήματος digital media.

Πιστεύω ότι βρισκόμαστε σε ένα σημείο καμπής όπου αρχίζει η σύγκλιση ανάμεσα στην πληροφορική και τη διαφήμιση. Εννοείται ότι ο χώρος έχει σημαντικό ανταγωνισμό και μάλιστα κυρίως από το χώρο των agencies, που βλέπουν τα social media σαν ένα χώρο φυσικής επέκτασης των δραστηριοτήτων τους. Η άποψή μου είναι ότι για μια εταιρεία πληροφορικής είναι πιο εύκολο να αφομοιώσει τις αλλαγές που φέρνουν τα social media σε σχέση με ένα παραδοσιακό agency και κατ’ επέκταση να εκμεταλλευτεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τις δυνατότητες που παρέχουν. Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι οι εταιρείες πληροφορικής είναι περισσότερο εξοικειωμένες και με τα εργαλεία διαχείρισης των social media, αλλά και με την ανάπτυξη των απαραίτητων εφαρμογών. Το πιθανότερο σενάριο πάντως είναι να επικρατήσουν παίκτες και από τους δυο χώρους.

Νέο τμήμα προέκυψε και για το χώρο του printing & scanning. Εδώ και πολλά χρόνια η SiΕΒΕΝ βοηθά τις επιχειρήσεις να μεταβούν σε περιβάλλον paperless office και μας ώθησε να δημιουργήσουμε ένα ξεχωριστό τμήμα. Για πάρα πολύ καιρό μεταφέρουμε στις εταιρείες το μήνυμα ότι οι διαδικασίες τους μπορούν να αποκοπούν από το χαρτί. Κάτι τέτοιο μπορεί να επιτευχθεί είτε με SharePoint, είτε με workflows, είτε με συσκευές scanning. Υπάρχουν πάντα κάποια «παραδοσιακά» τμήματα όπου η αλυσίδα του e-business θα σπάσει. Για παράδειγμα ένα λογιστήριο δέχεται ακόμη παραστατικά σε χαρτί. Σε αυτό το σημείο φέρνουμε πολύ δυνατές λύσεις scanning, οι οποίες βοηθούν να συνεχιστεί η αλυσίδα του e-business με ελάχιστες παρεμβολές. 

netweek: Αναφέρατε αρκετές φορές στη συζήτησή μας, τη λέξη καινοτομία. Τί σημαίνει για τη SiΕΒΕΝ καινοτομία και πως επιτυγχάνει να φέρνει συνεχώς καινοτόμες λύσεις στην αγορά;

Ισίδωρος Σιδερίδης: Η καινοτομία αποτελεί κάτι που χαρακτηρίζει τη SiΕΒΕΝ. Θα πρέπει να σημειώσουμε ότι η καινοτομία δεν αφορά μόνο στη διοίκηση που αποφασίζει και δημιουργεί. Εχουμε καταφέρει να συμμετέχουν σε αυτή τη διαδικασία όλοι οι άνθρωποι της SiΕΒΕΝ. Για το λόγο αυτό από το 2009 έχουμε εισάγει και την Ημέρα Καινοτομίας, που έχει εξελιχθεί σε θεσμό για την εταιρεία. Στη διάρκεια της ημέρας αυτής συγκεντρώνονται όλοι οι άνθρωποι της SiΕΒΕΝ ανεξαρτήτως θέσης για να πουν μια καινοτόμο ιδέα, η οποία θα μπορούσε να εφαρμοστεί στην πράξη και να γίνει εμπορικά εκμεταλλεύσιμη.

Μπορεί να είναι από κάτι πολύ μικρό, που απλά να διευκολύνει τη ζωή των πελατών μας, ή κάτι πολύ μεγάλο που θα αλλάξει την πορεία της εταιρείας. Για παράδειγμα, η ανάπτυξη εφαρμογών για το Kinect και η δημιουργία του τμήματος Printing & Scanning έχουν προκύψει από τις μέρες καινοτομίας. Μάλιστα αυτός που θα φέρει την ιδέα, θα συμμετάσχει στην υλοποίησή της και πέρα από τη βράβευση που πραγματοποιείται εσωτερικά, έχει και οικονομικό όφελος από τις πρώτες πωλήσεις.

Πιστεύω ότι σε πολύ μεγάλο βαθμό αυτή η προσέγγιση είναι που μας έχει βοηθήσει να παραμείνουμε θετικοί ακόμη και αυτή την ιδιαίτερα δύσκολη περίοδο. Επιπλέον, ένας από τους λόγους που μας βοηθά να παραμένουμε καινοτόμοι είναι ότι τα περισσότερα παιδιά που εργάζονται στην εταιρεία δεν είναι σύμβουλοι πληροφορικής που εργάζονται για 15-20 χρόνια, αλλά έχουν μόλις βγει από το πανεπιστήμιο. Εχουμε αναπτύξει τους τρόπους με τους οποίους προσεγγίσουμε ταλέντα από τα πανεπιστήμια, που έχουν μεράκι με την τεχνολογία και τους προσφέρουμε ένα περιβάλλον που τους επιτρέπει να δημιουργήσουν. Αυτή η προσέγγιση αποτελεί μέρος της εταιρικής μας κουλτούρας, καθώς και η διοικητική ομάδα της SiΕΒΕΝ, δημιούργησε την εταιρεία αποφοιτώντας από το Πολυτεχνείο.

Το τεράστιο στοίχημα μας, είναι ότι οι καινοτόμες ιδέες που «πέφτουν στο τραπέζι» θα πρέπει να μπορούν να μεταφραστούν σε εμπορικό προϊόν καθώς τα μεγέθη της επιχείρησης, δεν επιτρέπουν την ύπαρξη ενός τμήματος R&D, το οποίο θα λειτουργεί με τη λογική πανεπιστημιακού ερευνητικού τμήματος. Ρόλο όμως στην καινοτομία παίζουν και οι πελάτες μας. Το προφίλ και οι εφαρμογές της εταιρείας προσελκύει εταιρείες που δίνουν ιδιαίτερη έμφαση στην καινοτομία. Με τον τρόπο τους λοιπόν και την ιδιαίτερα ταχεία αφομοίωση της τεχνολογίας, μας οδηγούν σε νέα μονοπάτια, ώστε να μπορέσουμε να τους προσφέρουμε νέα προϊόντα και υπηρεσίες. 


netweek: Πως έχει επηρεάσει η οικονομική συγκυρία το προσωπικό σας και κατ’ επέκταση την καινοτομία της εταιρείας; Με ποιους τρόπους αντιμετωπίζετε αυτό το πρόβλημα;

Ισίδωρος Σιδερίδης: Μια από τις πολύ μεγάλες αλλαγές που πραγματοποιήσαμε μέσα στο 2011 αφορά στο τμήμα HR της εταιρείας. Η οικονομική συγκυρία είναι δεδομένο ότι επηρεάζει αρνητικά την ψυχολογία και τη διάθεση των πάντων. Είναι λοιπόν ιδιαίτερης σημασίας, ο εργασιακός χώρος, να σου εμπνέει σιγουριά, εμπιστοσύνη και να καταφέρνει να σου δώσει ελπίδα. Για αυτό το λόγο έχουμε δώσει σημαντικές παροχές, όπως είναι η επιδότηση φαγητού, τα εκτός έδρας και διάφορα bonus. Πάνω από όλα αυτά έχουμε δημιουργήσει ένα ιδιαίτερα ισχυρό σύστημα performance management, το οποίο συνδυάζεται με bonus schema. Υπάρχουν δυο άξονες, ο πρώτος εκ των οποίων αφορά στην πορεία της εταιρείας και ο δεύτερος στην προσωπική πορεία του εργαζομένου. Για την πορεία της εταιρείας φροντίζουμε να ενημερώνουμε όλο το προσωπικό με όλα τα απαραίτητα οικονομικά στοιχεία σε τακτά χρονικά διαστήματα.

Για το δεύτερο άξονα και την αξιολόγηση της πορείας του εκάστοτε εργαζόμενου, συνεργαζόμαστε με έναν HR consultant και ταυτόχρονα δημιουργήσαμε και εσωτερικό τμήμα HR. Με τα παραπάνω όλοι αντιλαμβάνονται ότι υπάρχει ένα σύστημα performance management, το οποίο με την επίτευξη των στόχων μπορεί να μεταφραστεί σε bonus αλλά και σε χρηματικές απολαβές.

Επίσης έχει γίνει μια πάρα πολύ καλή οργάνωση σε θέματα Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης αλλά και σε θέματα επικοινωνίας με το προσωπικό μέσα από meetings, ώστε να καθίσταται σαφές ότι το περιβάλλον δραστηριοποίησης είναι ασφαλές. Με αυτό τον τρόπο αυξάνεται η δημιουργικότητα των εργαζόμενων. Ενδεικτικό για την επιτυχία μας σε αυτό τον τομέα είναι οι ελάχιστες αποχωρήσεις που έχουν πραγματοποιηθεί στα 12 χρόνια της πορείας της εταιρείας.

Σε αυτό το επίπεδο προχωρήσαμε σε μια ακόμη μεγάλη αλλαγή, που σχετίζεται με το ωράριο εργασίας. Να σημειώσω εδώ ότι από το 2007 υπάρχει ευέλικτο ωράριο. Για παράδειγμα υπήρχε πάντα η δυνατότητα επιλογής της ώρας προσέλευσης από τις 8:00 ως τις 11:00. Τώρα προχωρούμε ένα βήμα ακόμα δημιουργώντας ένα ευέλικτο εργασιακό περιβάλλον, για το οποίο διαθέτουμε όλες τις απαραίτητες υποδομές (Unified Communications κ.α.), ενώ πλέον δίνουμε και τη δυνατότητα της τηλε-εργασίας.

Αυτό ξεκίνησε πειραματικά στη διάρκεια των μεγάλων απεργιακών κινητοποιήσεων των μέσων μαζικής μεταφοράς, που είχαν καταστήσει ιδιαίτερα δύσκολη την προσέλευση αρκετών εργαζομένων στην εταιρεία και το επεκτείνουμε πλέον ακόμη περισσότερο. Υπάρχει δηλαδή η δυνατότητα για τον εργαζόμενο να εργαστεί από το σπίτι του. Για να καταστεί αυτό εφικτό απαιτείται ωριμότητα, υποδομές και ισχυρό performance management για να υπάρχουν ξεκάθαροι στόχοι.

Οταν η επιχείρηση μπορεί να θέσει ξεκάθαρους στόχους για το πώς είναι επιτυχημένος ένας υπάλληλος, είναι δική του ευθύνη να το κάνει όπως νομίζει καλύτερα. Εγώ ήμουν ο πρώτος που εφάρμοσα αυτό το σύστημα εργασίας και μπορούσα να εργαστώ είτε στο γραφείο, είτε από το σπίτι μου απρόσκοπτα. Το λογικό επακόλουθο ήταν να εφαρμοστεί και στο υπόλοιπο προσωπικό, αφού υπάρχει η απαραίτητη ωριμότητα. Εφόσον το είδαμε αυτό να δουλεύει πολύ καλά μέσα στα πλαίσια της επιχείρησής μας είμαστε σε θέση να προσφέρουμε συμβουλευτικές υπηρεσίες και σε άλλες επιχειρήσεις που θέλουν να δημιουργήσουν το δικό τους σύστημα performance management και να θέσουν με τη σειρά τους ξεκάθαρους στόχους. 

netweek: Ποια είναι τα σχέδιά σας για το μέλλον της SiΕΒΕΝ;

Ισίδωρος Σιδερίδης: Μια από τις προτεραιότητες που έχουμε όπως έχω ήδη αναφέρει είναι η δημιουργία του τμήματος digital media, που αποτελεί ευκαιρία λόγω της σύγκλισης που φέρνουν τα social media. Μια άλλη κίνηση που σκοπεύουμε να κάνουμε είναι να επεκτείνουμε την παρουσία μας στην Ελλάδα, με γραφεία στη Θεσσαλονίκη και την Κρήτη. Το σημαντικότερο όμως είναι η εκμετάλλευση των δυνατοτήτων, που φέρνει το cloud για την επέκτασή μας στο εξωτερικό, αφού πλέον αποκτούμε πρόσβαση σε ένα παγκόσμιο κανάλι διανομής. Από την άλλη όμως και οι εταιρείες του εξωτερικού αποκτούν πιο εύκολη πρόσβαση στην ελληνική αγορά. Για να μπορούμε να συνεχίσουμε να δραστηριοποιούμαστε επιτυχημένα απαιτείται να πραγματοποιηθεί μια μεγάλη μεταστροφή στην κουλτούρα της εταιρείας.
Πρέπει να αρχίσουμε να πουλάμε υπηρεσίες cloud και να πληρωνόμαστε με ένα τελείως διαφορετικό revenue stream, το οποίο στηρίζεται στη χρήση της υπηρεσίας και δεν όχι στην εφάπαξ πώληση. Αυτή τη στιγμή φτιάχνουμε add-ons για τα marketplaces της Microsoft στο Office 365, έχουμε εφαρμογές για το Azure αλλά και για το CRM Online, που θα είναι διαθέσιμες μέσα από το Windows 8 Marketplace σε όλο τον κόσμο. Πρόκειται για μια πραγματικά τεράστια ευκαιρία για εμάς.