Αποφασίστε τι «δηλώνετε» και ακολουθήστε την κατάλληλη στρατηγική Πληροφορικής, προτρέπει ο ερευνητής του ΜΙΤ, Martin Mocker.

Πολλές έρευνες που εστιάζουν στην στρατηγική του ΙΤ μεγάλων επιχειρήσεων, καταλήγουν στο διαχωρισμό των Διευθύνσεων Πληροφορικής σε δύο κατηγορίες: τους καινοτόμους και τους συντηρητικούς. Ο Martin Mocker, Research Scientist του MIT, προσθέτει στη λίστα και την τρίτη κατηγορία των «αναποφάσιστων» και παραθέτει συμβουλές για τη διαφοροποίηση της στρατηγικής του κάθε τύπου.

Ως «καινοτόμοι του ΙΤ» ορίζονται οι Διευθύνσεις Πληροφορικής οι οποίες επιζητούν τη διαρκή καινοτομία μέσα από νέες πρωτοβουλίες τεχνολογίας.
Αντίστοιχα, οι συντηρητικοί επιδιώκουν τη δημιουργία αξίας μέσα από τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας των υφιστάμενων πρακτικών Πληροφορικής.
Βασικός στόχος των καινοτόμων είναι να ηγούνται της αξιοποίησης της Πληροφορικής στον κλάδο δραστηριοποίησης της εταιρείας τους. Αυτό συνεπάγεται και την επιθυμία να είναι οι πρώτοι που θα εκμεταλλευτούν ευκαιρίες αξιοποίησης νέας τεχνολογίας προς όφελος της επιχειρησιακής λειτουργίας. Οι συντηρητικοί προτιμούν να ακολουθούν μια πιο σταθερή προσέγγιση όσον αφορά την στρατηγική τους και να αξιοποιούν τις νέες ευκαιρίες μόνο μετά από εξονυχιστική ανάλυσή τους.

Υπάρχουν όμως και οι εταιρείες εκείνες που δεν έχουν συνείδηση όσον αφορά τη στρατηγική της Πληροφορικής τους και που δε στοχεύουν ούτε προς την πρώτη, ούτε προς τη δεύτερη κατεύθυνση. Τα έργα τεχνολογίας προκύπτουν απλά ως αποτέλεσμα άλλων πράξεων και κινήσεων της εταιρείας.

Σύμφωνα με τον Μ. Mocker, και οι δύο προσεγγίσεις της στρατηγικής του ΙΤ είναι σωστές.

Αρκεί μία Διεύθυνση Πληροφορικής να επιλέγει συνειδητά είτε τη μία, είτε την άλλη προσέγγιση και να μην αφήνεται σαν ακυβέρνητο καράβι στο έλεος των εξελίξεων. Τρεις από τις συμβουλές που δίνει ο Mocker, στους καινοτόμους και τους συντηρητικούς αντίστοιχα, είναι οι ακόλουθες.

Συμβουλή # 1
Για Καινοτόμους: Ακολουθήστε μια άτυπη διαδικασία για το στρατηγικό σας σχεδιασμό. Η ευελιξία που επιτρέπει, θα έχει θετικό αντίκτυπο στην επιτυχία της στρατηγικής σας.
Για Συντηρητικούς: Μια τυπική και προδιαγεγραμμένη προσέγγιση ταιριάζει καλύτερα στην επιτυχία του στρατηγικού σας σχεδιασμού.

Συμβουλή # 2
Για Καινοτόμους: Προτιμήστε μία προσέγγιση τύπου bottom-up (από κάτω προς τα πάνω), για να έχει η Διεύθυνση Πληροφορικής τον πρώτο λόγο στην καθοδήγηση του έργου.
Για Συντηρητικούς: Ακολουθήστε μία προσέγγιση τύπου top-down (από πάνω προς τα κάτω), αφήνοντας στην ανώτερη διοίκηση το «πάνω χέρι» στην καθοδήγηση του έργου.

Συμβουλή # 3
Για Καινοτόμους: Επιτρέψτε στην στρατηγική της Πληροφορικής να οδηγήσει και τη στρατηγική του business.
Για Συντηρητικούς: Αφήστε τη στρατηγική του business να κατευθύνει και τη δική σας στρατηγική.

Δυο λόγια για τον Martin Mocker
O Martin Mocker είναι Research Scientist στο MIT Sloan Center for Information Systems Research και καθηγητής Διοίκησης Επιχειρήσεων και Πληροφοριακών Συστημάτων στο ESB Business School, του Reutlingen University στη Γερμανία. Η ερευνητική δραστηριότητα του Mocker εστιάζει σε ζητήματα Πληροφορικής που σχετίζονται με το management, ειδικά σε ότι αφορά την πολυπλοκότητα της αρχιτεκτονικής και τη διασύνδεση της ΙΤ στρατηγικής με τις επιχειρηματικές στρατηγικές.

Η έρευνά του έχει δημοσιευθεί σε πολλά επιστημονικά περιοδικά. Εχει διδάξει στρατηγική και ΙΤ management σε business schools στην Ολλανδία, τη Γερμανία και τη Μεγάλη Βρετανία.  Πριν ξεκινήσει την ακαδημαϊκή του καριέρα, εργάστηκε ως σύμβουλος management στη McKinsey & Company για πολλά χρόνια. Εκεί ο Dr. Mocker παρείχε συμβουλευτικές υπηρεσίες σε υψηλόβαθμα στελέχη στην Πληροφορική και τη στρατηγική, τη διακυβέρνηση, οργάνωση, outsourcing καθώς και διαχείριση κόστους.


Why IT Innovation matters in times of crisis? Exploring the business perspective
Στο IT Directors Forum 2011, που θα πραγματοποιηθεί στις 10 Οκτωβρίου στο Κτήμα Πεντελικόν, θα έχετε την ευκαιρία να παρακολουθήσετε την παρουσίαση του Martin Mocker η οποία βασίζεται σε πρόσφατη έρευνα του MIT Center for Information Systems και έχει θέμα τον μελλοντικό ρόλο του CIO και τη σύνδεσή του με τον τελικό πελάτη της επιχείρησης.

Η ομιλία του M. Mocker θα αναλύσει καινοτόμα μοντέλα για το πώς οι CIOs αντιμετωπίζουν την επιχειρησιακή στρατηγική σε σχέση με άλλους CxOs της εταιρείας.

Το ΙΤ αντιμέτωπο  με καυτά ερωτήματα
Εξετάζοντας τις νέες τάσεις και τεχνολογικές εξελίξεις της Πληροφορικής και της επιχειρηματικής καινοτομίας που προέρχεται μέσω αυτής, το συνέδριο θα φέρει σε έναν ανοιχτό διάλογο καταξιωμένους διεθνείς thought leaders με την ελληνική πραγματικότητα, που απαρτίζεται όχι μόνο από σημαντικούς Διευθυντές Πληροφορικής, αλλά και από άλλες διευθύνσεις, όπως Οικονομικούς Διευθυντές, Διευθυντές Οργάνωσης, Εμπορικούς Διευθυντές και Διευθύνοντες Συμβούλους.

Στο συνέδριο θα απαντηθούν, μεταξύ άλλων, κρίσιμα ερωτήματα, όπως:
• Σε καιρούς κρίσης, ποιες είναι οι προτεραιότητες της Διεύθυνσης Πληροφορικής;
• Εν μέσω της κρίσης, είναι θεμελιώδες να ενημερώνεται όλη η ηγεσία της επιχείρησης με τη σωστή πληροφορία, αλλά είναι αυτό αρκετό;
• Οι περισσότερες κρίσεις έρχονται με το στοιχείο της έκπληξης. Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε την Πληροφορική για να δράσουμε;
• Ποιες είναι οι καινοτομίες μέσω των οποίων επιτυγχάνεται η μείωση κόστους;
• Ποια η συμβολή της Διεύθυνσης ΙΤ στη μείωση κόστους της επιχείρησης συνολικά;
• Μπορεί η καινοτομία που προέρχεται από το ΙΤ να οχυρώσει την επιχείρηση από την κρίση;
• Είναι δυνατό για την Πληροφορική να χρησιμοποιήσει την κρίση έτσι ώστε να δημιουργήσει έναν οργανισμό καλύτερο, ισχυρότερο, και πιο κερδοφόρο;
• Κι αν βλέπαμε την κρίση σαν ευκαιρία για να καταργήσουμε με δημιουργικό τρόπο ότι έχουμε φτιάξει μέχρι σήμερα με κάτι εντελώς καινούργιο;
• Ποιες είναι οι ΙΤ στρατηγικές που επικρατούν σήμερα στο διεθνές προσκήνιο; Πόσο εφικτή είναι η υλοποίηση τέτοιων στρατηγικών στη χώρα μας σήμερα;
• Με ποιους τρόπους μπορεί να συμβάλει η ΙΤ καινοτομία στην πραγματική επιχειρηματική αξία;
• Πώς διαμορφώνεται η σχέση μεταξύ CIO και προμηθευτών έτσι ώστε να λάβει χώρα μια εποικοδομητική σχέση;
• Ποιες είναι οι λύσεις που καθιστούν την καινοτομία εφικτή;
• Πώς η επιχείρηση αντιλαμβάνεται την αξία του ΙΤ; Από που προέρχεται και πώς υπολογίζεται;
• Ποια είναι η άποψη της διοίκησης και του ΔΣ για την αξία της Πληροφορικής;
• Πώς διαμορφώνεται η σχέση του CIO με τους CEOs και CxOs για τη διαμόρφωση της επιχειρηματικής στρατηγικής;

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το συνέδριο και τον M. Mocker, επισκεφτείτε το www.itdirectorsforum.gr.