Η εξάπλωση των smartphones έχει επιφέρει σημαντικές αλλαγές στην εταιρική κουλτούρα και τις καθημερινές συναλλαγές, καθώς τα κινητά τηλέφωνα έχουν εξελιχθεί από μια απλή συσκευή επικοινωνίας σε μια χρήσιμη συσκευή πολλαπλών χρήσεων ( επικοινωνία, χρήση του Internet, πληρωμές). Ιδιαίτερα όσον αφορά τις πληρωμές, η εξάπλωση των mobile πληρωμών μέσω smartphones επιφέρει περαιτέρω αλλαγές στους τρόπους πληρωμής, προσφέροντας σημαντικές ευκολίες τόσο στις εταιρείες όσο και στους πελάτες τους.

Οι ηλεκτρονικές πληρωμές, πιο ώριμες από ποτέ, περνάνε από μια περίοδο περαιτέρω εξέλιξης τους, με τις mobile πληρωμές να παίζουν καταλυτικό ρόλο. Πλέον, όλο και περισσότερες τράπεζες και επιχειρήσεις εξελίσσουν ακόμη περισσότερο τα συστήματα ηλεκτρονικών πληρωμών τους, ώστε να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις της νέας εποχής. Οι προοπτικές, άλλωστε, είναι εξαιρετικές. Σύμφωνα με την Juniper Research, η αγορά ηλεκτρονικών πληρωμών αναμένεται να αυξηθεί από τα 2,4 δισ. δολ. το 2011 στα 6,7 δισ. το 2015. Παράλληλα, η Gartner προβλέπει ότι οι χρήστες υπολογιστών παγκοσμίως θα αυξηθούν φέτος κατά περίπου 70%, αγγίζοντας τα 73,4 εκατ. – από 43,1 εκατ., με τη βιομηχανία Πληροφορικής να παρουσιάζει συνεχή και σταθερή ανάπτυξη.

Λόγω της ευρείας διαθεσιμότητας των κινητών τηλεφώνων και της εκτεταμένης χρήσης τους παγκοσμίως, είναι λογικό ότι τα συστήματα πληρωμών για κινητά τηλέφωνα θα εξαπλωθούν στην αγορά. Για να γίνει αυτό σωστά και αποτελεσματικά πρέπει, παράλληλα, να ληφθεί σοβαρά υπόψη η ασφάλεια και η χρήση των συστημάτων που απαιτούνται για την προστασία των mobile συναλλαγών. Δύο βασικές κατηγορίες Οι mobile πληρωμές μπορούν να κατηγοριοποιηθούν βάσει της εγγύτητας (proximity) ή την απόστασης (remote) – οπότε και χρησιμοποιούνται αντίστοιχες τεχνολογίες.

  • Proximity Mobile Πληρωμή: αυτός ο τύπος παραπέμπει σε ανέπαφες (contactless) πληρωμές, όπου τα διαπιστευτήρια (για παράδειγμα., η ταυτότητα του χρήστη) είναι αποθηκευμένα στη φορητή συσκευή του και η αποστολή τους γίνεται μέσω της τεχνολογίας NFC. Σε αυτή την περίπτωση η φορητή συσκευή δρα ως ένα είδος contactless κάρτας.
  • Remote Mobile Πληρωμή: αυτός ο τύπος καλύπτει τις πληρωμές που γίνονται είτε μέσω ενός mobile Web browser είτε μέσω μίας εφαρμογής εγκατεστημένης στο smartphone του χρήστη. Κατά τη πληρωμή αυτή, το κινητό τηλέφωνο χρησιμοποιείται για την ταυτοποίηση του χρήστη, με στοιχεία που είναι αποθηκευμένα σε διαφορετική τοποθεσία.

Στις ηλεκτρονικές πληρωμές που βασίζονται σε mobile εφαρμογές χρησιμοποιούνται δεδομένα ταυτοποίησης και δεδομένα που είναι αποθηκευμένα στο λογαριασμό του χρήστη, μέσω της εφαρμογής αυτής. Στην περίπτωση αυτή, η φορητή συσκευή περιέχει ουσιαστικά τα στοιχεία του κατόχου της κάρτας, τα τραπεζικά του δεδομένα, κ.λπ. Οπότε μπορεί να αναλογιστεί κανείς πόσο σημαντική είναι η ασφάλεια και τα προληπτικά μέτρα που πρέπει να ληφθούν στην περίπτωση που χαθεί η φορητή συσκευή που χρησιμοποιείται για τις πληρωμές.

Διστακτικότητα
Αν και οι καταναλωτές βλέπουν τις ηλεκτρονικές πληρωμές να εξαπλώνονται όλο και περισσότερο, διστάζουν ακόμα να τις ενσωματώσουν στην καθημερινότητά τους. Κάποιοι αρνούνται απλά να αλλάξουν τις συνήθειές τους και κάποιοι άλλοι βλέπουν την ασφάλεια ως το μεγαλύτερο ανασταλτικό παράγοντα (αδυνατούν να εμπιστευτούν μια φορητή συσκευή για την αποθήκευση και μεταφορά των χρημάτων τους και των στοιχείων τους). Οι ανησυχίες για την ασφάλεια δεν περιορίζονται μόνο στους καταναλωτές, αλλά επεκτείνονται, φυσικά, στους εμπόρους και τις τράπεζες. Ανεξάρτητα από αυτό, οι ηλεκτρονικές πληρωμές θα εξελιχθούν και θα επεκταθούν, επιτρέποντας στους καταναλωτές, τους εμπόρους και τα χρηματοοικονομικά ιδρύματα να διεξάγουν μία γκάμα πληρωμών με νέους και πιο αποδοτικούς τρόπους.

Σε αυτό θα συμβάλλει καθοριστικά η συνεχιζόμενη εξάπλωση των φορητών συσκευών. Σύμφωνα με έρευνα της Vantiv – εταιρεία τραπεζικών υπηρεσιών και ηλεκτρονικών πληρωμών – η κατοχή smartphones το 2012 αυξήθηκε σε σχέση με το 2011 κατά 45%, ενώ το 2013 η διείσδυση στην αγορά προσπέρασε το στάδιο της τεχνολογίας early-adopters και πέρασε στα πρώιμα στάδια της επικρατούσας τάσης, με διψήφιο ποσοστό αύξησης στον αριθμό των συσκευών σε χρήση. Ενας παράγοντας που έπαιξε σημαντικό ρόλο σε αυτό ήταν το γεγονός ότι οι νεαρές ηλικίες νιώθουν πιο άνετα με την ιδέα των mobile πληρωμών. Και καθώς οι ίδιοι και οι νεότεροί τους «εξελίσσονται» ηλικιακά και γίνονται η επόμενη γενιά καταναλωτών, θα επιφέρουν ακόμη μεγαλύτερη αύξηση της χρήσης τους.

Επιπλέον, σύμφωνα με την ίδια έρευνα, οι καταναλωτές ανησυχούν, όταν χρησιμοποιούν το smartphone τους, για τη χαμηλή στάθμη της μπαταρίας (53%), την απώλεια της συσκευής (77%) και την υποκλοπή δεδομένων από hackers (78%). Με αυτούς τους προβληματισμούς στο μυαλό τους, σχεδόν δύο στους τρεις δήλωσαν ότι ακόμη και αν χρησιμοποιούσαν το κινητό τους για μια ηλεκτρονική πληρωμή, θα είχαν μαζί τους και μια «παραδοσιακή» κάρτα για να νιώθουν σιγουριά. Ανάλογα ήταν και τα ευρήματα της έρευνας για το mobile wallets, εφαρμογές που παίζουν καθοριστικό ρόλο στην ευκολία των ηλεκτρονικών πληρωμών, καθώς επιτρέπουν στον καταναλωτή να χρησιμοποιεί την πιστωτική ή χρεωστική του κάρτα ή τον τραπεζικό του λογαριασμό για να πληρώσει μέσω μόνο ενός point of access – του κινητού τηλεφώνου.

Οι καταναλωτές τείνουν να προτιμούν περισσότερο τη λύση του mobile wallet μέσω κινητού τηλεφώνου, ωστόσο και εδώ υπάρχουν ζητήματα που μπορεί να αποτελέσουν τροχοπέδη για τη λύση αυτή, με το 63% να δηλώνουν ότι δεν θα έκαναν χρήση των mobile wallets, λόγω των προβληματισμών τους για την ασφάλεια. Δεν είναι μόνο οι ανησυχίες των καταναλωτών που εμποδίζουν την ευρύτερη εξάπλωση των mobile πληρωμών. Ανασταλτικό ρόλο παίζει και το γεγονός ότι οι εμπορικές υποδομές που απαιτούνται για τις λύσεις βρίσκονται σε πρώιμο στάδιο και δεν είναι ιδιαίτερα «δημοφιλείς» ακόμη. Τα περισσότερα τερματικά point-of-access δεν είναι εξοπλισμένα για λύσεις Near Field Communications (NFC), επομένως δεν επιτρέπεται στους καταναλωτές απλά να «σκανάρουν» το τηλέφωνό τους και να πραγματοποιήσουν μια πληρωμή.

Ολα αυτά τα ζητήματα φυσικά και δεν είναι ανυπέρβλητα, ωστόσο θα περάσει ακόμη λίγος καιρός μέχρι να βρεθούν λύσεις. Εν τω μεταξύ, οι εταιρείες τεχνολογίας θα συνεχίσουν να παρέχουν ακόμη πιο εξελιγμένες λύσεις στα ζητήματα ασφαλείας, ενώ και η έλλειψη υποδομών στα εμπορικά καταστήματα μπορεί να αντιμετωπιστεί πολύ σύντομα, όταν οι έμποροι δουν ότι η χρήση των mobile πληρωμών στις συναλλαγές τους μπορεί να συμβάλλει στη βελτίωση των παραχόμενων υπηρεσιών προς τους πελάτες τους και, κατ’ επέκταση, στην ανάπτυξη των καταστημάτων τους.


Το ψηφιακό νόμισμα μπαίνει στον τουριστικό κλάδο

Ο Νικόλαος Κοκλώνης, Πρόεδρος και Ιδρυτής της Airfasttickets, μιλάει για τους λόγους που ώθησαν την εταιρεία του να αποτελέσει την πρώτη από τον τουριστικό τομέα διεθνώς που θα υποστηρίζει το bitcoin.

netweek: H AirFastTicket αποτελεί το πρώτο πρακτορείο κρατήσεων που υιοθέτησε το ψηφιακό νόμισμα για άμεσες πληρωμές. Για ποιο λόγο προβήκατε σε αυτή την απόφαση; Ποια είναι τα οφέλη που προσφέρει το bitcoin τόσο σε εσάς, όσο και στους πελάτες σας;

Νικόλαος Κοκλώνης: Είμαστε,όντως, η πρώτη εταιρεία που θα ξεκινήσει να δέχεται bitcoins, στον τομέα του τουρισμού, τόσο στην Ελλάδα όσο και παγκοσμίως. Ως εταιρεία που δραστηριοποιείται στο ψηφιακό χώρο, παρακολουθούμε πολύ στενά οτιδήποτε συμβαίνει στο διεθνές ψηφιακό περιβάλλον και στον χώρο της τεχνολογίας. Στο πλαίσιο αυτό, αποφασίσαμε να καταστήσουμε ακόμη πιο εύκολη τη σχέση μας με τους πελάτες της εταιρείας, προσφέροντάς τους μια επιπλέον δυνατότητα, σε επίπεδο συναλλαγών.

Η Airfasttickets φροντίζει πάντοτε να αγκαλιάζει τις νέες ιδέες και να προσφέρει στους φίλους/ταξιδιώτες της καινούργια προϊόντα που στόχο έχουν να βελτιώνουν συνέχεια την εμπειρία των υπηρεσιών μας. Σε κάθε περίπτωση, το bitcoin εκφράζει το μέλλον των συναλλαγών κι εμείς πιστεύουμε ότι θα παίξει και καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση των συναλλακτικών τρόπων του μέλλοντος.

netweek: Πόσο ασφαλείς πιστεύετε ότι είναι οι συναλλαγές με το bitcoin για την εταιρεία σας, τους πελάτες και τους συνεργάτες σας, λαμβάνοντας υπόψη τη πρόσφατη χρεοκοπία ενός από τα μεγαλύτερα ανταλλακτήρια του διεθνώς;

Νικόλαος Κοκλώνης: Παρακολουθούμε τις διεθνείς εξελίξεις με πολλή προσοχή και βλέπουμε μεγάλες εταιρείες στο εξωτερικό να έχουν συμπεριλάβει το bitcoin στις μεθόδους των συναλλαγών τους. Επιπλέον, γνωρίζουμε ότι πρόκειται για ένα ψηφιακό νόμισμα με ισχυρή κρυπτογράφηση, γεγονός που αυξάνει τη σιγουριά μας σχετικά με την επιλογή μας. Από την πλευρά μας, αυτή τη στιγμή είμαστε στο στάδιο του σχεδιασμού υλοποίησης καθώς μια τέτοια ενέργεια προϋποθέτει σωστή μελέτη. Μια πολύ προσγειωμένη εκτίμηση είναι ότι μέσα στο 2ο εξάμηνο του 2014 θα είμαστε έτοιμοι. Σε κάθε περίπτωση, προτεραιότητα της Airfasttickets είναι η ασφάλεια των συναλλαγών και η προστασία των πελατών της και σε αυτό το πλαίσιο και μόνο θα παρέχει η εταιρεία μας αυτή την υπηρεσία στους πελάτες της.

netweek:Τι συναλλαγές θα υποστηρίζετε με το bitcoin;

Νικόλαος Κοκλώνης: Οπως προανέφερα, αυτή τη στιγμή είμαστε στο στάδιο του σχεδιασμού υλοποίησης. Εφόσον ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία, θα υποστηρίζουμε με bitcoin όλες τις παρεχόμενες υπηρεσίες του site μας, όπως συμβαίνει και με τις υπόλοιπες μεθόδους πληρωμής. Μια στρατηγική η οποία κινείται στον ίδιο γνώμονα με τα υπόλοιπα γραφεία της Airfasttickets (στη Ν. Υόρκη, τη Φρανκφούρτη, το Λονδίνο και πρόσφατα στην Κωνσταντινούπολη). Θα μιλήσουμε αναλυτικότερα για αυτό, εν καιρώ, με την υλοποίηση της συγκεκριμένης απόφασης.

netweek: Εκτός από τo bitcoin ποια άλλα συστήματα ηλεκτρονικών πληρωμών υποστηρίζετε και ποια είναι η αποδοχή που έχουν βρει αυτά από τους πελάτες σας;

Νικόλαος Κοκλώνης: Μέχρι στιγμής υποστηρίζουμε συναλλαγές μέσω πιστωτικών καρτών και κατάθεσης σε τραπεζικό λογαριασμό, πάντα με γνώμονα τη διασφάλιση των προσωπικών δεδομένων των πελατών μας. Η AirFastTickets έχει λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα, με τις πιο σύγχρονες και προηγμένες μεθόδους, ώστε να εξασφαλίζεται η μέγιστη δυνατή ασφάλεια καθ’ όλη τη διαδικασία της κράτησης, γεγονός που εκτιμάται από τους πελάτες. Παράλληλα, υπάρχει μεγάλη αποδοχή από την πλευρά των πελατών μας όσον αφορά στο bitcoin .

Ομολογώ ότι όταν σκεφθήκαμε αυτό το βήμα πιστεύαμε ότι θα περάσει κάποιο χρονικό διάστημα μέχρι να υπάρξει ένα ενδιαφέρον για την συγκεκριμένη υπηρεσία. Ωστόσο, προς έκπληξή μας, από τις πρώτες κιόλας μέρες επικοινώνησαν με την εταιρεία μας πελάτες και ζήτησαν πληροφορίες για το νέο ψηφιακό νόμισμα. Το γεγονός αυτό μας γεμίζει χαρά για την αποδοχή που έχει ο κόσμος στο καινούργιο, το διαφορετικό και ενισχύει την αρχική μας θέληση να παρέχουμε πρώτοι και όσο πιο γρήγορα γίνεται αυτή την υπηρεσία.


Απλοποιημένες και αυτοματοποιημένες πληρωμές

Ο Τάσος Τζαμουράνης, IT & Safety Manager της Pharmaserve-Lilly Saci, μιλάει στο netweek για τη σημαντική συμβολή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης στη βελτίωση της αποτελεσματικότητας των εισπράξεων.

netweek: Γιατί αποφασίσατε να εγκαταστήσετε ένα σύστημα ηλεκτρονικών πληρωμών στην εταιρεία σας;

Τάσος Τζαμουράνης: Ως φαρμακευτική εταιρεία, οι τιμολογήσεις αποτελούν μία από τις κυριότερες εργασίες μας κατά τις συναλλαγές που κάνουμε με τις φαρμακαποθήκες, τα φαρμακεία και τα νοσηλευτικά ιδρύματα. Για να βελτιώσουμε τη διαδικασία των πληρωμών αποφασίσαμε να αναπτύξουμε ένα ηλεκτρονικό σύστημα. Γι’ αυτό το σκοπό συνεργαστήκαμε με το διατραπεζικό σύστημα ΔΙΑΣ για να αποκτήσουμε την υπηρεσία ΔΙΑΣ credit transfer. Με βάση αυτή την υπηρεσία ο πελάτης μας μπορεί να πληρώσει το τιμολόγιο του σε μια τράπεζα – στο γκισέ της τράπεζας, σε ένα ATM είτα από το σπίτι/γραφείο του μέσω του Web banking.

Για να λειτουργήσει το σύστημα πληρωμών, σε κάθε τιμολόγιο που εκδίδουμε αναγράφουμε ένα μοναδικό κωδικό πληρωμής – συγκεκριμένα το σύστημα δημιουργεί έναν κωδικό 20 ψηφίων που χαρακτηρίζει το εκάστοτε τιμολόγιο. Με βάση αυτόν τον κωδικό δημιουργείται μια κωδικοποιημένη πληροφορία για τον πελάτη, το τιμολόγιο, την ημερομηνία έκδοσης, το ποσό κ.λπ,. Οταν ο πελάτης λάβει το τιμολόγιο θα δει τον κωδικό πληρωμής και με βάση αυτόν θα κάνει την κατάθεση τού ποσού με τον τρόπο που επιθυμεί. Το σύστημα που χρησιμοποιούμε παράγει κάθε ημέρα ένα αρχείο που περιέχει όλες τις πληρωμές της προηγούμενης ημέρας και το οποίο ενσωματώνεται αυτόματα στο ERP της εταιρείας. Ετσι, χωρίς να παρέμβει το λογιστήριο, με μια απλή κίνηση αυτοματοποιούνται όλες οι πληρωμές μας.

netweek: Το σύστημα ηλεκτρονικών πληρωμών που χρησιμοποιείτε έχει αναπτυχθεί από τη Διεύθυνση Πληροφορικής της εταιρείας;

Τάσος Τζαμουράνης: Κάποια μέρη του συστήματος αναπτύχθηκαν από εμάς, σε κάποια άλλα μάς βοήθησε ο προμηθευτής της λύσης ERP που χρησιμοποιούμε και επίσης συνεργαστήκαμε με το σύστημα ΔΙΑΣ και την τράπεζά μας.

netweek: Ποια είναι τα κυριότερα οφέλη του συστήματος ηλεκτρονικών πληρωμών που χρησιμοποιείτε;

Τάσος Τζαμουράνης: Tα οφέλη για τους πελάτες μας είναι ότι διευκολύνονται και απλοποιούνται οι πληρωμές τους, ενώ για μας το κέρδος είναι ότι οι εγγραφές των πληρωμών γίνονται αυτοματοποιημένα και χωρίς να απασχολούμε πρόσθετο προσωπικό από το λογιστήριο.

netweek: Είχατε προβλήματα στην εφαρμογή του συστήματος;

Τάσος Τζαμουράνης: Από το Σεπτέμβριο του 2013 που χρησιμοποιούμε το σύστημα ηλεκτρονικών πληρωμών δεν έχει παρουσιαστεί οποιαδήποτε δυσλειτουργία. Τo μόνο πρόβλημα είναι ότι αρκετοί πελάτες δεν είναι πολύ εξοικειωμένοι με τις ηλεκτρονικές πληρωμές – δυστυχώς, στην Ελλάδα δεν έχουμε ακόμα εμπιστοσύνη στα ηλεκτρονικά συστήματα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι περισσότεροι να μην χρησιμοποιούν τον ηλεκτρονικό τρόπο πληρωμής, αλλά να προτιμάνε να πάνε είτε στην τράπεζα είτε στο ΑΤΜ. Αν όλοι οι πελάτες μας χρησιμοποιούσαν το web banking τα πράγματα θα ήταν πολύ καλύτερα.

netweek: Σκοπεύετε να προχωρήσετε σε βελτίωση του συστήματος;

Τάσος Τζαμουράνης: Οχι, κάτι τέτοιο δεν βρίσκεται μέσα στα άμεσα σχέδια μας. Είμαστε απόλυτα ικανοποιημένοι με το σύστημα που χρησιμοποιούμε και δεν σκοπεύουμε να το αλλάξουμε. Λάβετε υπόψη ότι ο οποιοσδήποτε πελάτης, ακόμα και τα νοσοκομεία, μπορούν να μας πληρώσουν με αυτόν τον τρόπο. Αλλωστε, σε κάθε τιμολόγιό μας βάζουμε τον κωδικό πληρωμής. Ο πελάτης μπορεί να επιλέξει πώς θα μας πληρώσει, ωστόσο η ηλεκτρονική πληρωμή αποτελεί τον καλύτερο τρόπο και για εμάς και για εκείνον. Για εκείνον η πληρωμή του θα είναι ορατή σε εμάς άμεσα, ενώ αν μας δώσει μια επιταγή μπορεί να περάσει και μια εβδομάδα μέχρι να ολοκληρωθεί η πληρωμή στο σύστημα. Αυτό σημαίνει ότι οι ηλεκτρονικές πληρωμές μας έδωσαν μια αμεσότητα.


Οι ανέπαφες συναλλαγές είναι πιο αποτελεσματικές

H Εφη Πρεσβεία, Επικεφαλής Τομέα e-Business της Eurobank, αποτυπώνει τα οφέλη που φέρνουν στην ελληνική αγορά οι ηλεκτρονικές πληρωμές.

netweek: Ποια είναι τα οφέλη των ανέπαφων πληρωμών και τι χρειάζεται να γίνει, ώστε η ελληνική αγορά να υιοθετήσει ευρέως τις ανέπαφες πληρωμές;

Εφη Πρεσβεία: H Εurobank σε συνεργασία με την MasterCard διαθέτουν κάρτες που ενσωματώνουν την τεχνολογία contactless και μπορούν να χρησιμοποιηθούν ήδη σε εκατοντάδες σημεία αποδοχής. Αυτές οι κάρτες είναι ιδανικές για πληρωμές μικρής αξίας, όπου η ταχύτητα στην εξυπηρέτηση έχει μεγάλη σημασία. Ετσι, οι αγορές γίνονται πιο εύκολα, άνετα και γρήγορα για τους καταναλωτές, αλλά και για τους εμπόρους. Παράλληλα, μειώνονται οι ουρές στα ταμεία και το κόστος διαχειρίσεως των μετρητών. H χρήση της τεχνολογίας των ανέπαφων πληρωμών στην Ελλάδα αποτελεί ένα σημαντικό ορόσημο. Από την άλλη, η χρηματοδότηση της τεχνολογίας contactless αποτελεί ένα σημαντικό εμπόδιο, καθώς το όφελος που προκύπτει δεν είναι ανάλογο του κόστους υποδομών – τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα.

Γι’ αυτό είναι απαραίτητη η δημιουργία consortium τραπεζών με εταιρείες τεχνολογίας, καθώς και mobile operators, αλλά και συνεργασίες με retailers που κατέχουν μεγάλο κομμάτι αγοράς, έτσι ώστε να δημιουργηθούν λύσεις που θα προσελκύσουν μαζικά συναλλαγές πελατών με μειωμένο κόστος λόγω των συνεργειών. Οι κυβερνητικές ρυθμίσεις σχετικά με το νομικό πλαίσιο που θα πρέπει να διέπει τις τεχνολογίες αυτές και την εξέλιξή τους, ώστε να θεωρούνται νόμιμες και ασφαλείς, αποτελεί επίσης πολύ σημαντικό παράγοντα. Επίσης, είναι πολύ σημαντική η εκπαίδευση του κοινού, είτε με εισαγωγή νέων τρόπων πληρωμής σε παραδοσιακές συναλλαγές του πολίτη με το κράτος είτε με προωθητικές ενέργειες και σωστή στρατηγική μάρκετινγκ από τα ιδρύματα πληρωμών των πελατών και τους εμπόρους.

netweek: Τι μέτρα έχει πάρει η Eurobank για την ασφάλεια των ηλεκτρονικών πληρωμών;

Εφη Πρεσβεία: Στη Eurobank, η προστασία των ηλεκτρονικών συναλλαγών αποτελεί την πρώτη μας προτεραιότητα και για το λόγο αυτό έχουμε λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα που θα διασφαλίσουν τις συναλλαγές στα ηλεκτρονικά μας δίκτυα. Η υιοθέτηση μηχανισμών ταυτοποίησης χρηστών και πιστοποίησης συναλλαγών μοναδικών για τα ελληνικά δεδομένα καθιστούν την Eurobank πρωτοπόρο στη διασφάλιση των ηλεκτρονικών συναλλαγών. Επίσης, μια σειρά δικλείδων ασφαλείας και μηχανισμών παρακολούθησης συμπεριφοράς διασφαλίζουν την αποφυγή ηλεκτρονικής απάτης, χωρίς, παράλληλα, να ενοχλούν τον πελάτη κατά τη χρήση της υπηρεσίας.

Οι ανέπαφες πληρωμές θεωρούνται πιο ασφαλείς τόσο γιατί ο χρήστης δεν αποχωρίζεται την κάρτα του για να εκτελέσει την πληρωμή όσο και για το λόγο ότι έχουμε να κάνουμε με μικροπληρωμές, οπότε μειώνεται ο κίνδυνος απώλειας σημαντικών ποσών. Επίσης, τόσο η Visa όσο και η Mastercard διασφαλίζουν τις συναλλαγές αυτές με ειδικές τεχνολογίες, όπως είναι η τεχνολογία paypass της Masstercard, που ενισχύει την ασφάλεια, μειώνοντας στο ελάχιστο τον κίνδυνο υποκλοπής προσωπικών δεδομένων.

netweek: Οι ηλεκτρονικές πληρωμές θα κυριαρχήσουν στο μέλλον;

Εφη Πρεσβεία: Σύμφωνα με τις έρευνες, υπάρχει μια πολύ αυξανόμενη υιοθέτηση νέων τεχνολογιών στην Ελλάδα από ένα κοινό κυρίως ηλικίας μεταξύ 18-40 ετών, κάτι που ευνοεί ένα περιβάλλον ανάπτυξης νέων τεχνολογιών πληρωμών. Ήδη στη Eurobank, 3 στις 4 συναλλαγές γίνονται από ηλεκτρονικά δίκτυα, ενώ πάνω από 70% των συναλλαγών χωρίς μετρητά  που εκτελέστηκαν στην Τράπεζα το 2013, πραγματοποιήθηκαν από το e-Banking. Ειδικότερα στις πληρωμές μέσω κινητών τηλεφώνων, η Ελλάδα βρίσκεται ανάμεσα στις 20 πρώτες χώρες παγκοσμίως. Σύμφωνα με τις προβλέψεις της Visa, μέχρι το 2020 το 50% των πληρωμών που θα πραγματοποιούνται μέσω του δικτύου της θα γίνονται από φορητές συσκευές.

Είναι χαρακτηριστικό ότι η στρατηγική της Visa Europe για το μέλλον των πληρωμών αφορά στη σύγκλιση διαφορετικών μεθόδων πληρωμών και ειδικότερα στις πληρωμές μικρής αξίας μέσω της τεχνολογίας ανέπαφων συναλλαγών. Αρα, λοιπόν, η σταδιακή υιοθέτηση συναλλαγών contactless σε συνδυασμό με την ευρεία χρήση των smartphones δημιουργούν ένα ελκυστικό περιβάλλον για τις Τράπεζες. Σε ένα τέτοιο περιβάλλον, η υιοθέτηση νέων τεχνολογιών, και με γνώμονα τη μείωση κόστους που αυτές μπορούν να επιφέρουν τελικά, αποτελεί πρόκληση.