Η ασφαλιστική αγορά έχει μπει για τα καλά στον χορό της 4ης βιομηχανικής επανάστασης. Η ψηφιοποίηση των εργασιών, οι επικοινωνίες μεταξύ εταιρειών-συνεργατών-πελατών, η ηλεκτρονική υπογραφή, οι εφαρμογές του IoT και της τεχνητής νοημοσύνης (AI) σε θέματα πραγματογνωμοσύνης ατυχημάτων και διαχείρισης υγείας αποτελούν το νέο ‘θαυμαστό κόσμο’ στην ασφαλιστική βιομηχανία, που την μετασχηματίζει ραγδαία.

Οι ασφαλιστικές εταιρείες και οι συνεργάτες τους καλούνται πλέον να απευθυνθούν και στους Millenials δηλαδή στους υποψήφιους πελάτες που γεννήθηκαν λίγο πριν και μετά το γύρισμα του νέου αιώνα και οι οποίοι έχουν τους δικούς τους κώδικες επικοινωνίας. Ταυτόχρονα θα πρέπει να δημιουργήσουν νέες εφαρμογές και προγράμματα που θα ταιριάζουν άμεσα στο προφίλ και τις ταχύτητες της νέας εποχής.

Η ασφαλιστική βιομηχανία, καλείται πλέον να ψηφιοποιήσει τις εργασίες της και σε επίπεδο B2B και σε επίπεδο B2C προκειμένου να γίνει ανταγωνιστικότερη αλλά και να αυξήσει την παρουσία της μέσα στην κοινωνία που αλλάζει. Για τις ασφαλιστικές εταιρείες, ο ψηφιακός μετασχηματισμός αποτελεί ένα εργαλείο ανάπτυξης εργασιών και προώθησης νέων προϊόντων που θα έχουν ελάχιστα κοινά χαρακτηριστικά σε σχέση με το παρελθόν. Επίσης, οι ασφαλιστικές εταιρείες μέσα σ’ αυτό το ψηφιακό οικοσύστημα, καλούνται να ανταποκριθούν απέναντι στις ανάγκες για ψηφιακή ‘ασφάλεια’. Το Cyberinsurance αλλά και το cyber security αποτελούν προτεραιότητες για κάθε ασφαλιστική εταιρεία που θέλει να έχει παρουσία τις επόμενες δεκαετίες στην ελληνική ασφαλιστική αγορά.

Διαμεσολάβηση
Στο επίπεδο των συνεργατών, οι φόβοι που έχουν εκδηλώσει οι πράκτορες και οι μεσίτες για τον πιθανό εκτοπισμό του επαγγέλματος δεν θα είναι αδικαιολόγητοι εάν δεν προχωρήσουν και αυτοί στην ανάλογη τεχνολογική αναβάθμιση. Ο ρόλος του επαγγελματία ασφαλιστή, δεν καταργείται. Μετεξελίσσεται και ενισχύεται μέσα από τις τεχνολογικές εφαρμογές. Ο πράκτορας ή ο μεσίτης του μέλλοντος θα πρέπει να χρησιμοποιεί όλες τις τεχνολογικές εφαρμογές που είναι διαθέσιμες και βέβαια τα social media για να προσεγγίσει ακόμη περισσότερο κόσμο. Όπως αναφέρθηκε στο συνέδριο Insuretech, εάν κάποιος ασφαλιστής είχε προ δεκατίας 1000 επαγγελματικές γνωριμίες, σήμερα μέσω του Internet και των Social Media μπορεί να έχει προβολή σε πολλαπλάσιους ενδιαφερόμενους και ασφαλισμένους. Η τεχνολογία δεν πρέπει να φοβίζει αλλά να ενθαρρύνει. Επίσης μέσω τεχνολογίας μπορούν οι συνεργάτες των ασφαλιστικών να προωθούν άμεσα και τα νέα προιόντα , να τα αναλύουν στους πελάτες τους , να τους βοηθούν στα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί και να επιλύουν δυσάρεστες καταστάσεις χωρίς να δαπανούν ατέλειωτες εργατοώρες στους δρόμους.

Νέα ασφαλιστικά προιόντα, νέες τεχνολογικές εφαρμογές
Η διαδραστική επίδραση της 4ης βιομηχανικής επανάστασης σε σχέση με τα νέα ασφαλιστικά προιόντα είναι άμεση. Οι εφαρμογές του IoT και του AI (τεχνητή νοημοσύνη) αυξάνονται ολοένα μέσα στην ασφαλιστική αγορά και απαιτούν αντίστοιχες ασφαλιστικές καλύψεις. Τα αυτόνομα αυτοκίνητα για παράδειγμα, δεν είναι μία εικόνα του μέλλοντος. Είναι μία πραγματικότητα την οποία θα πρέπει να αντιμετωπίσουν οι ασφαλιστικές εταιρείες προσφέροντας τα κατάλληλα προιόντα. Η τεχνολογία μπορεί να δώσει λύσεις σε θέματα ασφαλιστικών προιόντων υγείας με αποτέλεσμα και οι ασφαλισμένοι να έχουν την καλύτερη δυνατή πρόληψη και οι ασφαλιστικές το μικρότερο δυνατόν κόστος αποζημίωσης και κάλυψης.

Επίσης και σε επίπεδο πραγματογνωμοσύνης, οι τεχνολογικές εφαρμογές μπορούν να διευκολύνουν την άμεση εξαγωγή συμπερασμάτων και την άμεση αποζημίωση του πελάτη χωρίς τις καθυστερήσεις του παρελθόντος. Για τις επιδράσεις της τεχνολογίας στην ασφαλιστική βιομηχανία ο Πρόεδρος της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος Αλέξανδρος Σαρρηγεωργίου μας δήλωσε : «Oι τεχνολογικές εξελίξεις είναι ταχύτατες και πρέπει η ασφαλιστική βιομηχανία στην Ελλάδα να προσαρμοστεί άμεσα σ’ αυτές εάν θέλει να είναι ανταγωνιστική. Οι εφαρμογές της 4ης βιομηχανικής επανάστασης στην ασφαλιστική βιομηχανία έχουν μετασχηματίσει τον ρόλο και τον χαρακτήρα της ασφάλισης στο εξωτερικό. Η ανάγκη προσαρμογής των ασφαλιστικών εταιρειών και των επαγγελματιών της ασφάλισης στις νέες τεχνολογίες αποτελεί πρόκληση για όλους τους κλάδους και αναγκαιότητα για όσους θέλουν να παραμείνουν ανταγωνιστικοί. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός των ασφαλιστικών επιχειρήσεων δεν είναι θέμα του μέλλοντος αλλά θέμα του παρόντος. Ενδεχομένως να έχουμε αργήσει και σε πολλούς τομείς ως ασφαλιστική αγορά και θα πρέπει να προλάβουμε τις εξελίξεις για να προσφέρουμε τις καλύτερες υπηρεσίες και προϊόντα στους ασφαλισμένους μας αλλά και με το μικρότερο κόστος για τις εταιρείες μας.»

Ο πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Ασφαλιστικών Συμβούλων (ΠΣΑΣ) κ. Παναγιώτης Λελεδάκης, αναφερόμενος στις σχέσεις των διαμεσολαβητών με την τεχνολογία, έδωσε τη διάσταση που πρέπει να έχει ο ασφαλιστής του μέλλοντος. «Θα πρέπει οι επαγγελματίες του κλάδου να παρακολουθούμε συνεχώς τις τεχνολογικές εξελίξεις και να τις βλέπουμε όχι ως κινδύνους για το επάγγελμά μας αλλά ως εργαλεία ανάπτυξης. Ο επαγγελματίας ασφαλιστής δεν έχει να φοβηθεί από την τεχνολογική ανάπτυξη αλλά αντίθετα μπορεί να κερδίσει. Μπορεί να έρθει άμεσα σε επαφή με τον πελάτη του, να βρεθεί δίπλα του στις δύσκολες στιγμές που έχει ανάγκη τη βοήθειά του, να μειώσει τους χρόνους αποζημίωσης, να διευκολύνει το έργο της ασφαλιστικής και να περιορίσει τα λειτουργικά του κόστη ως επαγγελματίας. Τo μέλλον είναι εδώ και εμείς ως επαγγελματίες ασφαλιστές θα πρέπει να το αξιοποιήσουμε.» H ασφαλιστική βιομηχανία παγκοσμίως προσπαθεί να υιοθετήσει την τεχνολογία για να επικοινωνήσει, να βοηθήσει και να αναπτυχθεί. Η ασφαλιστική βιομηχανία στην Ελλάδα θα ακολουθεί τις ίδιες τάσεις νομοτελειακά.

Το Συνέδριο Insuretech 2018
«Ένα μέλλον που είναι ήδη εδώ » ήταν το συμπέρασμα του συνεδρίου Insuretech 2018 που διοργάνωσε ο όμιλος BOUSSIAS και αφορούσε τον ψηφιακό μετασχηματισμό του Ασφαλιστικού Κλάδου. Ένας ψηφιακός μετασχηματισμός που αφορούσε τις καινοτόμες λύσεις που προτείνει η τεχνολογία και οδηγούν σε προσωποποιημένες υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας αλλά και βοηθούν στην προσέλκυση των νέων πελατών που είναι οι millennials. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός αφορά τις εταιρείες, τους πελάτες και τη διαμεσολάβηση σε όλα τα επίπεδα.

Τον χαιρετισμό του συνεδρίου έκανε ο πρόεδρος της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος (ΕΑΕΕ) κ. Αλέξανδρος Σαρρηγεωργίου και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Eurolife. O κ. Σαρρηγεωργίου τόνισε ότι η 4η βιομηχανική επανάσταση θα φέρει θεαματικές αλλαγές στην ασφάλιση που εκτός από τις καλύψεις, το ενδιαφέρον θα μετατοπιστεί στην πρόβλεψη και την πρόληψη. Η φύση των προϊόντων αλλάζει και έχει εμφανιστεί το Insurance on Demand αλλά και η ασφάλιση πάνω στη χρήση σε μία sharing economy.


Ψηφιακός μετασχηματισμός και Διαμεσολάβηση
Στο πάνελ των διαμεσολαβητών επισημάνθηκε η ανάγκη να χρησιμοποιηθεί η τεχνολογία και ο ψηφιακός μετασχηματισμός υπέρ της διαμεσολάβησης. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός θα αναγκάσει τους ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές να προσαρμοστούν στις τεχνολογικές εξελίξεις προκειμένου να είναι ανταγωνιστικοί. Οι κ. Δημήτρης Γαβαλάκης (Γεν. Γραμματέας & Πρόεδρος Επιτροπής Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών, ΕΕΑ) και John Croker, διευθύνων σύμβουλος της Cromar Insurance Brokers τόνισαν ότι η τεχνολογική προσέγγιση βοηθά στην σωστή πληροφόρηση για τους πελάτες τους αλλά και τη διαμεσολάβηση να διακρίνει τις ανάγκες. Σήμερα το 65% του χρόνου αφορά τη διαχείριση και όχι τις πωλήσεις. Ο κ. Λελεδάκης, Πρόεδρος ΕΑΔΕ & ΠΣΑΣ τόνισε ότι η τεχνολογία προσφέρει απίστευτες ευκαιρίες στους ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές και πρέπει να τους οδηγήσει σε μία Phygital (physical and Digital) προσέγγιση των πελατών. Oι Millennials που είναι οι νέοι πελάτες είναι εθισμένοι στην ψηφιακή τεχνολογία.

Ο κ. Ιωάννης Τοζακίδης, Πρόεδρος ΠΣΣΑΣ (Συντονιστές), στην ομιλία του αναφέρθηκε ιδιαίτερα στο γεγονός ότι η διαμεσολάβηση είναι η πρώτη που έρχεται σε επαφή με τον καταναλωτή και χρειάζεται τις τεχνολογικές εφαρμογές για να τον προσεγγίσει. Ωστόσο επεσήμανε ότι η τεχνολογία για την διαμεσολάβηση είναι σημαντική αλλά δεν είναι πανάκεια. Ο κ. Τοζακίδης ανέφερε ότι χρειάζεται να καθιερωθεί το e-learning για τον διαμεσολαβητή και τον manager. O διευθυντής εταιρικής επικοινωνίας, Marketing και δημοσίων σχέσεων της Εθνικής Ασφαλιστικής κ. Γιάννης Σηφάκης στην ομιλία του επεσήμανε ότι αλλάζει το τοπίο των πελατών και η αγοραστική συμπεριφορά. Η ασφαλιστική αγορά μέσω του ψηφιακού μετασχηματισμού προχωρά προς το εξατομικευμένο σέρβις. Οι νέες τεχνολογίες θα πρέπει να υιοθετηθούν άμεσα από τις εταιρείες. Το 75% των νέων πελατών ζητούν η εταιρεία να είναι τεχνολογικά ανεπτυγμένη. Εκείνοι (νέοι πελάτες) είναι οι κυρίαρχοι του παιχνιδιού. Γι’ αυτό οι εταιρείες θα πρέπει να προχωρήσουν στη χρήση πολλών μέσων πώλησης. O Γεν. Διευθυντής και υπεύθυνος Digital Transformation και Information της Interamerican κ. Ξενοφών Λιαπάκης αναφερόμενος στα επιχειρηματικά μοντέλα που δημιουργεί ο ψηφιακός μετασχηματισμός επεσήμανε ότι η ανάπτυξη της τεχνολογίας έχει φέρει αλλαγές στην συμπεριφορά των καταναλωτών. Οι εταιρείες αλλάζουν ώστε να προσαρμοστούν στην τεχνολογία. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι προτεραιότητα για την ασφαλιστική βιομηχανία. «Πρέπει να αλλάξουμε τον τρόπο που δουλεύουμε. Η ‘επόμενη ημέρα’ θα είναι βασισμένη στο blockchain , στα robotics και στα νέα business models. Mε το PSD2 μπορούμε να μετατρέψουμε το site μας σε business place. Χρειάζεται να δημιουργήσουμε νέα portals ώστε να συνεργαζόμαστε με τα οικοσυστήματα» δήλωσε ο κ. Λιαπάκης και αναφέρθηκε στις δράσεις της Interamerican σε ότι αφορά τον ψηφιακό μετασχηματισμό.

O εμπορικός διευθυντής της Groupama κ. Κ. Σεμερτζόγλου αναφερόμενος στις ψηφιακές εξελίξεις δήλωσε ότι το μέλλον της ασφάλισης είναι στο service στον πελάτη. Η ραγδαία πληροφορία φέρνει ραγδαίες εξελίξεις. Τα αυτοκίνητα θα είναι όλα συνδεδεμένα και με τεχνολογίες που θα ξέρουν πως οδηγούμε και πως πρέπει να μας ασφαλίσουν. O κ. Βασιλάτος (Γεν. Διευθυντής και Digital Transformation Officer της Eurolife) ανέφερε ότι οι εξελίξεις είναι «τσουνάμι» και οι εταιρείες πρέπει να προσέξουν σε ποιο σημείο θα βρεθούν. Πάνω στο ‘κύμα’ της τεχνολογίας παράγουν αξία και η επένδυση στη τεχνολογία οδηγεί στην ανάπτυξη. Ο κ. Βασιλάτος τόνισε ότι η εταιρεία συνεργάζεται με πολύ μεγάλα ονόματα στο χώρο της τεχνολογίας όπως η Sales Force και η Accenture. O κ. Δελένδας (Γεν. Διευθυντής Πωλήσεων και Εκπαίδευσης) αφού επεσήμανε ότι σε πρόσφατες έρευνες ο ασφαλιστικός κλάδος βρίσκεται χαμηλά στις προτιμήσεις του κοινού, τόνισε ότι σήμερα η πλειονότητα των πελατών είναι υβριδικοί καταναλωτές. Ψάχνουν on line αλλά φοβούνται την ηλεκτρονική συναλλαγή και θέλει να πάει στο κατάστημα. Το 50% που αγοράζουν off line έψαξαν on line. Στο Πάνελ με θέμα «Omni Channel προσέγγιση της Ασφαλιστικής Αγοράς προς τους millennials και τις νεότερες γενιές πελατών» συμμετείχαν οι κ.κ Τατιάνα Δικαστοπούλου (Αναπληρώτρια Γενική Διευθύντρια Marketing & Ανάπτυξης Εργασιών του Ομίλου Eurolife), Δρ Σάββας Τζανής (διευθύνων σύμβουλος της Imperial Group), Bασίλης Τουλιάς (Head of the Health Business Line της Interamerican) και Γ. Φουφόπουλος (Sales Inspector της Εθνικής Ασφαλιστικής) οι ομιλητές στάθηκαν ιδιαίτερα στις προτιμήσεις της νέας γενιάς και στην προσέγγιση που θα πρέπει να γίνει από τις εταιρείες μέσα από τα δίκτυα διανομής και τα νέα προϊόντα που θα πρέπει να δημιουργηθούν. Κοινός παρονομαστής είναι η τεχνολογία που έχει κυρίαρχο ρόλο στις ασφαλιστικές εξελίξεις και θα πρέπει να ενσωματωθεί ταχύτατα ώστε να εξυπηρετεί και τον πελάτη και την εταιρεία σε όλα τα βήματα από την πώληση, την εξυπηρέτηση μέχρι την αποζημίωση. Επισημάνθηκε επίσης ότι δεν υπάρχει αντίφαση μεταξύ του ρόλου του ασφαλιστικού συμβούλου και της τεχνολογικής πλατφόρμας αφού ο ασφαλιστικός σύμβουλος επιστρατεύει και την συναισθηματική πώληση και προσέγγιση ενώ η τεχνολογία βοηθά στην ταχύτητα στην πώληση.

Η πορεία προς το Digital Transformation
Στελέχη των ασφαλιστικών εταιρειών αναφέρθηκαν στις εσωτερικές κινήσεις για τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Από την AXA ο CIO κ. Δημήτρης Τρανούδης δήλωσε ότι από το 2017 ο ψηφιακός μετασχηματισμός αποτελεί βασικός μοχλός ανάπτυξης της εταιρείας. Αναφέρθηκε στις υπηρεσίες που έχει δημιουργήσει η AΧΑ και δημιουργούν υπεραξίες για τα προιόντα της.

Από την Εθνική Ασφαλιστική, ο κ. Γεώργιος Κώστας (ΙΤ applications Director) αναφέρθηκε στην προσέγγιση της εταιρείας στα Analytics , τις αλλαγές στο CRM με στόχο να βρίσκεται πάντα κοντά στον πελάτη.

Για την Ergo Ασφαλιστική η κα Τάνια Παπαδοπούλου (Head of PMO and Strategic Initiatives) o ψηφιακός μετασχηματισμός αποτελεί βασικό στόχο του ομίλου και βοήθησε ιδιαίτερα στην ενοποίηση με την Αγροτική Ασφαλιστική. Οι ασφαλιστικές εταιρείες έχουν αντιληφθεί ότι οι ανάγκες του πελάτη για καινοτομία είναι πολύ μεγάλες. Ο κ. Παπαθανασίου (CIO Groupama Officer) επεσήμανε ότι ήδη η εταιρεία εργάζεται πάνω σε μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης για επίλυση ζημιών και ανακάλυψη ασφαλιστικής απάτης. Εισάγεται σε ειδικά εργαλεία ανάλυσης εσωτερικών διαδικασιών. Καθιερώνει πιλοτικά προγράμματα (IoT) για σπίτι και αυτοκίνητο ενώ επεσήμανε ότι δεν έχουν αξιοποιήσει τα κανάλια πωλήσεων μέσω social media. O κ. Mαργαρίτης (CIO Allianz Hellas) ανέφερε ότι το compliance με τις τεχνολογικές εξελίξεις αλλά και ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι “εκ των ουκ άνευ”. Στόχος είναι να δημιουργηθεί ένα καλό επίπεδο web services και η εταιρεία δίνει έμφαση στην αρχιτεκτονική I.T. Επίσης ο Βασίλειος Πιερράκος (Insurance IT Advisor Ernst&Young) τόνισε πως ο ασφαλιστικός κλάδος περνά το κατώφλι θεμελιωδών αλλαγών. Παρόλο που εξελίσσεται δεν έχουμε δει αλλαγές στο κομμάτι των προιόντων. Θα αλλάξει και αυτό. Ο κλάδος αντιμετωπίζει ένα τσουνάμι αλλαγών αλλά θα απαιτήσει μία διαφορετική αντίληψη από τις ασφαλιστικές εταιρίες. Γήρανση πληθυσμού, κλιματολογικές αλλαγές, τεχνολογία, blockchain στις συναλλαγές. Smart appliances , wearable treck , smart devices. Διεθνείς συναλλαγές με blockchain. Smart sences, manage risk , new business models είναι οι νέοι όροι στην ασφάλιση.Ευκαιρία για την ασφαλιστική αγορά αποτελεί το cyber insurance δήλωσε η κα ΆννυΤρύφων (ERB Insurance Brokers). H πιθανότητα να παραβιαστούν τα δεδομένα μίας εταιρείας είναι 1/4. Το κόστος των εταιρειών το 2019 για να αντιμετωπίσουν τις cyber επιθέσεις θα είναι 2 τρισεκατομμύρια δολάρια. Αυτό είναι ευκαιρία για εμάς. O κ. Σωτήρης Παπαντωνόπουλος (Insurance Market) αναφέρθηκε στην πορεία της πλατφόρμας Insurance Market και πως χρησιμοποιώντας μοντέλα και τεστ κατάφερε να αυξήσει την εμπιστοσύνη των πελατών και να μειώσει την ακυρωσιμότητα.

Στις άμεσες (instant) πληρωμές αναφέρθηκε ο country manager της Revolut κ. Δημήτρης Λιτσικάκης. Η εταιρεία του συνεργάζεται με την Hellas Direct. O κ. Λιτσικάκης αναφέρθηκε ιδιαίτερα στην ανάγκη των πελατών για ‘έξυπνες’ ασφαλίσεις και αποζημιώσεις που θα γίνονται μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα. Ταυτόχρονα δήλωσε ότι η Revolut πήρε άδεια για τραπεζικές εργασίες στην Ευρώπη. Ο κ. Κώστας Γκρέκης (όμιλος Inform) αναφέρθηκε στη διαδικασία συνδυασμού τεχνολογιών για την δημιουργία των ηλεκτρονικών υπογραφών στις υπογραφές συμβολαίων. Οι κ.κ Ahmed Hammeed και Paolo Fedele (Τractable) αναφέρθηκαν σε εφαρμογές που δημιούργησαν μέσω αλγορίθμων και τεχνητής νοημοσύνης για την εξ’ αποστάσεως ανάλυση επιπέδου ζημιάς στα αυτοκίνητα, τον έλεγχο τιμών των ανταλλακτικών , τον καθορισμό κόστους επισκευών στο αυτοκίνητο.

Το συνέδριο έκλεισε με την τοποθέτηση του κ. Jesper Ulse πάνω στις εφαρμογές του Blockchain για τα ‘έξυπνα συμβόλαια’ και στις ασφαλίσεις peer to peer.