Την ίδια στιγμή που η αγορά μιλά για το τέλος της εποχής των PCs, οι πωλήσεις των smartphones συνεχίζουν να σημειώνουν εντυπωσιακή άνοδο. Και μπορεί μέρος της ανάπτυξης αυτής να οφείλεται στο γεγονός ότι οι συσκευές αυτές είναι «της μόδας,» υπάρχουν ωστόσο και κάποια σημεία στα οποία υπερέχουν χαρακτηριστικά των αντίπαλων συσκευών Πληροφορικής και τηλεπικοινωνιών: είναι εύκολες στην χρήση, πάνε παντού και κάνουν (σχεδόν) τα πάντα.

Ενα smartphone στα χέρια ενός επιχειρησιακού στελέχους αποτελεί εργαλείο ενοποιημένης επικοινωνίας με πελάτες και εταιρεία (τηλεφωνική κλήση, email, SMS κ.λπ.) και χρήσης εφαρμογών που ξεκινάνε από το Word και το Excel και φτάνουν μέχρι εκεί που επιθυμεί ο χρήστης και επιτρέπει ο CIO.

Ενα smartphone στα χέρια ενός Διευθυντή Πληροφορικής μετατρέπεται σε πολυεργαλείο που καλύπτει ανάγκες από remote user assistance και trace routing μέχρι server management και σύνδεση με CCTV.

Smart Business
Οι σύγχρονες mobile συσκευές αποτελούν την απτή απόδειξη της σύγκλισης των Τηλεπικοινωνιών και της Πληροφορικής. Τι είναι όμως αυτό που θέλει, τελικά, ο χρήστης; Πώς χρησιμοποιεί το smartphone και πόσο έτοιμος είναι για cloud computing; Στα παραπάνω ερωτήματα, τα οποία και επηρεάζουν τη διαμόρφωση της στρατηγικής κάθε σύγχρονης επιχείρησης, δίνει απαντήσεις πρόσφατη έρευνα της Deloitte.

Στο «State of the Media Democracy», αξιολογούνται οι προτιμήσεις 2.000 Αμερικανών, ηλικίας 14 έως 75 ετών. Η δημοσκόπηση φέρνει στο φως σημαντικές τάσεις, που έχουν παγκόσμιο ενδιαφέρον, μεταξύ των οποίων η δραματική αύξηση στη χρήση των smartphones, η ανάδυση του cloud computing ως πιθανής λύσης αποθήκευσης και πρόσβασης σε υπηρεσίες διασκέδασης αλλά και η ενίσχυση της δύναμης της τηλεόρασης όταν συμπληρώνεται από το διαδίκτυο.

Η εποχή των smartphones
Σύμφωνα με τη φετινή δημοσκόπηση, το 33% των αμερικανικών νοικοκυριών διαθέτει κάποιο smartphone, ποσοστό σημαντικά ενισχυμένο σε σχέση με το 11% πριν από τρία χρόνια. Παράλληλα, το 40% των συμμετεχόντων στη δημοσκόπηση που δεν έχουν smartphone είναι πιθανό να αγοράσουν στο άμεσο μέλλον.

Η πρόσβαση στις ασύρματες συσκευές και στην ευρυζωνική σύνδεση έχουν κάνει το μέσο καταναλωτή πιο δικτυωμένο στο διαδίκτυο από ποτέ και τα νέα μοντέλα online αποθήκευσης έχουν καταστεί, πλέον, ρεαλιστική επιλογή για τη μαζική αγορά. Tο 32% των ερωτηθέντων επιθυμεί να αποθηκεύει περιεχόμενο στο διαδίκτυο, πράγμα που θα του παρέχει τη δυνατότητα να έχει πρόσβαση στο υλικό αυτό από οποιαδήποτε συσκευή.

Το 43% των συμμετεχόντων στη δημοσκόπηση θα ήθελε να μετακινεί περιεχόμενο σε οποιαδήποτε συσκευή και πλατφόρμα εύκολα και αποτελεσματικά, γεγονός που προοιωνίζει ότι το cloud storage θα μπορούσε να αποτελέσει μέθοδο ευκολότερης πρόσβασης στο περιεχόμενο και να βελτιώσει τα επίπεδα «φορητότητας».


Η επιχειρηματική πλευρά
Σύμφωνα με εκτιμήσεις στελεχών, η αξιοποίηση των δυνατοτήτων του cloud από τα smartphones καθώς και η πληθώρα των επιχειρηματικών εφαρμογών, θα αυξήσουν τη χρήση των «έξυπνων κινητών» από τις επιχειρήσεις. Στις Ηνωμένες Πολιτείες ιδιαίτερα, παρατηρείται ραγδαία αύξηση της χρήσης smartphone συσκευών κυρίως από μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα που πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 10.000 μικρομεσαίων επιχειρήσεων στις Η.Π.Α., το 49% χρησιμοποιούν smartphones για τον έλεγχο εταιρικών δραστηριοτήτων. Η δημιουργία χιλιάδων εταιρικών εφαρμογών για smatphones έχει σαφώς συμβάλει σε αυτή την αύξηση. Oι περισσότεροι κάτοχοι smartphone για εταιρική χρήση χρησιμοποιούν BlackBerry σε ποσοστό 35% και ακολουθεί το iOS με 33%, το Android με 25% και οι Windows Mobile συσκευές με ποσοστό 7%.

Επιπρόσθετα, η Deloitte προβλέπει ότι μέσα στο 2011 άνω του 50% των πωλήσεων υπολογιστικών συσκευών δεν θα είναι προσωπικοί ηλεκτρονικοί υπολογιστές, αλλά τα smartphones, tablets και netbooks, με τις συνολικές πωλήσεις να ξεπερνούν τις 400 εκατ. μονάδες.

Η ελληνική αγορά

Ερευνα της GfK Custom Research στην Ελλάδα και άλλες 6 χώρες για την αγορά των smartphones, δείχνει συνέχιση της ανοδικής δυναμικής και μετατόπιση των αγοραστικών κριτηρίων από χαρακτηριστικά και λειτουργίες σε «εμπειρίες» κατά τη χρήση.

Η διείσδυση των smartphones αγγίζει πλέον το 15% στην Ελλάδα, ενώ η πρόθεση απόκτησης smartphone κατά την επόμενη αγορά κινητού υπόσχεται να διπλασιάσει σχεδόν την αγορά σύντομα.

H διείσδυση και η πρόθεση είναι σημαντικά μεγαλύτερες στους άνδρες και τις ηλικίες 18-34, κοινά με μεγαλύτερη τεχνολογική εξοικείωση και υψηλότερη ενασχόληση με το Internet. Μόλις 2-3 χρόνια πριν, το κύριο ενδιαφέρον των αγοραστών κινητών τηλεφώνων ήταν να είχε η συσκευή ελκυστική σχεδίαση και να ήταν εφοδιασμένη με τις τελευταίες τεχνολογίες -όπως υψηλής ανάλυσης κάμερα, GPS και Wi-Fi. Χωρίς να έχουν χάσει τελείως τη σημασία τους τα παραπάνω, στην εποχή των smartphones, ο παράγοντας «εμπειρία κατά τη χρήση» αποκτά αυξανόμενη βαρύτητα. Το νέο, αποφασιστικό στοιχείο είναι το λειτουργικό σύστημα και οι προτιμήσεις των καταναλωτών μεταξύ των διαθέσιμων επιλογών.

Σημαντική είναι επίσης η διαθεσιμότητα εφαρμογών και η ευκολία στο κατέβασμά τους. Στην Ελλάδα, η πρόσβαση στο Ιnternet είναι η βασική απαίτηση και το βασικό κίνητρο αγοράς μιας συσκευής smartphone, ακολουθούμενη από το κατέβασμα εφαρμογών.

Προβλέψεις…
H ΙDC προβλέπει πως η αγορά των smartphone θα αυξηθεί κατά 49.2% το 2011, αφού μεγάλος αριθμός χρηστών θα αντικαταστήσει συμβατικά τηλέφωνα με smartphones. Η αναφορά είναι στο ίδιο μήκος κύματος με άλλη έρευνα της ίδιας εταιρείας που προβλέπει πως ο αριθμός των «κατεβασμάτων» mobile app θα αυξηθεί από τα 10,9 δισεκατομμύρια το 2010 σε 76,9 δισεκατομμύρια το 2014.

Αν και αυτή η αύξηση είναι εύκολο να προβλεφθεί, η IDC δίνει και μερίδια στις πλατφόρμες για το 2015. Ετσι το Android, όπως προβλέπει η IDC, θα έχει το 45.4% της αγοράς μέχρι τότε, με την BlackBerry να φτάνει το 13.7% και το iOS να έχει περιοριστεί στο 15.3%.Tα Windows Phone 7, η IDC τα δίνει με ένα εντυπωσιακό 20.9%, την 2η δηλαδή θέση στην αγορά.


Τα αγαπημένα Apps των επιχειρησιακών χρηστών
Οι εφαρμογές που είναι διαθέσιμες για χρήση σε smartphone ξεπερνάνε, σύμφωνα με κάποιες εκτιμήσεις, τις 400.000 για iPhone και τις 300.000 για Android. Ο εντοπισμός αυτών που αξίζουν πραγματικά τον κόπο είναι μια δύσκολη δουλειά, ειδικά για όσους δεν έχουν να αφιερώσουν πολύ χρόνο στην αναζήτηση και τη δοκιμή τους.

Σε πρόσφατη έρευνα του silicon.com μεταξύ των αναγνωστών του, ένας στους τέσσερις δήλωσε ότι έχει κατεβάσει περισσότερα από  50 apps στο smartphone του. Στο άλλο άκρο, μόνο το 7% των ερωτηθέντων δεν έχουν κατεβάσει καμία εφαρμογή στο κινητό τους, ποσοστό που ενδέχεται να συνδέεται και με εταιρικές πολιτικές απαγόρευσης της χρήσης apps σε εταιρικές συσκευές.

Ο Jamie Turner και η Jeanne Hopkins,  Marketing experts, συγκέντρωσαν τις 45 κορυφαίες εφαρμογές για smartphone και τις παρουσιάζουν στο βιβλίο τους Go Mobile που πρόκειται να κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις John Wiley & Sons μέσα στο 2012. Οι επιλογές τους εστιάζουν στους τομείς της αύξησης της παραγωγικότητας, της ενημέρωσης και της επικοινωνίας με πελάτες και συνεργάτες και εμείς σας παραθέτουμε κάποιες από αυτές.


Παραγωγικότητα
CamCard: Σας επιτρέπει να σκανάρετε τις business cards που μαζεύετε και περνάει αυτόματα τις σχετικές πληροφορίες στη λίστα επαφών του τηλεφώνου σας και/ή στο Outlook ή το Gmail σας.

Evernote: Αφού κάνετε μία σημείωση, αφού βγάλετε μια φωτογραφία ή αφού καταγράψετε ένα ηχητικό αρχείο, μπορείτε να τα περάσετε στον Η/Υ σας ή στο web.
Instapaper: Μέσω του Instapaper μπορείτε να αποθηκεύσετε άρθρα που βρήκατε στο Internet ώστε να τα διαβάσετε αργότερα είτε στο iPhone, είτε στον Η/Υ σας. Η εφαρμογή «καθαρίζει» τα αρχεία από τις διαφημίσεις Flash και από άλλα κουραστικά στοιχεία.

Yammer: Το Yammer επιτρέπει σε όλους τους εργαζόμενους μιας εταιρείας να συναντιούνται σε ένα ιδιωτικό και ασφαλές κοινωνικό δίκτυο. Αυτή η πλατφόρμα επιτρέπει στις επιχειρήσεις να δημιουργούν μια υπηρεσία τύπου Twitter όπου οι χρήστες ανταλλάσσουν αρχεία, ιδέες και links.

Οργάνωση / Εξοικονόμηση χρόνου
1Password: Μια εφαρμογή που σας επιτρέπει να έχετε όλα σας τα usernames και passwords αποθηκευμένα σε ένα μέρος. Η εφαρμογή συγχρονίζεται με την αντίστοιχη εκδοχή για Η/Υ. Μπορείτε ακόμα να αποθηκεύσετε και άλλα προσωπικά στοιχεία, όπως αριθμούς πιστωτικών, ΑΦΜ και ΑΜΚΑ.

Barcode Scanner: Οπως λέει και το όνομά της, η εφαρμογή αυτή διαβάζει τα barcodes – συμπεριλαμβανομένων των 2D QR – και σας επιτρέπει να κάνετε συγκρίσεις τιμών για το σχετικό προϊόν σε καταστήματα και Internet.

PageOnce: Μέσω του PageOnce μπορείτε να παρακολουθείτε τις συναλλαγές που πραγματοποιείτε με την πιστωτική σας κάρτα, το υπόλοιπο του τραπεζικού σας λογαριασμού και τα προγραμματισμένα σας αεροπορικά ταξίδια. Μπορείτε επίσης να λαμβάνετε προειδοποιήσεις όταν πλησιάζει η προθεσμία εξόφλησης λογαριασμών ή όταν προκύπτουν αλλαγές στις πτήσεις σας.

Βοηθήματα
Analytics App: Μια ολοκληρωμένη υπηρεσία για όλα τα δεδομένα Google Analytics. Μπορείτε να τσεκάρετε τα πάντα, από reports μέχρι συγκεκριμένα δεδομένα. Το συμμαζεμένο interface κάνει την πλοήγηση ευκολότερη από εκείνη της web εκδοχής της εφαρμογής.

AntiDroidTheft: Εάν χάσετε το τηλέφωνό σας, το AntiDroidTheft ενεργοποιεί σύστημα εντοπισμού της συσκευής μέσω GPS. Μπορείτε ακόμα να ενεργοποιήσετε την κάμερα του κινητού και να τραβήξετε μια φωτογραφία που μπορεί να σας βοηθήσει να εντοπίσετε τη συσκευή.

AndroZip: Το AndroZip File Manager διαχειρίζεται και δημιουργεί αρχεία τύπου 7ZIPhone, BZIP2, GZIPhone, RAR, TAR, και ZIPhone.

Fring: Η εφαρμογή αυτή σας επιτρέπει να πραγματοποιήσετε δωρεάν κλήσεις, ή να κάνετε chat, με κάθε επαφή που έχετε σε Skype, ICQ, Google Talk, MSN, Twitter και SIP.

SmrtGuard: Μπορεί να εντοπίσει και να κλειδώσει το κινητό σας, σε περίπτωση που το χάσετε. Η εκδοχή Pro υποστηρίζει επίσης και αυτόματο ασύρματο backup και restore.

Soonr: Το Soonr είναι ένα δωρεάν mobile client που σας δίνει απομακρυσμένη πρόσβαση στον Η/Υ σας και σας επιτρέπει να αναζητήστε φακέλους, να ανοίξτε αρχεία, να τσεκάρετε το email, να τρέξετε προγράμματα κ.α.

Talk to Me: Αρχικά, το Talk To Me έκανε μετάφραση speech-to-speech μεταξύ αγγλικών, γαλλικών, ισπανικών, ιταλικών και γερμανικών. Τώρα, «μιλάει» και άλλες γλώσσες.

Vlingo: Σας επιτρέπει να δίνετε φωνητικές εντολές αντί να πληκτρολογείτε στο κινητό σας. Καλύπτει όλες τις βασικές λειτουργίες μηνυμάτων, φωνητικών κλήσεων, ενημερώσεων στο Facebook και προσωπικών σημειώσεων. Στο Android και στο BlackBerry, η εφαρμογή σας διαβάζει επίσης τα εισερχόμενά σας μηνύματα.

Ενημέρωση
ABC News Mobile: Μία από τις δημοφιλέστερες εφαρμογές ενημέρωσης σχετικά με την επικαιρότητα, με δυνατότητα ειδοποίησης για ειδήσεις τη στιγμή που προκύπτουν, παρακολούθηση βίντεο, ακρόαση podcast και ανάγνωση άρθρων.

CNN Mobile: Το CNN Mobile δίνει τη δυνατότητα ανάγνωσης των τελευταίων ειδήσεων και παρακολούθησης του CNN live μέσω smartphone.

Google Maps: Τι θα έκαναν οι άνδρες χωρίς το Google Maps; Θα έπρεπε να σταματήσουν για να ζητήσουν οδηγίες από άλλους, πράγμα που δεν επρόκειτο ποτέ να συμβεί. Ας είναι καλά οι χάρτες της Google, λοιπόν –τόσο από μόνοι τους, όσο και σε συνδυασμό με άλλες εφαρμογές.

MobiTV: Μια εφαρμογή που σας επιτρέπει να παρακολουθείτε τηλεοπτικές εκπομπές όπου κι όποτε θέλετε, μέσω του κινητού σας.

Κοινωνική δικτύωση
Bump: Αυτή η εφαρμογή σας επιτρέπει να ανταλλάσσετε στοιχεία επικοινωνίας, φωτογραφίες και λοιπές πληροφορίες, κάθε φορά που «πέφτετε πάνω» σε ένα φίλο που έχει την ίδια εφαρμογή. Χρησιμοποιώντας τα κινητά σας σαν συγκρουόμενα, τα δεδομένα του ενός περνάνε αυτόματα στο άλλο.
Hootsuite: Με το HootSuite, μπορείτε να κάνετε παράλληλη διαχείριση του λογαριασμού σας σε Facebook και Twitter, μέσω ενός απλού και ξεκάθαρου interface.  Το HootSuite ξεχωρίζει από άλλες αντίστοιχες εφαρμογές χάρη στη δυνατότητα του για προγραμματισμένα updates, παρακολούθηση keywords και hash tags και μετάφραση των updates σε άλλες γλώσσες.
Mass Text Message: Στείλτε SMS μέχρι και σε 10 φίλους σας με τη μία και δημιουργήστε αντίστοιχα groups επαφών.


Case Study: Smart (phone) CRM
Η ενοποίηση ενός smartphone application με το σύστημα CRM βοηθά το Hard Rock Hotel & Casino στο Λας Βέγκας να παρακολουθεί την κατανάλωση των πελατών του και να προγραμματίζει σχετικές προωθητικές ενέργειες.

Στο Hard Rock Hotel & Casino του Λας Βέγκας, οι πελάτες μπορούν να χρησιμοποιήσουν το smartphone τους για να παραγγείλουν το ποτό και το φαγητό τους, το οποίο και φτάνει στο τραπέζι (ή σημείο του μπαρ) όπου βρίσκονται καθοδηγούμενο από τον server. Η τεχνολογία στην οποία βασίζεται το πρόγραμμα λέγεται Kickback και προϋποθέτει το κατέβασμα ενός free application και την καταχώρηση των στοιχείων της πιστωτικής κάρτας του χρήστη. Το Kickback χρησιμοποιεί GPS για να προσδιορίσει σε ποιον από τους επτά χώρους της Hard Rock βρίσκεται ο πελάτης και στέλνει στη συσκευή του το αντίστοιχο μενού.

Η ίδια εφαρμογή μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για υπηρεσίες room service. «Εφόσον ο πελάτης διαθέτει smartphone, αποτελεί μέρος της κοινότητας» δηλώνει ο Todd Moreau, του τμήματος Food & Βeverage της Hard Rock, ο οποίος συνεργάστηκε με τον Διευθυντή Πληροφορικής της εταιρείας για την υλοποίηση του συγκεκριμένου έργου.

Πέρα από την καλύτερη εξυπηρέτηση των πελατών της, η Hard Rock αποκτά και ένα μέσο εντοπισμού των «καλών» πελατών της και της κατανάλωσης που κάνουν, αφού το Kickback επικοινωνεί με τα συστήματα CRM και point-of-sale. Στα σχέδια της εταιρείας περιλαμβάνονται και οι προωθητικές ενέργειες -για παράδειγμα, μια καμπάνια μάρκετινγκ για ένα συγκεκριμένο ποτό με βάση τις προτιμήσεις και τις καταναλωτικές συνήθειες ενός πελάτη.

Το Kickback χρησιμοποιεί τεχνολογία geo-fencing, η οποία και εντοπίζει το στίγμα του χρήστη μέσω του GPS του smartphone και των γειτονικών κεραιών κινητής τηλεφωνίας. Ο πελάτης επιλέγει το σημείο στο οποίο επιθυμεί να του σερβιριστεί η παραγγελία του από μια προκαθορισμένη λίστα. Εχει τη δυνατότητα να παραγγείλει ακόμη και όταν δεν βρίσκεται στο Hard Rock, προκειμένου να κεράσει φίλους του που είναι εκεί.

Η εφαρμογή έχει σημειώσει μεγάλη επιτυχία, γεγονός που εξηγεί και την απροθυμία των ανταγωνιστών της Ηard Rock στο Λας Βέγκας να την σχολιάσουν. Ωστόσο, στέλεχος των ανταγωνιστικών MGM Resorts παραδέχεται ότι η σημασία των mobile apps γιατο CRM είναι αδιαμφισβήτητη.

«Οι πελάτες μπορεί να μην βρίσκονται πάντα μπροστά από ένα κομπιούτερ, αλλά έχουν πάντα τα τηλέφωνά τους μαζί τους. Εάν έχουν το ενδιαφέρον να κατεβάσουν την εφαρμογή σου, αυτό τους επιτρέπει να διατηρούν την επαφή με το brand σου».