Τριετές πλάνο επενδύσεων που σχετίζεται με την τεχνολογία, το οποίο μάλιστα έχει ήδη εγκριθεί εκ μέρους του Διοικητικού Συμβουλίου και περιλαμβάνει την εξέλιξη των business intelligence υποδομών, την χρήση σύγχρονων τεχνολογιών customer analytics, big data και campaign management, την περαιτέρω αυτοματοποίηση και την ψηφιοποίηση των διαδικασιών που εφαρμόζει εσωτερικά μέσω πλατφορμών Business Process και Robotic Process Automation, αλλά και την διασφάλιση μιας νέας omni-channel εμπειρία στον πελάτη, έχει ξεκινήσει να υλοποιεί η Eurobank.

Ο τραπεζικός κλάδος τα τελευταία χρόνια βρίσκεται αντιμέτωπος με μια εντελώς νέα πραγματικότητα, ως απόρροια της οικονομικής κρίσης και της αναγκαιότητας πραγματοποίησης θεμελιωδών αλλαγών που άπτονται της δομής, του βαθμού έκθεσης, της αναδιάρθρωσης των χαρτοφυλακίων, του μοντέλου λειτουργίας, ακόμη και της αναθεώρησης του μείγματος της στρατηγικής του. Είναι -περίπου- βέβαιο πως ο τραπεζικός τομέας βρίσκεται υπό πλήρη ανασχεδιασμό, ενώ τους προσεχείς μήνες αναμένεται να ξετυλιχτούν οι κυοφορούμενες -σημαντικές- αλλαγές.

Οι Ελληνικές τράπεζες λειτουργούν μέσα σε ένα πολύ δύσκολο μακροοικονομικό πλαίσιο, έχοντας να διαχειριστούν ένα μεγάλο όγκο μη εξυπηρετούμενων δανείων που ανέρχεται σε περίπου 45% ως ποσοστό επί του συνόλου, έναντι μόλις 5% που ίσχυε πριν ενσκύψει η οικονομική κρίση. Παράλληλα, το ρυθμιστικό και εποπτικό πλαίσιο γίνεται όλο και πιο αυστηρό, ενώ οι δομές οργάνωσης του παρελθόντος είναι αρκετά “βαριές” και τους λείπει η ευελιξία που απαιτούν οι καιροί.

Νέα μοντέλα εργασίας, leaning, design thinking, crowdsourcing και agile μεθόδοι υλοποίησης
Σύμφωνα με όσα ισχυρίζεται ο κ. Ανέστης Πετρίδης, Group CIO στην Eurobank και υπεύθυνος για το σύνολο των δραστηριοτήτων Πληροφορικής σε 8 χώρες όπου και δραστηριοποιείται ο Όμιλος: “Η μείωση του κόστους, η ένταση του ανταγωνισμού από καινοτόμα fintechs, ο διαρκώς αυξανόμενος βαθμός ελέγχου που έχουν οι πελάτες μέσα από τις ψηφιακές υπηρεσίες, αλλά και η ασφάλεια και η προστασία από κυβερνό- και ψηφιακά περιστατικά αποτελούν προκλήσεις που θα εξακολουθήσουν να βρίσκονται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος. Μέσα σε αυτό το περιβάλλον, οι τράπεζες καλούνται να βρουν τους πόρους, συμπεριλαμβανομένων και των ανθρωπίνων, προκειμένου να καινοτομήσουν και να μη χάσουν το τραίνο της ψηφιακής εποχής και των “ανοικτών” οικοσυστημάτων. Στη Eurobank έχουμε αναγνωρίσει από νωρίς ότι πρέπει να αλλάξουμε για να ανταποκριθούμε στις νέες προκλήσεις. Για αυτό και εισαγάγουμε καινούρια μοντέλα εργασίας, εφαρμόζουμε τεχνικές και μεθοδολογίες leaning, design thinking, crowdsourcing αλλά και agile μεθόδους υλοποίησης. Εστιάζουμε δε, στην συνολική εμπειρία που απολαμβάνει και βιώνει ο πελάτης με λογική outside-in, ενώ βρισκόμαστε κοντά στα start-ups και τα εν γένει οικοσυστήματα καινοτομίας, καθώς “τρέχουμε” το δικό μας πρόγραμμα επιτάχυνσης νεοφυών επιχειρή

σεων εδώ και 4 χρόνια. Μάλιστα, τα αποτελέσματα είναι κάτι παραπάνω από ενθαρρυντικά”.

3+1 στρατηγικοί στόχοι για το 2017
Πως, όμως, τοποθετείται στο υπό διαμόρφωση περιβάλλον η Eurobank και ποιοι είναι οι άμεσοι στόχοι που έχει θέσει; Όπως επισημαίνει ο κ. Πετρίδης: “Έχουμε θέσει 4 στρατηγικούς στόχους για τη νέα χρονιά, οι οποίοι και εκτιμούμε πως αποτελούν και αναγκαίες προϋποθέσεις προκειμένου ο Οργανισμός μας να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα και τις ανάγκες που γέννησε αφενός μεν η κρίση και αφετέρου δε η διαρκής τεχνολογική ανάπτυξη σε διεθνές επίπεδο.

Έτσι, λοιπόν, ο πρώτος στόχος αφορά στην αποτελεσματική διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων δανείων, δίνοντας έμφαση στην μεγιστοποίηση της μετατροπής τους σε εξυπηρετούμενα. Στη συνέχεια, εξαιρετικά σημαντική αναδεικνύεται η επιστροφή των καταθέσεων. Προτεραιότητα, όμως, που συνδέεται και με τη σταδιακή χαλάρωση των capital controls. Τρίτος στόχος είναι η ανάπτυξη των εργασιών μας, δίνοντας έμφαση στη χρηματοδότηση υγιών, εξωστρεφών και καινοτόμων επιχειρήσεων ανεξαρτήτου μεγέθους. Αναφορικά με τον τέταρτο στόχο μας, ο οποίος και θεωρείται ως μεγάλης προτεραιότητας, δεν είναι άλλος από την περαιτέρω ανάπτυξη της τεχνολογίας μας, με την ταυτόχρονη έμφαση στο digital”. Οι προαναφερθείσες ενέργειες απαιτούν την επεξεργασία ενός οράματος, άρτιο όσο και σε βάθος σχεδιασμό, τήρηση δεσμεύσεων και χρονοδιαγραμμάτων, καθώς επίσης και αλλαγή κουλτούρας. Υπό αυτό το πρίσμα, και για να υποστηριχθούν οι ανωτέρω στόχοι, η Eurobank έχει ξεκινήσει ένα ευρύ πρόγραμμα μετασχηματισμού, αλλάζοντας την πελατειακή προσέγγιση και το μοντέλο εξυπηρέτησης, την εσωτερική οργάνωση και τρόπο λειτουργίας, αλλά και τις υποστηρικτικές υποδομές. “Ενδεικτικά να αναφέρω το νέο μοντέλο λειτουργίας της λιανικής τραπεζικής το οποίο ήδη υλοποιείται, αποβλέπει στο να εκμεταλλευτούμε την ισχυρή θέση που διαθέτουμε σε συγκεκριμένες κατηγορίες πελατών, όπως λ. χ. οι μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις, αλλά και οι εύποροι ιδιώτες, καθιστώντας μας ως την βασική τους τράπεζα. Πρόκειται για ένα μεγάλο και αρκετά φιλόδοξο πρόγραμμα που θεωρούμε ότι θα μας οδηγήσει στη νέα εποχή”, τόνισε ο κ. Πετρίδης.

Τριετές πλάνο τεχνολογικών επενδύσεων
Όπως μπορεί να γίνει εύκολα αντιληπτό, η τεχνολογία αναμένεται να αποτελέσει βασικό enabler στο ταξίδι μετασχηματισμού της Eurobank. Και όχι τυχαία, καθώς σε κάθε άξονα του business transformation υπάρχουν μία σειρά από υποστηρικτικά ΙΤ έργα και τεχνολογικές υποδομές που παίζουν καθοριστικό ρόλο στην επιτυχή υλοποίηση. “Ενδεικτικά θα μπορούσα να αναφέρω παραδείγματα τεχνολογιών, όπως λ.χ. αρχιτεκτονική omni-channel, διαχείριση APIs, ιδιωτικό και δημόσιο cloud, extreme virtualization, software defined networks, υπηρεσίες mobility, αυτοματοποίηση workforce και ρομποτική, ενοποιημένες επικοινωνίες και βίντεο banking, προηγμένα analytics και modeling, διαχείριση enterprise περιεχομένου κ.ά., τα οποία και θα μας βοηθήσουν στον τεχνολογικό μετασχηματισμό της τράπεζας”, σημειώνει με έμφαση ο κ. Πετρίδης. Προκειμένου λόγου οι προαναφερθέντες σχεδιασμοί της Eurobank να λάβουν “σάρκα και οστά”, η τράπεζα έχει εκπονήσει ένα τριετές πλάνο επενδύσεων που σχετίζεται με την τεχνολογία, το οποίο μάλιστα έχει ήδη εγκριθεί εκ μέρους του Διοικητικού Συμβουλίου και έχει ξεκινήσει να υλοποιείται. Σύμφωνα με τον Group CIO της Eurobank: “Το εν λόγω πλάνο περιλαμβάνει αυξημένες επενδύσεις που είναι αναγκαίες και που θα μας βοηθήσουν να εκσυγχρονίσουμε τις πληροφοριακές -και όχι μόνο- υποδομές μας, έτσι ώστε να συνεχίσουμε να ηγούμαστε στη νέα ψηφιακή εποχή. Σε αυτό το εγχείρημα, οι στρατηγικοί μας συνεργάτες και προμηθευτές είναι αρωγοί και συνοδοιπόροι, ενώ την ίδια στιγμή ενισχύουμε και το δικό μας δυναμικό με έμπειρα όσο και ικανά στελέχη που αποτελούν εγγύηση για την επιτυχία του συνολικού εγχειρήματος”.

Σε πέντε πυλώνες στηρίζεται η ΙΤ στρατηγική της Eurobank
Αναπόφευκτα, από τη στιγμή κατά την οποία η διεύθυνση τεχνολογίας της Eurobank έχει λάβει το “πράσινο” φως εκ μέρους της διοίκησης σχετικά με το τριετές πλάνο επενδύσεων που αφορά την τεχνολογία, το ενδιαφέρον εστιάζεται στη συνολικότερη στρατηγική πληροφορικής που ακολουθεί η τράπεζα και η οποία στηρίζεται σε πέντε διακριτούς πυλώνες. “Το σκεπτικό μας είναι απόλυτα επεξεργασμένο όσο και ξεκάθαρο και πάντοτε προσπαθεί να συμβάλει με τον πλέον αποτελεσματικό τρόπο στην ευρύτερη πολιτική της Eurobank, διευκολύνοντας τους ευρύτερους σχεδιασμούς και πλάνα. Ακολουθώντας αυτή τη λογική, επιχειρούμε να εκσυγχρονίσουμε και να ενδυναμώσουμε ταυτόχρονα τις υποδομές μας ώστε με τη σειρά τους να είναι σε θέση να υποστηρίξουν τις αυξημένες ανάγκες του τραπεζικού business μας στο νέο, υπό διαμόρφωση τοπίο. Την ίδια στιγμή αναπτύσσουμε νέα προϊόντα και υπηρεσίες, όπως λ.χ. στον άξονα των ευέλικτων ρυθμίσεων προβληματικών δανείων, στην ενδυνάμωση των υπηρεσιών συναλλακτικής τραπεζικής κ.ο.κ. Παράλληλα, αποβλέπουμε στην εκμετάλλευση των πελατειακών μας δεδομένων εξελίσσοντας τις business intelligence υποδομές μας στη νέα εποχή, κάνοντας χρήση σύγχρονων τεχνολογιών customer analytics, big data και campaign management. Προσπαθούμε να αυτοματοποιήσουμε περαιτέρω, καθώς επίσης και να ψηφιοποιήσουμε τις διαδικασίες που εφαρμόζουμε εσωτερικά δια μέσω πλατφορμών Business Process και Robotic Process Automation. Ιδιαίτερη βαρύτητα κατέχει στους σχεδιασμούς μας ο εκσυγχρονισμός των καναλιών μας, τόσο σε επίπεδο λειτουργικότητας, όσο και αρχιτεκτονικής. Απώτερος σκοπός μας είναι αφενός μεν να προσδίδουμε μία νέα omni-channel εμπειρία στον πελάτη, και αφετέρου δε να “ανοίξουμε” τις υποδομές και τις υπηρεσίες της τράπεζας σε μία σειρά από 3rd parties συνεργάτες, οι οποίοι με τη σειρά τους θα μας βοηθήσουν να αναπτύξουμε και εξελίξουμε περισσότερο τις συνεργασίες μας. Τα προαναφερθέντα, σε συνδυασμό με την αποτελεσματική διαχείριση των λειτουργικών κινδύνων και της ασφάλειας των υποδομών μας, εκτιμούμε πως θα μας προστατέψει από τους αυξημένους cyber κινδύνους”.