Ο CEO της Prisma Electronics, Χρήστος Γιορδαμλής, εξηγεί τους λόγους και περιγράφει τις προοπτικές.

Θα το πιστεύατε ας σας έλεγαν πως υπάρχει μια ακραιφνώς ελληνική εταιρεία υψηλής τεχνολογίας και μάλιστα στην περιφέρεια, η οποία έχει να επιδείξει ξεχωριστές επιδόσεις στους δύσκολους χώρους της διαστημικής, αλλά και της θάλασσας, που «μιλάει» με το CERN, την ESA και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με πλήθος ξένα πανεπιστήμια αλλά και ελληνικά, που προσεγγίζει με καινοτομικό τρόπο πάμπολλους χώρους, ετοιμάζοντας το αύριο;

Ήξερα από καιρό την Prisma Electronics, από τη μακρινή (;) Αλεξανδρούπολη, κι ό,τι καινούριο άκουγα γι’ αυτήν πάντα με ξάφνιαζε, προκαλώντας με να μάθω περισσότερα, από κοντά. Η συνάντηση, που έγινε πρόσφατα στα γραφεία της Αθήνας, κράτησε πολύ -κοντά δυο ώρες έγραφε το μαγνητόφωνο- κι από αυτή τη συνέντευξη-ποταμό με δυσκολία μπόρεσα να ξεχωρίσω ό,τι θα διαβάσετε στη συνέχεια, γιατί όλα είχαν την αξία τους. Προτίμησα να «κόψω» τις δικές μου ερωτήσεις – εξυπακούονται στις απαντήσεις που πήρα από τον Χρήστο Γιορδαμλή (συνιδρυτή και CEO της εταιρίας) και τους συνεργάτες του. Πατάω PLAY…

Τα πρώτα χρόνια…
Η εμπλοκή της εταιρίας με αισθητήρες και συστήματα τηλεμετρίας ξεκίνησε το ’99 (λίγα χρόνια μετά την ίδρυσή της, το ’91), όταν συμμετείχαμε σε ευρωπαϊκό ερευνητικό έργο ελέγχου πίεσης ελαστικών. Το εγκαταστήσαμε με επιτυχία σε στρατιωτικό όχημα, μας βράβευσε η Επιτροπή στη Λισαβόνα κι αυτό ήταν όλο… ας όψονται τα μεγάλα συμφέροντα! Δεν μας υποστήριξε και η χώρα… Από εκεί γεννήθηκε, όμως, η ιδέα του σημερινού Laros, του μεγαλύτερου και καλύτερου προϊόντος μας, για τον έλεγχο πλοίων και ολόκληρων στόλων: πώς σε ένα πλήρως αυτοματοποιημένο περιβάλλον, για 24/7 και με uptime 86-87% το χρόνο, μπορείς να έχεις εικόνα του τι συμβαίνει, ώστε να προλαμβάνεις βλάβες. Η καινοτόμα πλατφόρμα που δημιουργήσαμε ολοκληρώθηκε στις αρχές του 2010 και, όντας ελληνική εταιρία, επιλέξαμε να την εφαρμόσουμε στη ναυτιλία. Στα τέλη του ίδιου χρόνου ξεκινήσαμε τα πρώτα πιλοτικά σε πλοία κι αφού κερδίσαμε την προσοχή όσων ασχολήθηκαν, το ’13 ξεκίνησαν οι πρώτες εγκαταστάσεις των 100% ελληνικών συστημάτων σε καράβια…

Το μποζόνιο του Higgs
Νωρίτερα, το 2005 είχαμε πάρει έναν διαγωνισμό στο CERN, για να φτιάξουμε ειδικά επίχρυσα συστήματα data acquisition, τα οποία χρησιμοποιήθηκαν σ’ ένα από τα δυο πειράματα που απέδειξαν την ύπαρξη του μποζονίου του Higgs. Έχοντας πρόσβαση σε τεχνολογία αιχμής, ενσωματώσαμε στα προϊόντα μας τις καλύτερες πρακτικές που υπήρχαν στην παγκόσμια αγορά. Το ’13, ταυτόχρονα με τα πρώτα πρωτότυπα, έγινε ένα ατύχημα στο CERN, μεγάλη ζημιά στα υπεραγώγιμα υλικά και διαρροή που ανέβασε τη θερμοκρασία στους 4500ο – έλιωσαν τα πάντα! Τότε, ξεκινήσαμε μαζί τους ένα πιλοτικό ερευνητικό: πώς σ’ ένα κατεστραμμένο περιβάλλον μπορείς να δημιουργήσεις ένα παράλληλο δίκτυο πληροφόρησης με σεβασμό στον άνθρωπο και τακτικές AR, ώστε το κέντρο να ξέρει -από εξοπλισμό που φέρει ο ίδιος- σε τι εκτίθεται ο εργαζόμενος και πώς αντιδρά, προκειμένου να του δώσει τις κατάλληλες πληροφορίες και να ελέγξει την κατάσταση, το συντομότερο δυνατό… Πριν από ενάμιση χρόνο παραδώσαμε στο CERN δέκα συστήματα, τα οποία βρίσκονται σε καθεστώς διαρκούς εξέλιξης. Με τέτοιες κινήσεις αυξάνουμε την ευφυΐα του συστήματος και τη δυνατότητά του για χρήση στα πλοία… Επίσης, η εμπλοκή μας σε διαστημικά προγράμματα κατασκευής ηλεκτρονικών και καλωδιώσεων βοήθησε να βελτιώσουμε τις προδιαγραφές από πλευράς θορύβου, ώστε το σύστημά μας να μπορεί να λειτουργεί αξιόπιστα στις ιδιαίτερα αντίξοες συνθήκες του πλοίου (υγρασίες – θερμοκρασίες – κραδασμοί)…

Πάνω από 300 πλοία μεγάλων ναυτιλιακών εταιριών (Thenamaris, Danaos, Tsakos, ANEK, Αγγελικούση, με δεκάδες πλοία η κάθε μια…) είναι σήμερα συνδεδεμένα στο Laros κι άλλα 100 ακολουθούν. Η ίδια η εγκατάσταση είναι πανεύκολη υπόθεση, δεν διαρκεί πάνω από 2-3 ημέρες, μπορεί να γίνει ακόμα και εν πλω. Η καινοτομική προσέγγισή μας και η μοναδικότητα του συστήματος οφείλονται στο ότι έχουμε αναπτύξει δικά μας Μ2Μ interfaces, σε επίπεδο υλικού και λογισμικού, σε συνεργασία με πολλά ελληνικά και ευρωπαϊκά ερευνητικά ιδρύματα… Οι συλλέκτες παράγονται στο εργοστάσιο της Αλεξανδρούπολης με στρατιωτικού τύπου προδιαγραφές και περνάνε ειδικούς ελέγχους – καθένας τους μπορεί να «διαβάσει» όλη τη μηχανή του πλοίου και, ανάλογα με τα πρωτόκολλα, μπορεί να δίνει περισσότερα ή λιγότερα σήματα… Το στοίχημα είναι να πάρεις σήματα από οποιονδήποτε αισθητήρα, καινούριο ή παλιό, ακόμα και σε πλοία 20ετίας, και να παράγεις από αυτά δεδομένα, τα οποία καταλήγουν μέσω ασφαλών ασυρμάτων δικτύων στον Laros server του πλοίου. Εξάγεται τοπικά ο μέσος όρος των δειγματοληπτικών τιμών, το control παρακολουθεί συνεχώς και μπορεί -όταν υπάρξει ανάγκη- να αντιδράσει άμεσα. Η πλατφόρμα επιτρέπει στον πλοιοκτήτη να πάρει μια συνολική εικόνα, κατάλληλα χρονισμένη και συγχρονισμένη, σε επίπεδο μονάδας, αλλά και στόλου, καθώς οι πληροφορίες μεταξύ των πλοίων, είναι συγκρίσιμες, δομημένες και αξιοποιήσιμες.

Με στόχο το «νοικοκύρεμα»…
Η ναυτιλία δεν είναι ακόμα έτοιμη γι’ αυτά τα συστήματα, όμως βλέπει ότι έρχονται πολλές αλλαγές και οι νομοθέτες σηκώνουν ολοένα ψηλότερα τον πήχη. Καθώς επιχειρούν σε πολύ ανταγωνιστικές συνθήκες, που πολλές φορές είναι και ζημιογόνες, οι πλοιοκτήτες καταλαβαίνουν ότι πρέπει να αντιδράσουν, για να μη μείνουν εκτός. Οι περισσότεροι που έχουν το Laros είναι είτε innovators, είτε control freaks! Το «μέγεθος» της εγκατάστασης ποικίλει ανάλογα με τα σήματα που θέλει να πάρει κάθε πλοιοκτήτης, δημιουργείται λίστα. Για παράδειγμα, μπορεί να ζητήσει μονάχα καταναλώσεις και γέφυρα… Πέρα από τον «πυρήνα» του συστήματος, η τιμή αυξάνει ανάλογα με τα σημεία στα οποία θέλει μετρήσεις, που μπορούν να φτάσουν τις εκατοντάδες. Επιλέγοντας το σύστημά μας, βλέπουν αποτέλεσμα με τη μορφή του μικρότερου κόστους για ανταλλακτικά, της μεγαλύτερης προσοχής από το πλήρωμα κλπ. Γενικά, υπάρχει «νοικοκύρεμα» στο καράβι και η εταιρία περνάει σε μια άλλη κατάσταση.

Όλα αυτά προϋποθέτουν ανθρώπους με καινούριο προφίλ, διαβασμένους, σπουδαγμένους, εξειδικευμένους και νέους στο αντικείμενο. Οι ναυτιλιακές ψάχνουν πλέον για ανθρώπους που έχουν τελειώσει Πολυτεχνείο και μεταπτυχιακά, κι ας μην έχουν μπει σε καράβι, για να χειριστούν τα καινούρια εργαλεία… Να το αντίδοτο στο brain drain! Η ναυτιλία χρειάζεται πλέον experts στη στεριά, γιατί από εκεί μπορούν να ελέγχουν περισσότερα πλοία: η τεχνολογία τους επιτρέπει να βλέπουν τι γίνεται, μπορούν να συγκρίνουν αυτά που λέει το πλήρωμα με τα δεδομένα και να δουν αν το τελικό αποτέλεσμα έχει τον οικονομικό ή λειτουργικό αντίκτυπο που περιμένανε. Όλα φαίνονται κι όλα σχετίζονται: πιέσεις, καταναλώσεις, βέλτιστη διαχείριση καυσίμου – κάτι που, εκτός από την τσέπη του πλοιοκτήτη, έχει θετικό αντίκτυπο και στο περιβάλλον, αφού μιλάμε για οικονομίες κλίμακος.

Η παρακολούθηση των δεδομένων σε πραγματικό χρόνο μπορεί να αποκαλύψει προβλήματα στις μηχανές ή σε τμήματα του πλοίου, προλαβαίνοντας μεγάλες και οικονομικά οδυνηρές ζημιές. Τα δεδομένα μπορούν, επίσης, να αξιοποιηθούν για την αξιολόγηση των ικανοτήτων του πληρώματος και τον έλεγχο των αντιδράσεών του στην αντιμετώπιση συμβάντων. Τα καλά αποτελέσματα, με στόχο το «νοικοκύρεμα», έχουν κάνει τις πωλήσεις του Laros να αυξάνουν μ’ έναν ιδιαίτερα ενθαρρυντικό ρυθμό…

Για ένα καλύτερο μέλλον
Τα πράγματα είναι ιδιαίτερα πολύπλοκα και στη ναυτιλία και στο διάστημα, αλλά σαν χώρα και σαν εταιρείες πρέπει να διεκδικήσουμε το καλύτερο για το μέλλον των παιδιών μας. Για παράδειγμα, εμείς έχουμε τεχνολογία η οποία θα μπορούσε να εξυπηρετήσει τις ανάγκες του ευρωπαϊκού στρατού που έρχεται, αν οι επενδύσεις που κάνει η χώρα (στο μερίδιο που της αναλογεί για άμυνα και ασφάλεια) της επιστραφούν ως έργα…

Στην Prisma μιλάμε για 100% ελληνική τεχνολογία – τα μόνα που εισάγουμε είναι επεξεργαστές, αντιστάσεις, πυκνωτές, εξαρτήματα πρώτης ποιότητας, αλλά χαμηλού κόστους. Θέλουμε να πείσουμε την Πολιτεία ότι η χώρα μας είναι leader σε space – maritime. Θα το αξιοποιήσουμε σαν ευκαιρία; Ρωτάμε τον στρατό και το υπ. Ναυτιλίας, θα αναδείξετε αυτόν τον ρόλο; Στήστε ομάδες εργασίας, ζητήστε από τις ελληνικές εταιρίες στοιχεία, προδιαγραφές, ώστε να μπούμε σαν χώρα σε όσα γίνονται από τις Γενικές Διευθύνσεις της ΕΕ, να τις καλέσουμε να δουν πού στηρίζεται αυτός ο ισχυρισμός. Έχουμε 11 έργα «Ερευνώ – Καινοτομώ» σε εξέλιξη, εγκεκριμένα από τον προηγούμενο κύκλο, πάνω από 35 άτομα development team, και στον δεύτερο κύκλο υποβάλαμε έναν απίστευτο αριθμό, συνεργαζόμαστε με όλα τα πανεπιστήμια, καθώς ξέρουν ότι από εμάς θα πάρουν τεχνολογία – ε, μας γκρινιάζουν ότι κατεβήκαμε σε πολλά και αναρωτιούνται αν θα προλάβουμε. Ελάτε να δείτε τι κάνουμε και πώς, απαντάμε. Ένα παράδειγμα: κάνουμε τώρα για τα σχολεία το Safe School, κάτι μοναδικό: συνδέουμε αισθητήρες με τους σεισμογράφους μιας περιοχής που αντιλαμβάνονται τις δονήσεις και μπορούν να προειδοποιήσουν εγκαίρως, ώστε να καλυφθούν τα παιδιά ή να βγουν έξω. Παράλληλα, δίνουν στοιχεία για την τρωτότητα του κτηρίου – έτσι ξέρουμε άμεσα ποια σχολεία έχουν υποστεί μεγάλες βλάβες, οπότε η επιθεώρηση ξεκινά από αυτά… Ακόμα προσπαθούμε να πείσουμε τους αρμόδιους να έρθουν να το δουν! Όμως, αυτά είναι το μέλλον, στις έξυπνες πόλεις, στον καινούριο κόσμο που έρχεται…