Υγιές και έντονα ανταγωνιστικό, που απαρτίζεται από υψηλής ποιότητας παρόχους, με δυνατότητες πρόσβασης σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και ισχυρές πιθανότητες να αποτελέσει ευρύτερο hub στην Νοτιοανατολική Ευρώπη περιγράφει το εγχώριο τοπίο παρόχων υπηρεσιών data center, ο Gregory Gerot, Γενικός Διευθυντής Ευρώπης για το BroadGroup.

Το τελευταίο, που διαθέτει εξειδίκευση στην αγορά των data center σε διεθνές επίπεδο, κυκλοφόρησε πρόσφατα την 7η έκδοση της καθιερωμένης του μελέτης που τιτλοφορείται ως: “Data Centers Western Europe”. Με βάση την σχετική έρευνα, η ελληνική αγορά εμφανίζει συγκεκριμένα πλεονεκτήματα, ενώ καλείται να αντιμετωπίσει μια σειρά από προκλήσεις, ορισμένες από τις οποίες απαιτούν πολιτική βούληση και σχεδιασμό. Διακρίνεται δε από έντονο φαινόμενο συγκεντρωτισμού, καθώς οι τρεις κορυφαίοι πάροχοι υπηρεσιών data center κατέχουν συνολικά μερίδιο αγοράς της τάξεως του 80%. Μάλιστα, εξαιτίας του εύρους και της αποτελεσματικότητάς τους, προγραμματίζουν πρόσθετες επενδύσεις που με τη σειρά τους αναμένεται αφενός μεν να ισχυροποιήσουν την θέση που κατέχουν και αφετέρου δε να μεγαλώσει περαιτέρω την διαφορά που τους χωρίζει από την συντριπτική πλειοψηφία των παρόχων της ελληνικής αγοράς.

Hub στην ΝΑ Ευρώπη και ΑΠΕ τα “χαρτιά” για μελλοντικό ελληνικό ποντάρισμα
“Μπορεί το περιρρέον οικονομικο-πολιτικό περιβάλλον να μην διακρίνεται από ιδιαίτερη σταθερότητα ή ξεκάθαρο χρονικό ορίζοντα εξόδου από την κρίση, εντούτοις όμως δεν δείχνει να επηρεάζει -τουλάχιστον σε καίριο επίπεδο- την απόδοση και λειτουργία των βασικών “παικτών” της αγοράς των παρόχων υπηρεσιών data center. Παράλληλα, δεν δείχνει να θέτει ανυπέρβλητα εμπόδια προς την κατεύθυνση της υλοποίησης σειράς επενδυτικών σχεδίων και αντίστοιχης λογικής κινήσεων εκ μέρους τους. Η ελληνική αγορά αποτελείται από αξιόλογους όσο και σοβαρούς παρόχους, που με τη σειρά τους διακρίνονται από γνώση και υψηλή αίσθηση επαγγελματισμού.

Στα πλεονεκτήματα που δύναται να σηματοδοτήσουν την περαιτέρω θετική μετεξέλιξή τους τόσο ως μεμονωμένους παρόχους όσο και ως αγορά στο σύνολό της είναι η ανεμπόδιστη πρόσβασή τους σε πλούσιες Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ), καθώς επίσης και το γεγονός ότι υπάρχει ένα σημαντικό ποσοστό αρμόδιων στελεχών που αντιμετωπίζει με θετική ματιά την πιθανότητα η χώρα σας να αποτελέσει hub με ορίζοντα εξυπηρέτησης την Νοτιοανατολική Ευρώπη”, όπως τόνισε ο κ. Gerot και συνεχίζει: “Στον αντίποδα κινείται η αβεβαιότητα σε ότι έχει να κάνει με την μελλοντική φορολόγηση και το κανονιστικό και λειτουργικό πλαίσιο που θα ισχύει, ενώ αρκετοί έχουν στο πίσω μέρος του μυαλού τους και την πιθανότητα επιστροφής στην δραχμή. Δεν περνά απαρατήρητο το ρίσκο που συνδέεται με την έντονη σεισμικότητα της Ελλάδος και δη σε ότι αφορά τον νομό Αττικής, αλλά και το θερμό κλίμα που λειτουργεί σε αντιστρόφως αντίθετη κατεύθυνση αναφορικά με την διατήρηση σε χαμηλά επίπεδα της κατανάλωσης ενέργειας, η οποία με τη σειρά της θα οδηγήσει σε περιορισμό του κόστους, εκπόνηση ανταγωνιστικότερης τιμολογιακής πολιτικής και ενίσχυση των κερδών για τους ίδιους τους παρόχους”.

Τρεις παίκτες κατέχουν το 80% της ελληνικής αγοράς
Σχετικά με το πώς διαμορφώνεται το εντός των συνόρων τοπίο σε επίπεδο μεριδίων αγοράς, η μελέτη του BroadGroup τοποθετεί στην πρώτη τριάδα τις Lamda Hellix (33%), OTE (28%) και TI SPARKLE Greece (πρώην MedNautilus) με 18%. Από εκεί και πέρα, ακολουθούν οι Lancom και SNC με ίδιο ποσοστό αντίστοιχα (5%), ενώ την σχετική κατάταξη συμπληρώνουν μια σειρά από πάροχοι, που συνολικά αθροίζουν το υπολειπόμενο 10%. Η δε εξελικτική τάση δείχνει να κινείται προς την κατεύθυνση της διεύρυνσης των διαφορών και του “ανοίγματος” της σχετικής ψαλίδας που χωρίζει το top-3 από την υπόλοιπη αγορά, περιορίζοντας ακόμη περισσότερο το πλαίσιο στο οποίο οι τελευταίοι καλούνται να επιχειρήσουν και να διεκδικήσουν πελάτες από μια περιορισμένη, ούτως ή άλλως, δεξαμενή άντλησής τους.

Το τοπικό υπερκερνά το ευρύτερο τεχνολογικό στοιχείο
Όμως, εκτός από τα στοιχεία που απαρτίζουν την εγχώρια αγορά, η 7η έκδοση της μελέτης “Data Centers Western Europe” του BroadGroup επιχειρεί να αναδείξει τις τάσεις της αγοράς των παρόχων υπηρεσιών data center στη Γηραιά Ήπειρο. Αναφορικά με το εάν υπάρχουν κοινά γνωρίσματα μεταξύ των 18 χωρών-αγορών που πραγματεύεται η έρευνα, σε σημείο ώστε να προκύπτει μια ομογενοποιημένη εικόνα με πανομοιότυπα χαρακτηριστικά, ο κ. Gerot φάνηκε συγκρατημένος. “Κάθε άλλο! Θα έλεγα, μάλιστα, πως το ιδιαίτερο όσο και κοινό χαρακτηριστικό για την Ευρωπαϊκή αγορά έγκειται στην διαφορετικότητα της τόσο ως σύνολο όσο και ως κάθε χώρα ξεχωριστά! Παρόλα αυτά, εάν θελήσει κάποιος να αναζητήσει κοινό έδαφος, υπάρχουν ορισμένοι παράγοντες που δείχνουν να κινούν την αγορά.

Συγκεκριμένα, η cloud και hosting υιοθέτηση κινούνται με ανοδικούς ρυθμούς, παραμένοντας ωστόσο σε ικανή απόσταση από την Αμερικανική αγορά, ενώ με ταχύτητα δείχνει να κινείται το shared hosting. Το δημόσιο cloud δείχνει να προτιμάται σε συντριπτική πλειοψηφία από τις μεγάλες επιχειρήσεις και τους οργανισμούς, ενώ το SaaS δεν δείχνει να έχει κάποια σοβαρή επίδραση στο hosting και στο cloud στην Ευρώπη. Οι ρυθμοί ανάπτυξης της dedicated hosting αγοράς μειώνονται και το μερίδιο αγοράς της βρίσκεται υπό ασφυκτική πίεση από τις VPS προσφορές και το δημόσιο cloud.

Καιρός για διαφοροποίηση σε επίπεδο στρατηγικής πωλήσεων
Σύμφωνα με τον κ. Gerot η στρατηγική πωλήσεων και εν γένει marketing που είχαν επεξεργαστεί και εφήρμοζαν ένα σημαντικό ποσοστό παρόχων data centers αποτελούσε και ένα από τα πλέον αδύναμα σημεία για τους ίδιους. “Πλέον, καθώς η αγορά των data centers ωριμάζει αμφίπλευρα και από την πλευρά των παρόχων, αλλά και από τους πελάτες, παρουσιάζεται μια χρυσή ευκαιρία για την ανάδειξη πραγματικής ηγεσίας μέσω της διαφοροποιημένης προσέγγισης των επιχειρήσεων-πελατών εκ μέρους των παρόχων υπηρεσιών data center.

Αυτή, θα δίνει έμφαση στα business οφέλη που προκύπτουν από την επιλογή του co-location, στο positioning της εντός ενός ευρύτερου πλαισίου χρήσης ΙΤ και cloud, στα σημαντικά μεγαλύτερα επίπεδα υποστήριξης προς τους πελάτες αντί απλά για την επενοικίαση χώρου και ισχύος, στην αξιοποίηση νέων καναλιών προκειμένου να μπορούν να απευθυνθεί σε καινούριους πελάτες και αντίστοιχες απαιτήσεις, στην χρήση ΙΤ και metrics… γλώσσας και όχι καθαρόαιμη data center, στην ανάπτυξη ενός διευρυμένου οικοσυστήματος που θα στηρίζεται στην ανάπτυξη περαιτέρω σχέσεων μεταξύ των εταιρειών-μελών κ.ο.κ. Φαινομενικά μοιάζουν για απλοϊκές κινήσεις, οι οποίες ωστόσο προϋποθέτουν γνώση, περιεχόμενο, σχεδιασμό, προετοιμασία και το κατάλληλο wording ώστε να εκπέμπουν ισχυρά μηνύματα των ίδιων των παρόχων”.