Η κουλτούρα, το όραμα και η θέληση αποτελούν τα βασικά “πρέπει” που οφείλουν να πληρούνται προκειμένου ένα project που άπτεται του digital transformation να εξελιχθεί ομαλά και να υιοθετηθεί από τις δομές και τις λειτουργίες μιας σύγχρονης επιχείρησης, σύμφωνα με τον Michael Connaughton, Head of Big Data Oracle EMEA.

Ο κ. Connaughton βρέθηκε στη χώρα μας με αφορμή την εκδήλωση Big Data Summit Athens 2017 που διοργάνωσε πρόσφατα η Oracle και το netweek δεν έχασε την ευκαιρία να συνομιλήσει μαζί του. Δίχως αμφιβολία, ο ψηφιακός μετασχηματισμός βρίσκεται στην κορυφή του ενδιαφέροντος και της -άτυπης- ατζέντας ενός ολοένα και αυξανόμενου πλήθους επιχειρήσεων και οργανισμών που εδρεύουν και δραστηριοποιούνται στην γεωγραφική περιοχή της Ευρώπης, Μέσης Ανατολής και Αφρικής (ΕΜΕΑ).

Όπως αναφέρει ο κ. Connaughton: “Αυτό συμβαίνει καθώς έχουν συνειδητοποιήσει πως αποτελεί το… κλειδί της επόμενης ημέρας προκειμένου να πολλαπλασιάσουν την δυναμική και το περιεχόμενο της δραστηριοποίησής τους. Αυτό που παρατηρείται και δη έντονα είναι τα διαφορετικά στάδια και φάσεις ωρίμανσης στις οποίες βρίσκονται και φυσικά σχετίζεται με την συνολικότερη στρατηγική τους τοποθέτηση, τους στόχους και το ρυθμό υλοποίησης επιμέρους δράσεων και project. Ακόμη, το ποσοστό των οργανισμών που έχουν προχωρήσει στην υλοποίηση ενός συνολικού πλάνου ψηφιακού μετασχηματισμού κινείται σε χαμηλά επίπεδα, καθώς προϋποθέτει δέσμευση, χρόνο, επενδύσεις και μια αίσθηση για το τι θέλει να κάνει την αμέσως προσεχή ημέρα. Το πιο σημαντικό στοιχείο για την ομαλή υλοποίηση αντίστοιχων έργων και διαδικασιών είναι η αλλαγή κουλτούρας, καθώς η τεχνολογία βρίσκεται εκεί και είναι δεδομένη. Παρόλα αυτά, το θετικό στοιχείο είναι πως από την μια πλευρά έχουν αντιληφθεί τη σημαντικότητα του digital transformation και κατ’ επέκταση διαθέτουν το κατάλληλο όραμα και από την άλλη έχουν κάνει -έστω- ένα πρώτο βήμα προς αυτή την κατεύθυνση”.

Όσο για τους τομείς που εμφανίζουν την μεγαλύτερη κινητικότητα στο συγκεκριμένο πεδίο, αυτοί είναι ο τραπεζικός, οι τηλεπικοινωνίες, οι πάροχοι υπηρεσιών, η βιομηχανία εν τη ευρεία έννοια, καθώς επίσης και ο δημόσιος τομέας και οι επιμέρους υπηρεσίες του.

Η CaixaBank “φωτεινός οδηγός” για το digital transformation
Το παράδειγμα της Ισπανικής τράπεζας CaixaBank αποτελεί σύμφωνα με τον κ. Connaughton, το πλέον καινοτόμο όσο και πρωτοποριακό σε ότι έχει να κάνει με την προσέγγιση και εφαρμογή του πλήρους επιχειρηματικού μετασχηματισμού στις δομές της.

“Το… μυστικό για την επιτυχημένη διαδικασία που ακολουθείται από την CaixaBank στο συγκεκριμένο ζήτημα βρίσκεται στο γεγονός ότι της όλης διαδικασίας “τρέχει” και ηγείται ο Διευθύνων Σύμβουλός της. Μάλιστα, κατά την τελευταία διετία έχει υλοποιήσει με επιτυχία περί τα 100 project digital transformation, ενώ συνεχίζει με σταθερό ρυθμό την προσπάθειά της. Η κεντρική ιδέα πίσω από την διαδικασία βρίσκεται στην εξάλειψη όλων των silo δεδομένων και η φιλοξενία τους σε ένα διευρυμένο data pool, μέσω του οποίου οι εμπλεκόμενοι θα είναι σε θέση να χρησιμοποιήσουν και αξιοποιήσουν το σύνολο του γνωστικού πλούτου που βρίσκονται αποθηκευμένα με την μορφή των δεδομένων στα πληροφοριακά συστήματα της CaixaBank.

Η ψηφιακή στρατηγική της συνίσταται σε τρεις βασικούς πυλώνες που δεν είναι άλλοι από την backoffice τεχνολογία, την βελτίωση της συνολικής εμπειρίας που απολαμβάνει ο πελάτης, καθώς επίσης και την παροχή αρτιότερων υπηρεσιών με αδιαμφισβήτητα μεγάλη προστιθέμενη αξία”, σημειώνει χαρακτηριστικά και συνεχίζει: “Η ενίσχυση της mobile έκφανσης των τραπεζικών υπηρεσιών που προσφέρει η Ισπανική τράπεζα έχει οδηγήσει στην… εκτόξευση του αριθμού των πελατών της, αλλά και στο να γίνουν περισσότερο απαιτητικοί. Τόσο σε επίπεδο ταχύτητας όσο και σε ποιότητα. Αυτή τη στιγμή, η CaixaBank has διαθέτει περισσότερους από 5 εκατομμύρια ψηφιακούς πελάτες, μέγεθος που αντιπροσωπεύει το 39% του συνόλου της πελατειακής της βάσης! Όσο για τον βαθμό ικανοποίησής τους από τις παρεχόμενες υπηρεσίες εκ μέρους του συγκεκριμένου τραπεζικού φορέα, κινείται σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα με διαρκείς ανοδικούς ρυθμούς”.

Ναι μεν, αλλά στην εγχώρια αγορά
Αναφορικά με την κατάσταση που επικρατεί στη ελληνική επιχειρηματική σκηνή σχετικά με την πραγματικότητα περί του digital transformation ο κ. Connaughton τόνισε πως το υφιστάμενο “προβληματικό” οικονομικό τοπίο έχει επιδράσει σημαντικά στην ταχύτητα των εξελίξεων που σχετίζονται με την υιοθέτηση και πραγματοποίηση σχετικών project.

“Η αλήθεια είναι πως έχουμε γίνει αποδέκτες της έκφρασης σχετικού ενδιαφέροντος από συγκεκριμένους οργανισμούς, οι οποίοι εξετάζουν “ζεστά” την υλοποίηση επιμέρους τομέων ενός project ψηφιακού μετασχηματισμού. Μάλιστα, βρισκόμαστε σε προχωρημένες επαφές με έναν εγχώριο χρηματοπιστωτικό τομέα και σύντομα θεωρώ πως θα έχουμε θετική εξέλιξη. Μπορεί να μην αφορά σε μια ολοκληρωμένη προσέγγιση ψηφιακού transformation, εντούτοις όμως μπορεί να θεωρηθεί ένα πρώτο βήμα”.

Από την πλευρά της, η Oracle παρέχει ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο εφαρμογών που δύναται να κάνει πράξη την ψηφιακή μετάβαση των επιχειρήσεων και οργανισμών σε ένα νέο μοντέλο λειτουργίας, το οποίο και θα δίνει απάντηση στις σύγχρονες απαιτήσεις της επόμενης ημέρας.

“Πραγματικά, το εύρος και ο πλούτος των εφαρμογών που διαθέτουμε, μας επιτρέπει από την μια πλευρά να καλύπτουμε κάθε πιθανή και μη απαίτηση και ανάγκη που θα προκύψει από τους πελάτες μας και από την άλλη έχουμε την ελευθερία και την άνεση να προσαρμόσουμε κατά το δοκούν ότι μας ζητηθεί ή θα εξυπηρετήσει την επίτευξη του επιθυμητού τελικού αποτελέσματος για τις επιχειρήσεις και τους οργανισμούς”, υπογράμμισε ο κ. Connaughton.