Η τεχνητή νοημοσύνη σε όλες τις μορφές και τις εκφάνσεις της, ήταν η έννοια που κυριάρχησε στο (πολύωρο μεν, χορταστικό δε) 4ο Microsoft Summit, το οποίο πραγματοποιήθηκε στους φιλόξενους χώρους του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.

Η φετινή εκδήλωση -θεσμός για τη Microsoft στην Ελλάδα- ήταν ίσως η πλουσιότερη από κάθε προηγούμενη, προσφέροντας στους περίπου 1.500 συνέδρους 10 ομιλίες, μια κοινή έκθεση με θέμα τη Λιανική Πώληση και το Εργοστάσιο του Μέλλοντος, μια άλλη έκθεση με τις λύσεις ελληνικών εταιρειών, που με τον ένα ή άλλο τρόπο αξιοποιούν τις δυνατότητες της τεχνητής νοημοσύνης, και τα περίπτερα αρκετών δεκάδων χορηγών, με ενδιαφέροντα προϊόντα και υπηρεσίες.

Στην τεχνητή νοημοσύνη και το στίγμα της στη χώρα μας ήταν, επίσης, αφιερωμένη και η σημαντική για τα ελληνικά δεδομένα μελέτη την οποία εκπόνησε η Accenture με τη συνεργασία της Microsoft, η οποία παρουσιάστηκε επισήμως χθες (αλλά είχε δοθεί στους δημοσιογράφους μια ημέρα νωρίτερα, οπότε μπορέσατε να τη διαβάσετε εν εκτάσει στο χθεσινό NetFAX).

Από πλευράς ομιλητών στην κύρια αίθουσα -όπου στο ρόλο του συντονιστή διέπρεψε ο ηθοποιός και σκηνοθέτης, Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης- ο πρόεδρος της Microsoft για την Κεντρική & Ανατολική Ευρώπη (όπου ανήκουμε κι εμείς), Φιλίπ Ρογκ, στάθηκε στην εξαιρετική πορεία της Ελλάδας όσον αφορά στη μετάβαση των επιχειρήσεων στο cloud, ενώ υπογράμμισε ότι στόχος της εταιρείας του είναι να προσφέρει στον καθένα τη δυνατότητα να επιτύχει περισσότερα, με τη βοήθεια του ΑΙ.

Η CEO για Ελλάδα, Κύπρο, Μάλτα, Πέγκυ Αντωνάκου, υπογράμμισε τον καταλυτικό ρόλο που θα παίξει το ΑΙ στον «νέο, γενναίο κόσμο», επεκτείνοντας αλλά όχι υποκαθιστώντας τις δυνατότητες του ανθρώπου, και τόνισε ότι είναι μια άριστη ευκαιρία για την Ελλάδα, να ανέβει στο τραίνο εξαρχής. Η ίδια επανέλαβε εμφατικά την πρόβλεψη της μελέτης (που παρουσίασε εκ μέρους της Accenture ο Δρ. Γιωργής Κριτσωτάκις (Management Consulting Lead, CMT) ότι η Ελλάδα μπορεί να αυξήσει το ΑΕΠ της κατά 195 δισ. ευρώ μέσα στη δεκαπενταετία 2020-2035 (ενδεχομένως και κατά 305 δισ., αν βιαστούμε και τα κάνουμε όλα σωστά…).

Ο πρώην παγκόσμιος πρωταθλητής στο σκάκι (εξ ίσου διάσημος και για την ήττα του, το 1997, από τον υπολογιστή Deep Blue της ΙΒΜ) Γκάρυ Κασπάρωφ, δήλωσε με χαρακτηριστική ρωσική θυμοσοφία πως «αν δεν μπορείς να τους νικήσεις, πήγαινε μαζί τους», για να εξηγήσει την ανάμιξή του έκτοτε στις προσπάθειες να φτιαχτούν ακόμα καλύτερες και ισχυρότερες chess machines…

Ο Σον Αλεξάντερ, Principal Director, Microsoft AI, αποδείχθηκε ο καλύτερος ξεναγός στο “AI journey”, εξηγώντας πώς φτάσαμε ως εδώ και πού πάμε, με αναφορές σε πλατφόρμες και προϊόντα που είτε βγήκαν πρόσφατα στην αγορά είτε αναμένονται σύντομα, για να μας θυμίσει ολοκληρώνοντας πως «ο κόσμος ζει χάρη στο S/W – η τεχνητή νοημοσύνη απλώς το κάνει καλύτερο…».

Ο Δρ. Κρις Μπράουερ από το Πανεπιστήμιο του Λονδίνου εστίασε στις εμπειρίες και τις ανάγκες των πελατών, ο Μάικ Μπουγκέμπε, ιδρυτής της Lens.ai, μίλησε για το πώς μπορούμε να «ξεκλειδώσουμε» την κρυμμένη αξία των δεδομένων μας με τη βοήθεια του ΑΙ, ενώ ο πλατινένιος χορηγός της εκδήλωσης, CEO της Office Line, Παναγιώτης Κουρής, παρουσίασε λύση για τη βελτίωση της αποδοτικότητας στους χώρους εργασίας, βασισμένη σε ΑΙ.

Την εντυπωσιακή σε όγκο και παλμό εκδήλωση έκλεισαν ο καθηγητής του Γιέιλ, Ελληνοαμερικανός (με καλά ελληνικά!) Νικόλας Χριστάκης, ο οποίος μίλησε για τον πολύ ενδιαφέροντα κόσμο των κοινωνικών δικτύων («Συνδεδεμένοι», ήταν ο τίτλος του πιο γνωστού βιβλίου του, στα ελληνικά) και ο από πολλά χρόνια τυφλός μηχανικός υπολογιστών, Σακίμπ Σαΐχ, που αφηγήθηκε τη ζωή του και περιέγραψε τις δυνατότητες μιας εφαρμογής που δημιούργησε (www.seeingAI.com) για να βελτιώσει την ποιότητα ζωής των πασχόντων από προβλήματα όρασης. 

«Καιρός να περάσουμε πια στο ΑΙ»
Βαγγέλης Μόρφης, Διευθυντής Marketing & Operations, Microsoft Ελλάδα, Κύπρος, Μάλτα
Ποια είναι η επόμενη ημέρα γι΄ αυτή την πολύ σημαντική έρευνα, που παρουσιάσατε σήμερα;
«Βρισκόμαστε σε συνεννοήσεις με την Accenture για το πώς θα την επικοινωνήσουμε σε επιχειρήσεις και οργανισμούς, σε όλη την Ελλάδα, για να επιτύχουμε το μεγαλύτερο δυνατό όφελος για τη χώρα».

Ποια είναι τα «καυτά» θέματα σήμερα στην Ελλάδα;
«Αυτό που είπε η κ. Αντωνάκου, ότι τα 2/3 των πελατών μας έχουν πλέον μεταβεί στο cloud, ισχύει και μας φέρνει μακράν στην πρώτη θέση μεταξύ των 33 χωρών της περιοχής μας. Ειδικά, οι πελάτες του ιδιωτικού τομέα κινούνται με πολύ μεγάλη ταχύτητα… Επίσης, είμαστε στην #5 θέση, σε σύγκριση με τις χώρες της Δυτ. Ευρώπης».

Τι πρέπει να κάνουμε, λοιπόν, για να βελτιωθεί ακόμα περισσότερο η κατάσταση;
«Μένει να αγκαλιάσει το cloud ο δημόσιος τομέας και μετά να περάσουμε στο επόμενο στάδιο -τεχνητή νοημοσύνη, μεγάλα έργα, blockchain, να τα καταλάβουμε και να αρχίσουμε να υλοποιούμε…»

Τα retail και factory of the future ήταν μεν εντυπωσιακά ως επιδεικτικά έργα, όμως έχουν συνέχεια;
«Αυτά ξεκίνησαν από τη Microsoft Πολωνίας – τα παρουσίασαν στις υπόλοιπες χώρες, με μεγάλη επιτυχία, γιατί είναι πραγματικά εφαρμοσμένη AI, hands-on που λένε… Μπήκαν και ελληνικές εταιρείες, για να συμπαρουσιάσουν τις δικές τους λύσεις – έχουμε ήδη 15 εταίρους στο retail και 7 στο factory»

Υπάρχουν, όμως, και οι «καθαροί» δικοί μας, στο ΑΙ…
«Βέβαια, υπάρχουν 14 εταιρίες συνεργάτες μας που αξιοποιούν καινοτομικά την τεχνητή νοημοσύνη σε Ελλάδα, Κύπρο και Μάλτα, και εκθέτουν εδώ τις λύσεις τους…»

«Το ΑΙ δεν είναι πανάκεια»
Νικόλας Χρηστάκης – Καθ. Κοινωνικών & Φυσικών Επιστημών, Πανεπιστήμιο Yale
Είμαστε πάντα υπερ-συνδεδεμένοι;
«Όλες αυτές οι τεχνολογίες που έχουμε εφεύρει, ο τηλέγραφος, το πιεστήριο, το τηλέφωνο «πάτησαν» σε έναν αρχαίο και πρωτόγονο τρόπο ύπαρξης, δεμένο με την εξέλιξή μας, που μας έκανε κοινωνικά όντα. Αν ρωτούσες την Ελληνίδα γιαγιά μου, όταν ήταν κοριτσάκι στο γύρισμα του προηγούμενου αιώνα, πόσες φίλες έχει, θα ’λεγε 1-2 καλές και με άλλες 4-5 κάνω παρέα.

Αν ρωτήσω την κόρη μου την Ελένη, με το iPhone στην τσέπη έναν αιώνα μετά, θα δώσει την ίδια απάντηση. Οι τεχνολογίες δεν αλλάζουν τις θεμελιώδεις αρχές μας… Αλλάζουν, όμως, τέσσερα πράγματα: την κλίμακα, την κοινοτικότητα (communality, o αγγλικός όρος για τη δυνατότητα συν-εργασίας), την εξειδικευμένη αναζήτηση (specificity) και την πραγματική εικόνα κάποιου (virtuality, ο όρος που χρησιμοποιήθηκε). Με ανησυχεί, πάντως, το ότι προκαλούν μοναξιά και κατάθλιψη – στις επαφές με πραγματικούς φίλους, πραγματικά βοηθάνε, όμως, αν είναι να καλύψουν μονάχα την ανάγκη για κάποια συντροφιά, για σύγκριση με τους άλλους και ασφάλεια, όχι…»

Ποιες είναι οι ευκαιρίες και οι προκλήσεις για την  Ελλάδα, στον νέο, γενναίο κόσμο;
«Μ’ αρέσει πολύ και την εκτιμώ σαν χώρα, αλλά η νοοτροπία μας (πχ. η πονηριά μας) είναι συχνά μεγάλο πρόβλημα. Χρήσιμος ο πολυτάλαντος Οδυσσέας, αλλά όχι στην αποφυγή των φόρων και στις θεωρίες συνωμοσίας… Δεν μπορείς να χτίσεις μια λογική κοινωνία, έτσι. Να υπάρξουν, επιτέλους, θεσμοί στη χώρα που μπορείς να τους εμπιστευτείς! Όσο για το ΑΙ, σίγουρα μπορεί να φέρει ευκαιρίες στην Ελλάδα, αλλά δεν είναι πανάκεια».

«Να αξιοποιήσουμε τα νέα εργαλεία»
Sean Alexander – Principal Director, Microsoft AI, Microsoft
Ήρθατε στην Αθήνα σχεδόν κατευθείαν από το Build, το μεγάλο ετήσιο συνέδριο της Microsoft, όπου ήσασταν ομιλητής. Ένα σχόλιο;
«Φέτος, έγινε σεισμός! Τα Intelligent Cloud και Edge είναι πλέον πραγματικότητα – μέσα σε ένα χρόνο άλλαξαν πάρα πολλά, πέρυσι μιλούσαμε για ΙοΤ, φέτος όλοι μιλούσαν για ΑΙ. Τα εργαλεία που έχουμε πλέον στη διάθεσή μας είναι εκπληκτικά, πχ. το Power BI… Το ακροατήριο, χιλιάδες άτομα, ήταν εκστασιασμένο… Ο (ΣΣ. CEO της Microsoft) Satya Nadela έδωσε ιδιαίτερο βάρος σε τρία σημεία, μιλώντας προς την παγκόσμια κοινότητα: στην υπευθυνότητα, στην ασφάλεια και προστασία του ιδιωτικού απορρήτου και στις συνέργειες, ώστε όλα να ‘δένουν’, προσφέροντας πραγματικά χρήσιμες λύσεις».

Αυτό στην πράξη πώς μεταφράζεται;
«Πρέπει να δημιουργηθούν νέες επιχειρηματικές εφαρμογές, οι οποίες θα αξιοποιούν τα νέα εργαλεία… Τώρα πια, οι startups γεννιούνται στο cloud – εκεί ζούνε! Δεν έχουν κανένα λόγο να παλεύουν ακόμα με τα legacy systems…»

Ποιες βιομηχανίες δείχνουν να πρωτοπορούν;
«Ευκαιρίες υπάρχουν για όλους – υπάρχουν πια automation platforms κι ό,τι άλλο χρειαστεί για το retail, τις πετρελαϊκές, τη διαχείριση ενέργειας – όλα τα συστήματα περνάνε πλέον κάτω από τον έλεγχο του ΑΙ».

Ποιο θα θεωρούσατε ως next big thing; Τα bots, ίσως;
«Τα chatbots βρίσκονται ακόμα σε πρώιμο στάδιο – έχει γίνει πρόοδος στη φυσική γλώσσα, αλλά υπάρχουν ακόμα προβλήματα στη σύνθεση, επειδή αυτή βελτιώνεται βάσει του υλικού… Για τα επόμενα 2-3 χρόνια, βλέπω να ανεβαίνουν τα customer services, με αναγνώριση προσώπου, αλλά με έμφαση στη δεοντολογία – μας λείπουν, πάντως, και οι δεξιότητες…»