Για κάθε νέο “disruptive” trend που αναδεικνύεται στον επιχειρηματικό κόσμο, υπάρχει μια καίρια εφαρμογή στον τομέα της ασφάλισης. Ως εκ τούτου, οι καινοτομίες και ο ανταγωνισμός από νεοφυείς επιχειρήσεις στοιχειοθετούν την ευκαιρία, αλλά και την απειλή του InsurTech για τις ασφαλιστικές εταιρείες. Ωστόσο, όπως διατρανώθηκε στο InsurTech Conference, από τους σημαντικότερους thought leaders της ασφαλιστικής αγοράς, ο κλάδος δεν κινδυνεύει (ακόμα) από τα start-ups που αναδύονται ως εναλλακτικοί ανταγωνιστές, αλλά από το “engagement gap” που εντοπίζεται ανάμεσα στους ασφαλιζόμενους και τους οργανισμούς και αποτελεί ευκαιρία για τους δεύτερους, ώστε να αξιοποιήσουν την τεχνολογία για ενίσχυση της πελατοκεντρικότητάς τους.

To InsurTech Conference πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 14 Δεκεμβρίου, στο Divani Caravel Hotel, παρουσία καινοτόμων εταιρειών της ασφαλιστικής αγοράς και σημαντικών stakeholders του ευρύτερου κλάδου. Για πρώτη φορά στην Ελλάδα, ένα ασφαλιστικό συνέδριο φιλοξένησε τις απόψεις των InsurTech thought leaders της ευρωπαϊκής αγοράς και παρουσίασε τις πλέον σύγχρονες τάσεις για τον κλάδο.

Μπορεί το InsurTech να μετασχηματίσει τον ασφαλιστικό κλάδο;
Το InsurTech, ως κομμάτι του FinTech, κερδίζει συνεχώς έδαφος στο πεδίο των χρηματοοικονομικών υπηρεσιών και οι ασφαλιστικές εταιρείες φαίνεται να αναγνωρίζουν την disruptive δυναμική του. Ωστόσο, οι καταναλωτές/πελάτες που φαίνεται να έχουν “digital επαφή” με πληθώρα κλάδων, δεν εμφανίζουν ανάλογη συμπεριφορά στην επικοινωνία τους με τις ασφαλιστικές εταιρείες.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο Βασίλειος Πιερράκος, Insurance IT Advisory Services Senior Manager της EY στο συνέδριο, το gamification υπόσχεται να αλλάξει το brand management των ασφαλιστικών εταιρειών, τα robo advirors μπορούν να μετασχηματίσουν τις στρατηγικές επικοινωνίας στον κλάδο (ο οποίος ακόμα βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στα call centers) ενώ το blockchain δημιουργεί νέες ευκαιρίες τόσο, σε ο,τι αφορά τα smart contracts, αλλά και στην καταπολέμηση της ασφαλιστικής απάτης.

Σύμφωνα με τους keynote speakers του συνεδρίου, τα Big Data και η Τεχνητή Νοημοσύνη επιφέρουν σημαντικές τομές στο μοντέλο λειτουργίας των ασφαλιστικών οργανισμών. Οι ευκαιρίες αυτές αφορούν στην καταγραφή του customer journey, στην omnichannel προσέγγιση του πελάτη, και, γενικότερα, στην απαλοιφή της γραφειοκρατίας από τις συνδιαλλαγές του με τον ασφαλιστικό οργανισμό. Σημαντική μνεία έγινε και στα connected και αυτοκινούμενα οχήματα, τα οποία χαρακτηρίστηκαν ως σημαντικός παράγοντας αλλαγής στον ασφαλιστικό κλάδο. Τέλος, όπως και σε άλλες αγορές, η Τεχνητή Νοημοσύνη υπόσχεται να μετασχηματίσει άρδην το μοντέλο των ασφαλιστικών οργανισμών.

Σύμφωνα με τον κορυφαίο influencer της διεθνούς αγοράς Insurtech και σύμβουλο επένδυσης σε start-ups Spiros Margaris, η επέκταση του InsurTech υπογραμμίζει την αλλαγή που συντελείται στο επιχειρησιακό μοντέλο των χρηματοπιστωτικών οργανισμών και που βασίζεται λιγότερο στις συναλλαγές και τα “retail” προϊόντα και περισσότερο στο convenience και στην εμπειρία πελάτη. Ο ίδιο υπογράμμισε ότι η τάση του InsurTech δεν αφορά τόσο στην απειλή από κάποιον ανερχόμενο ανταγωνιστή, αλλά στις προσδοκίες που έχουν σήμερα οι πελάτες από τους εδραιωμένους ασφαλιστικούς οργανισμούς • τόνισε δε ότι, ακόμα κι αν η αγορά δεν έχει να εμφανίσει κάποιο τρανταχτά επιτυχημένο παράδειγμα InsurTech start-up, το οποίο να απειλεί τα μερίδια αγοράς των «παραδοσιακών» εταιρειών, ο κλάδος δεν έχει περιθώρια εφησυχασμού.

Όπως επισήμανε ο Evangelos Avramakis, Digital Catalyst Lead του κορυφαίου αντασφαλιστικού οργανισμού Swiss Re, κάθε κομμάτι της λειτουργίας μιας ασφαλιστικής εταιρείας βρίσκεται ήδη υπό μετασχηματισμό: για παράδειγμα, οι flat χρεώσεις μετατρέπονται σε per use/per hour μοντέλα, ο μετριασμός του ρίσκου μέσω ασφάλισης αποκτά Peer-to-Peer χαρακτήρα, ενώ οι πλατφόρμες και οι virtual assistants αποκτούν κεντρικό ρόλο στη διανομή του προϊόντος. Ως εκ τούτου, το μεγάλο στοίχημα αφορά στη γεφύρωση του “engagement gap” στον ασφαλιστικό τομέα, με στόχο τη μείωση της γραφειοκρατίας και απλοποίηση των διαδικασιών, έτσι ώστε να αυξηθεί το loyalty και το engagement των πελατών.


Το μεγάλο στοίχημα του blockchain
Η δυναμική του blockchain αναλύθηκε εκτενώς στο InsurTech Conference: σύμφωνα με τον Φώτη Κοσμάτο, Financial Services Sector Sales Leader της IBM, το blockchain μπορεί να συμβάλλει στην εξοικονόμηση κόστους και στην καταπολέμηση της απάτης στους ασφαλιστικούς οργανισμούς. Σε όρους κλάδου, οι μέχρι στιγμής υλοποιήσεις έργων έχουν καταδείξει το blockchain ως κεντρική πηγή μη αλλοιώσιμης και «ελέγξιμης» (“auditable”) πηγή πληροφόρησης για την ταυτόχρονη ενημέρωση των ασφαλιστικών εταιρειών, των πελατών και των αρμοδίων Αρχών. Αξίζει να αναφερθεί ότι το blockchain ήταν το σημείο αναφοράς για τις start-up εταιρείες Chainproof και eHosp, οι οποίες παρουσίασαν το business case τους στο InsurTech Conference, ως απόρροια της διάκρισής τους στο πρόσφατο hackathon που διοργάνωσε η Groupama με το Corallia. Η Chainproof χρησιμοποιεί το blockchain για την ασφάλιση έργων τέχνης και αφορμή για το project αυτό ήταν τα υψηλά ποσοστά κλοπής εικόνων από τα μοναστήρια της Ηπείρου, τόπο καταγωγής του ιδρυτή Δημήτρη Γερογιάννη. Η eHosp, όπως ανέφερε ο ιδρυτής Αλέξιος Καραδήμος, αξιοποιεί το blockchain για τη δημιουργία μιας «έξυπνης» κάρτας ιατρικού ιστορικού, η οποία, μεταξύ άλλων συνδυάζει την εύκολη και άμεση πρόσβαση σε ζωτικής σημασίας πληροφορίες για τον ασθενή με τη συμμόρφωση με τις επιταγές των GDPR και HIPAA.

To GDPR ante portas
Με την 25η Μαΐου 2018 να πλησιάζει, τα θέματα συμμόρφωσης με το GDPR δεν μπορούν να λείπουν από ένα κλαδικό συνέδριο. Όπως επισήμανε η Ελέγκτρια της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Φερενίκη Παναγοπούλου-Κουτνατζή, οι αρμόδιοι φορείς θα δώσουν ιδιαίτερη έμφαση στη συμμόρφωση των ασφαλιστικών εταιρειών με τον Γενικό Κανονισμό Προστασίας Δεδομένων της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Τόσο το GDPR, όσο και οι αυξημένες απαιτήσεις του ευρύτερου κανονιστικού πλαισίου για την ψηφιακή ασφάλεια ανοίγουν το έδαφος για ανάπτυξη προϊόντων cyber insurance: σύμφωνα με τον Νίκο Γεωργόπουλο, Cyber Privacy Risks Insurance Advisor Cromar, το cyber insurance έρχεται να καλύψει το κενό που υπάρχει στο υφιστάμενο πλαίσιο ασφάλισης αστικής ευθύνης για συμβάντα ψηφιακής ασφάλειας.

Και το GDPR είναι μόνο η αρχή • όπως επισήμανε στην παρουσίασή του ο Θάνος Αγγελόπουλος, Διευθυντής Διαχείρησης Κινδύνων και Αναλογιστικής στην Υδρόγειο Ασφαλιστική, ο ψηφιακός μετασχηματισμός των ασφαλιστικών εταιρειών συμβάλλει και στη διαχείριση του ολοένα και πιο περίπλοκου κανονιστικού πλαισίου, όπως αυτό ορίζεται από τις νέες διατάξεις MIFID2 και IFRS 17.

InsurTech αλά ελληνικά
Ασφαλιστικές εταιρείες που έχουν κάνει ουσιαστικά βήματα στο πεδίο του ψηφιακού μετασχηματισμού και προετοιμάζονται για την «επόμενη μέρα» έδωσαν το «παρών» στο InsurTech Conference. Ξεχωριστό ενδιαφέρον είχε η παρουσίαση του Ξενοφώντα Λιαπάκη, Γενικού Διευθυντή CIO & Services του Ομίλου Interamerican, ο οποίος κατέδειξε το πώς η ψηφιακή καινοτομία μετασχηματίζει εμπράκτως τα επιχειρηματικά μοντέλα των ασφαλιστικών εταιρειών, ενώ αναφέρθηκε στη σημασία των ενδοεταιρικών ομάδων καινοτομίας και των συνεργειών με σοβαρές start-up επιχειρήσεις, για τη δημιουργία νέων ασφαλιστικών προϊόντων και υπηρεσιών.

Αξίζει να αναφερθεί ότι ο όμιλος Interamerican έχει κάνει πράξη τα νέα digital business models στο πεδίο της ασφάλισης αυτοκινήτου, με μοντέλα Pay as you Drive και Pay How you Drive.

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός των ασφαλιστικών οργανισμών δεν αφορά μόνο στο B2C πλαίσιο, αλλά και στον εκσυγχρονισμό των back-office διαδικασιών αλλά και στην εδραίωση phygital μοντέλων, με τον συνδυασμό online επικοινωνίας και των ασφαλιστικών συμβούλων.

Σε αυτό το πλαίσιο, εξόχως διαφωτιστική ήταν η παρουσίαση του Άγγελου Ρουμελιώτη, IT Head της Ευρωπαϊκής Πίστης σχετικά με τις τεχνολογίες ηλεκτρονικής διεκπεραίωσης εγγράφων αλλά και τη χρήση της υπηρεσίας MyBank για τις πληρωμές.