netweek - Πόσο έτοιμοι είστε για την… εισβολή των ρομπότ;

Δευτέρα, 20 Μαΐου 2019

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

IT Management

11ο Ετήσιο Συνέδριο των IT Leaders: IT Directors Forum '16

Πόσο έτοιμοι είστε για την… εισβολή των ρομπότ;

23 Σεπτεμβρίου 2016 | 11:05 Γράφει η Julia  Kirby Topics: Events

Julia Kirby

Πιστεύετε πως βρισκόμαστε πολύ μακριά από την ημέρα κατά την οποία οι ρομποτικοί βοηθοί θα κάνουν την εμφάνισή τους στις επιχειρήσεις αναλαμβάνοντας καθήκοντα και υλοποιώντας εργασίες που μέχρι πρότινος απαιτούσαν δυνατότητες ανθρώπινης σκέψης; Σκεφτείτε ξανά! Της Julia Kirby*

Σε ένα πολυτελές εμπορικό κέντρο στο Stanford της California, πολύ κοντά στο ομώνυμο πανεπιστήμιο που βρίσκεται στην “καρδιά” της Silicon Valley, τα ρομπότ υποκαθιστούν τους ανθρώπους παρέχοντας υπηρεσίες φύλαξης και ασφάλειας του χώρου. Έχοντας την επίσημη ονομασία “Autonomous Data Machines” και αφού διατίθενται στην αγορά με τον αριθμό του μοντέλου τους, K3 και K5, τα ύψους 1,5 ρομπότ με ρόδες περιπολούν ακούραστα στους κοινόχρηστους χώρους και στους χώρους στάθμευσης αυτοκινήτων, καταγράφοντας οποιαδήποτε περίεργη ή ύποπτη κίνηση πέσει στην αντίληψή τους, σημειώνοντας παράλληλα τα στοιχεία πινακίδων κυκλοφορίας των σχετιζόμενων οχημάτων, έτσι ώστε να χρησιμοποιηθεί ως πειστήριο στην περίπτωση που απαιτηθεί.

Σε έντεκα καταστήματα της λιανεμπορικής αλυσίδας Lowe’s, η οποία και διαθέτει κυρίως προϊόντα και λύσεις βελτίωσης οικιακών και επαγγελματικών χώρων, αλλά και κατοικιών, τα “LoweBot” έχουν… αποφοιτήσει από ένα διετές πιλοτικό πρόγραμμα και αναμένεται να “αναλάβουν” καθήκοντα υποδεχόμενα με χαρά όσους πελάτες επισκέπτονται τα συγκεκριμένα καταστήματα, παρέχοντας εμπεριστατωμένες απαντήσεις σε όσες ερωτήσεις αφορούν στα διαθέσιμα προϊόντα.

Στο μεταξύ, στην χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου, οι Ιαπωνικές αερογραμμές (Japan Airlines) παρουσίασαν πρόσφατα ένα οδηγό-ρομπότ στο αεροδρόμιο Haneda, το οποίο χάρη στις πολύγλωσσες δυνατότητές του αποδεικνύεται αρκούντως χρηστικό σε όσους ταξιδιώτες  τελούν υπό σύγχυση. Την ίδια στιγμή, το Εθνικό Μουσείο Αναδυόμενης Επιστήμης και Καινοτομίας του Τόκιο έχει “προσλάβει” τα Otonaroid, που προσομοιάζουν με ανθρώπινα όντα, και αναλαμβάνουν να ξεναγήσουν τους επισκέπτες στους εκθεσιακούς χώρους του μουσείου δίνοντας ξεχωριστή έμφαση στα καινοτόμα εκθέματα ρομποτικής. Το ερώτημα που προκύπτει αβίαστα είναι: Πόσο μακριά βρισκόμαστε από την ημέρα κατά την οποία οι ρομποτικοί βοηθοί θα κάνουν την εμφάνισή τους στις επιχειρήσεις αναλαμβάνοντας καθήκοντα και υλοποιώντας εργασίες που μέχρι πρότινος απαιτούσαν δυνατότητες ανθρώπινης σκέψης;

Στη σφαίρα του cognitive
Μπορεί τα ρομπότ να αποτελούν το εμφανές κομμάτι, ωστόσο δεν υφίσταται ζήτημα πως οι τεχνολογίες cognitive διεισδύουν σημαντικά στην εργασία της γνώσης. Το σύνολο των υπαλλήλων γραφείου, από αναλογιστές μέχρι διαφημιστές και από δασκάλους μέχρι τεχνικούς, έχουν κομμάτια της δουλειάς τους που είναι κωδικοποιημένα σε μεγάλο βαθμό. Μάλιστα, αυτά πρόκειται με γεωμετρικά αυξανόμενους ρυθμούς να παραδοθούν στις μηχανές οι οποίες με τη σειρά τους δύναται να τις εκτελέσουν με περισσότερη ακρίβεια, μεγαλύτερη ταχύτητα και αυξημένο βαθμό συχνότητας και επαναληψιμότητας.

Τα IT στελέχη μεγάλων επιχειρήσεων και οργανισμών σίγουρα το γνωρίζουν, διαθέτουν πολλά projects εν εξελίξει που χρειάζονται την κατάλληλη διαδικασία έρευνας ώστε εν συνεχεία να δοκιμάσουν τις καινοτομίες στους τομείς του machine learning, των νευρωνικών δικτύων, της διαδικασίας επεξεργασίας φυσικής γλώσσας κ.ο.κ. Όμως, είναι ζωτικής σημασίας να αναγνωριστεί πως ευρισκόμενοι στην κορυφή της συγκεκριμένης τάσης δεν αφορά μόνο στην ανάπτυξη μιας εντυπωσιακής νέας εργαλειοθήκης. Ασχέτως εάν αυτές οι τεχνολογίες εξασφαλίζουν ή μη ανταγωνιστικό πλεονέκτημα που θα οδηγήσουν στην ορθή διαχείριση του χώρου εργασίας.

Συγκεκριμένα, η σχετική επιτυχία μιας επιχείρησης θα εξαρτηθεί από το εάν και πόσο οι managers θα επενδύσουν και θα λανσάρουν αυτού του είδους τα ισχυρά εργαλεία με απώτερο σκοπό την αυτοματοποίηση ή το augmentation. Η αυτοματοποίηση αφαιρεί εργασίες από τα άτομα, και κάπου εκεί ολοκληρώνει τον βαθμό εμπλοκής του. Κάθε εργασία που γινόταν χθες, μπορεί να πραγματοποιηθεί σήμερα ακόμη πιο αποδοτικά, και με σαφώς μειωμένο κόστος. Αντιθέτως, το augmentation αναζητά τρόπους διατήρησης των ατόμων με την ταυτόχρονη μεγαλύτερη ενασχόλησή τους, αξιοποιώντας τα ταλέντα τους προκειμένου να αναλάβουν εργασίες με υψηλότερη αξία.

Εκμεταλλεύεται την διαπίστωση ότι όσο περισσότερο υποστηρίζεται το ανθρώπινο δυναμικό από τις μηχανές τόσο πιο πολύτιμοι αποδεικνύονται για τη συνολική εταιρική λειτουργία, και κατ’ επέκταση τόσο περισσότερους εξ’ αυτών θέλουν να προσλάβουν. Ωστόσο, το augmentation απαιτεί πρωτίστως φαντασία. Κάτι που μεταφράζεται πως οι επιχειρήσεις αντί να παράγουν ακριβώς ότι έκαναν χθες, πρέπει να εφαρμόσετε πρωτόγνωρες ικανότητες δημιουργίας νέων μορφών αξίας για τον ίδιο τον πελάτη. Τα IT στελέχη θα έχουν την ευκαιρία (και ευθύνη ταυτόχρονα) να κάνουν πράξη τη φαντασία σε δύο κατευθύνσεις. Σε πρώτη φάση, οφείλουν να οραματιστούν το πώς η εισαγωγή των “έξυπνων” μηχανών θα μετασχηματίσουν τους δικούς τους IT οργανισμούς. Σε δεύτερο επίπεδο, θα αποτελέσουν βασικούς εταίρους και συμμάχους κατά τη διαδικασία της μεταβολής της εργασίας σε ολόκληρη την επιχείρηση, και δη σε κάθε λειτουργική περιοχή.

Αυτοματοποίηση σημαίνει ευφυΐα
Συζητώντας με τον Jay Parikh, Αντιπρόεδρο του τομέα Μηχανικής του Facebook, διαπίστωσα από πρώτο χέρι τις ουκ ολίγες περιπτώσεις κατά τις οποίες η εταιρεία… παρέδωσε σε μηχανές τομείς εργασίας που μέχρι πρότινος απαιτούσαν την αξιοποίηση IT επαγγελματιών. Ένα εξ’ αυτών των συστημάτων με την ονομασία Facebook Auto Remediation (FBAR), εστιάζει το ενδιαφέρον του σε βασικά ζητήματα hardware. Δεν θα πρέπει να διαφεύγει από το νου πως το Facebook διαθέτει πληροφοριακή υποδομή που εκτείνεται σε εκατοντάδες χιλιάδες ηλεκτρονικών υπολογιστών σε ολόκληρο τον κόσμο.

Κατά το παρελθόν, ένας server που αντιμετώπιζε το παραμικρό πρόβλημα, όπως λ.χ. μια αστοχία του σκληρού δίσκου του, θα ηχούσε ως συναγερμός πρώτου μεγέθους. Αποτέλεσμα; Κάποιο μέλος του προσωπικού θα επιφορτιζόταν με το καθήκον της διάγνωσης και επίλυσης του προβλήματος. “Ένα μεγάλο κομμάτι των διαδικασιών αποκατάστασης του λογισμικού και του εντοπισμού σφαλμάτων είναι -πλέον- αυτοματοποιημένο”, ανέφερε ο κ. Parikh και συνέχισε: “Το σύστημα θα ανίχνευε το σφάλμα, που μπορεί να αφορούσε το σκληρό δίσκο, την CPU, την κάρτα δικτύου ή ακόμη και την διακοπή της τροφοδοσίας ρεύματος και θα μπορούσε να προχωρήσει σε μια σειρά από διαδικασίες και εργασίες τα οποία και γνωρίζει πώς να κάνει”. Εξυπακούεται πως δεν απαιτείται κάποιου είδους ή βαθμού εμπλοκής ανθρώπινου παράγοντα.

Σε πολλές επιχειρήσεις, το IT αποτελεί έναν τομέα που η υπόλοιπη εταιρεία αντιμετωπίζει ξεκάθαρα ως ένα κέντρο κόστους. Για αυτό και είναι δεν είναι δύσκολο να αντιληφθεί κάποιος την εγγενή απειλή που κρύβεται σε μια τέτοιου είδους κίνηση. Η πίεση θα είναι σημαντική όσο και έντονη για τη χρήση αυτού του είδους δυνατοτήτων και δεξιοτήτων συμβάλλοντας στη μείωση του ανθρώπινου δυναμικού, εάν όχι με απευθείας απολύσεις αλλά με “σιωπηλές” κινήσεις της μη πλήρωσης όσων IT θέσεων μένουν κενές όταν αποχωρούν τα αντίστοιχα στελέχη.

Σύμφωνα με τον κ. Parikh: “Ένα από τα σημαντικά σημεία της αυτοματοποίησης είναι πως μας επιτρέπουν να αφαιρέσουμε τις πολύ απλοϊκές, αλλά χρονοβόρες, εργασίες από την καθημερινότητα των έξυπνων ανθρώπων. Προτιμούμε να τους αξιοποιούμε προκειμένου να αναζητήσουν και να σκεφτούν σχετικά με την επερχόμενη διετία αντί να ασχολούνται με όσα έχουν ήδη δημιουργηθεί την προηγούμενη διετία”. Στην περίπτωση του Facebook δεν υφίσταται καν ζήτημα πως το IT είναι κάτι παραπάνω από αρκούντως σημαντικό. Για την ακρίβεια, κρίνεται θεμελιώδες για την ποιότητα και την επάρκεια των προσφορών στο marketplace της ίδιας της εταιρείας. Κάτι, που ισχύει σε ολοένα και αυξανόμενο βαθμό και σε κάθε μορφής επιχείρηση. Αυτό μας εισάγει στο δεύτερο μέτωπο στο οποίο τα ΙΤ στελέχη θα έχουν τη δυνατότητα να… δοκιμάσουν τα επίπεδα της φαντασίας τους, έχοντας θετική επίδραση. Κάθε επιχειρηματική λειτουργία πρόκειται να αντιμετωπίσει τις δικές της ευκαιρίες να αναθέσουν σε “έξυπνες” μηχανές να πραγματοποιήσουν εργασίες που αυτή τη στιγμή φέρνουν εις πέρας καλά εκπαιδευμένοι εργάτες γνώσης.

Οι managers σε κάθε επίπεδο θα βρεθούν αντιμέτωποι με την ίδια, ουσιώδη επιλογή που καταλήγει στο: αυτοματοποίηση Vs augmentation. Ασχέτως εάν το αναγνωρίζουν ή όχι. Ο κίνδυνος ελλοχεύει στο γεγονός ότι δεν το αναγνωρίζουν, και απλά θα προκαθορίσουν μια μακρά καθιερωμένη νοοτροπία και σκεπτικό που τους στρέφει προς την κατεύθυνση της αυτοματοποίησης. Πρόκειται για ένα σκεπτικό που γεννήθηκε κατά τη διάρκεια της βιομηχανικής εποχής, όταν οι εργάτες βρίσκονταν σε αφθονία και ήταν πανομοιότυποι, δίχως εμφανείς διαφορές, ενώ οι μηχανές ήταν σπάνιο είδος και παρείχαν εντυπωσιακά ισχυρά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα. Σήμερα, σε μια εποχή κατά την οποία οι μηχανές βρίσκονται -κυριολεκτικά- παντού και διατίθενται σε ιδιαίτερα οικονομικές τιμές, η πηγή από την οποία πηγάζει το -όποιο- ανταγωνιστικό πλεονέκτημα μεταβάλλεται.

Για αυτό και η προσοχή των managers οφείλει να στραφεί και πάλι σε όσα μπορούν να κερδίσουν από άϋλες, ιδιοσυγκρασιακές και δύσκολες στην κλιμάκωση ανθρώπινες δυνάμεις. Τα IT στελέχη έχοντας “υιοθετήσει” τη λογική του augmentation στις δικές τους λειτουργικές εγκαταστάσεις των “έξυπνων” μηχανών, είναι σε θέση να βοηθήσουν σε αποφασιστικό βαθμό τους managers που βρίσκονται σε ολόκληρο το εύρος της επιχείρησης αφενός μεν να αντιληφθούν την πραγματικότητα και αφετέρου δε να εστιάζουν σε ευκαιρίες αξιοποίησης του ανθρώπινου δυναμικού που σε αντίθετη περίπτωση θα είχαν αγνοήσει. Σε κάθε περίπτωση που διερεύνησα για τη συγγραφή του βιβλίου «Only Humans Need Apply» (με την πολύτιμη συνδρομή του Tom Davenport), ένα ζήτημα προέκυπτε διαρκώς. Κάθε εργασία που λαμβάνει χώρα σήμερα από έναν υπάλληλο έχει πτυχές και στοιχεία που είναι ώριμα ώστε να αναλάβουν σχετική δράση οι μηχανές. Βέβαια, με το ίδιο σκεπτικό, κάθε θέση εργασίας εμπεριέχει ένα επόμενο επίπεδο αξίας που μένει ανεκμετάλλευτο.

Αυτή η αξία βρίσκεται εκεί, περιμένοντας τη σειρά της ώστε να μετασχηματιστεί εκ μέρους δημιουργικών, γεμάτους ενσυναίσθηση και προωθημένης σκέψης υπαλλήλους, όμως δεν θα καταφέρουν ποτέ να υλοποιηθούν στην περίπτωση κατά την οποία τελματώσουν και επικαλυφθούν από εργασίες που είναι καλύτερα προσαρμοσμένες στην ισχύ και τις δυνατότητες των μηχανών σε σχέση με το δικό τους. Επιστρέφοντας στην περίπτωση με τα ρομπότ-φρουρούς του εμπορικού κέντρου, η εταιρεία που τα δημιούργησε δεν είναι άλλη από την startup Knightscope και η οποία δεν θεωρεί πως πρόκειται για… πραξικόπημα της ασφάλειας των εμπορικών κέντρων.  Ακόμη και σε αυτό το χαμηλό επίπεδο “γνωστικής εργασίας”, επιλέγει να προδώσει μια… γεύση επαύξησης: Το εύρος της ανθρώπινης προσοχής κατά τη διάρκεια μονότονων όσο και βαρετών συνθηκών κυμαίνεται μεταξύ 5 έως 10 λεπτά.

Δικαίως, λοιπόν, η βιομηχανία της ασφάλειας αναζητά καινοτόμες λύσεις. Απώτερος σκοπός της Knightscope είναι να τοποθετήσει τις μηχανές σε θέσεις που πρέπει να ακολουθήσουν πιστά και να εργαστούν σε μονότονες όσο και συχνά επικίνδυνες συνθήκες, απελευθερώνοντας τον ανθρώπινο παράγοντα για να κάνουν ακόμη περισσότερα με στρατηγικές ή άλλου είδους δραστηριότητες που απαιτούν την άμεση εμπλοκή τους. Αυτή τη στιγμή, η Knightscope υποστηρίζει πως εκ του σχεδιασμού της η εργασία που αφορά στην παροχή υπηρεσιών ασφαλείας δεν ταιριάζει ιδανικά να στον ανθρώπινο παράγοντα. Πράγματι, αποδεικνύεται ιδιαίτερα δύσκολο να διατηρηθεί ένας άνθρωπος στη συγκεκριμένη εργασία, αμά τη εμφανίσει των ρομπότ. Η κατάλληλη απάντηση δεν είναι να “σωθεί” η συγκεκριμένη θέση εργασίας για κάποιο άτομο, αλλά να “σωθούν” οι άνθρωποι από αυτή τη δουλειά, επιλέγοντας μια εργασία που τους ταιριάζει και στην οποία μπορεί να είναι αποδοτικοί.

*Συγγραφέας του βιβλίου για το μέλλον των έξυπνων μηχανών “Only Humans Need Apply” και Senior Editor του Harvard Business Review. Στο πλαίσιο του IT Directors Forum 2016(www.itdirectorsforum.gr), θα προτείνει λύσεις ως προς το πώς οι Διευθυντές Πληροφορικής σε έναν οργανισμό μπορούν να εστιάσουν σε στρατηγικές που όχι μόνο θα αυτοματοποιούν τις διαδικασίες και τις εργασίες αλλά θα συμπληρώνουν τις ικανότητες των ευφυών μηχανών.

Έχετε άποψη;
Ο σχολιασμός των άρθρων προϋποθέτει την Είσοδο σας στο Netweek Online.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Banking / Finance

International

Τηλεπικοινωνίες

Πολιτισμός / Ψυχαγωγία

e-government

Μουσική Βιομηχανία

Retail

Ευρωπαική Ένωση

Services

Ενέργεια / Περιβάλλον

©2019 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778