Τα τελευταία χρόνια οι έμποροι λιανικών προϊόντων έχουν αυξήσει τις επενδύσεις στις τεχνολογίες Retail με τελικό στόχο την ενίσχυση της παραγωγικότητας και την θεμελίωση μιας συμπαγούς εταιρικής υποδομής.

Το 2020 αναμένεται να παρατηρηθεί μια περεταίρω αύξηση στην υιοθέτηση των τεχνολογιών της «Τέταρτης Βιομηχανικής Επανάστασης» με στόχο την δημιουργία πιο διαδραστικών καταναλωτικών εμπειριών και την βελτίωση της ικανοποίησης του πελάτη. Παράλληλα προβλέπεται μια σημαντική αύξηση των πωλήσεων μέσω των καναλιών ηλεκτρονικού εμπορίου. Συνεπώς οι επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στο διαδίκτυο οφείλουν να επενδύσουν στις τεχνολογικές εξελίξεις, αν επιθυμούν να σταθούν επάξια απέναντι στους ανταγωνιστές τους. Μια από τις πιο βασικές προκλήσεις του κλάδου είναι το γεγονός πως οι καταναλωτές δεν συνηθίζουν πλέον να παραμένουν πιστοί σε κάποια επιχείρηση. Σύμφωνα με τον Vic Bageria, chief visionary officer της Xpandretail, πάνω από το 55% των πελατών είναι διατεθειμένο να αλλάξει μάρκα, αν δεν είναι πλήρως ικανοποιημένο από αυτή που χρησιμοποιεί την δεδομένη στιγμή. Συνεπώς οι επιχειρήσεις πρέπει να βασιστούν στην ανάπτυξη και την υιοθέτηση καινοτόμων τεχνολογικά λύσεων για την προσέλκυση νέων, αλλά και τη διατήρηση των υπαρχόντων πελατών.

Μια από τις κυρίαρχες τάσεις στην αγορά, που χαίρει μεγάλης απήχησης είναι το omnichannel retail. Οι καταναλωτές προτιμούν τα καταστήματα που έχουν μια δυναμική παρουσία τόσο στα ψηφιακά, όσο και στα φυσικά κανάλια. Οι ψηφιακές εξελίξεις επιτρέπουν στις επιχειρήσεις να παρέχουν μια ομαλή καταναλωτική εμπειρία σε πολλαπλά κανάλια και συγχρόνως να συλλέγουν ακριβείς πληροφορίες σε πραγματικό χρόνο, ώστε να παρέχουν πιο εξατομικευμένες υπηρεσίες. Σύμφωνα με μια πρόσφατη έρευνα της αγοράς, άνω του 60 % των καταναλωτών προτιμάει τις επιχειρήσεις των οποίων οι συστάσεις προϊόντων βασίζονται στις καταναλωτικές τους συμπεριφορές. Η ανάλυση δεδομένων και το IoT βοηθάνε τους εμπόρους να συλλέξουν πληροφορίες σχετικά με τις καταναλωτικές συνήθειες των πελατών τους, μέσω πηγών όπως τα διαδικτυακά ερωτηματολόγια και το ιστορικό αγορών, ώστε να παρέχουν μια πιο διαδραστική εμπειρία και να ικανοποιήσουν τους πελάτες τους.

Σύμφωνα με την έρευνα αγοράς, οι τεχνολογικές λύσεις στο εμπόριο βελτιώνουν τα έσοδα σε ποσοστό άνω του 30%. Επίσης προάγουν την αποδοτική και αποτελεσματική χρήση των επιχειρηματικών πόρων έχοντας ως στόχο να διατηρήσουν σταθερή την παραγωγικότητα και την προσφορά προϊόντων και υπηρεσιών υψηλού επιπέδου.

Ο κλάδος του λιανικού εμπορίου είναι απρόβλεπτος, τα συνεχώς εξελισσόμενα καταναλωτικά μοτίβα και οι τάσεις της αγοράς ωθούν τις επιχειρήσεις να επενδύσουν στις νέες τεχνολογίες ώστε να παραμείνουν σχετικές. Συγχρόνως οι ειδικοί της αγοράς ανάγουν την καταναλωτική εμπειρία στον πιο καθοριστικό παράγοντα για τη δημιουργία σταθερών πελατών. Καινοτόμες τεχνολογίες, όπως το AI και η ανάλυση δεδομένων, βοηθάνε στην δημιουργία του «Καταστήματος του Μέλλοντος», ώστε να επιτευχθεί και το επιθυμητό πλεονέκτημα σε αυτόν τον ολοένα και πιο ανταγωνιστικό κλάδο.

Οι τεχνολογικές τάσεις που διαμορφώνουν το τοπίο
Για να παραμείνουν λοιπόν ανταγωνιστικοί οι λιανέμποροι προσπαθούν να κατανοήσουν γρήγορα τα κριτήρια με τα οποία οι καταναλωτές επιλέγουν τα προϊόντα που θα αγοράσουν, καθώς και τους τρόπους με τους οποίους επιθυμούν να πραγματοποιήσουν την αγορά και εν συνεχεία αναπτύσσουν τις κατάλληλες στρατηγικές για να ευθυγραμμιστούν με τις νέες καταναλωτικές συμπεριφορές. Αυτές οι νέες στρατηγικές αναδιαμορφώνουν το λιανικό εμπόριο και δίνουν στον καταναλωτή την δυνατότητα να λαμβάνει γρήγορες και εμπεριστατωμένες αγοραστικές επιλογές, ενώ συγχρόνως ενισχύουν την εξεύρεση προσφορών εντός του μαγαζιού εστιάζοντας στις πιο παρορμητικές αγορές.

Υπάρχουν συγκεκριμένες τεχνολογίες που εξαπλώνονται ραγδαία στην αγορά, με το Augmented Reality (AR) να αποτελεί κυρίαρχο θέμα συζήτησης. Δεν υπάρχει πλέον καμία αμφιβολία περί του θετικού αντίκτυπου που θα έχει στους καταναλωτές. Μια πρόσφατη έρευνα της Nielsen επισημαίνει πως πάνω από το 50% των καταναλωτών είναι πρόθυμοι να χρησιμοποιήσουν το AR για να βελτιώσουν την καταναλωτική τους εμπειρία.

Η προσβασιμότητα του mobile AR
Καθώς το 2020 ξεκινάει οι προσδοκίες για το mobile AR είναι υψηλές, αφού ήδη αποτελεί την πιο ευρέως διαδεδομένη πλατφόρμα για τους καταναλωτές. Μέσω εκλεπτυσμένων σχεδιασμών και κομψών τεχνικών πώλησης, πολλοί καταναλωτές έχουν ήδη υιοθετήσει την νέα τεχνολογία, χωρίς να το έχουν καν αντιληφθεί.

Το Snapchat, το Facebook και το Pokémon Go άνοιξαν τον δρόμο έχοντας εισάγει ήδη τους καταναλωτές στον κόσμο του AR. Εναπόκειται πλέον στους εμπορούς λιανικής η αξιοποίηση αυτής της τάσης και η ανάπτυξη ομαλών καταναλωτικών εμπειριών για να δεσμεύσουν το ενδιαφέρον των πελατών και να αυξήσουν τα έσοδα.

Συγχρόνως, εντείνοντας τις συζητήσεις γύρω από τη νέα τάση του mobile AR, η Microsoft παρουσίασε το πολυαναμενόμενο HoloLens 2. Παρόλο που η συσκευή έχει σχεδιαστεί για επιχειρησιακές εφαρμογές, παρέχει μια ιδέα σχετικά με το μέλλον των consumer wearables.

Η παρουσίαση του HoloLens 2 το φθινόπωρο του 2019, σε συνδυασμό με την συσκευή Nreal και τις ατελείωτες φήμες για την είσοδο της Apple στον χώρο των συσκευών AR, αποδεικνύουν πως η εποχή της υιοθέτησης wearable τεχνολογιών, προσβάσιμων στον μέσο καταναλωτή, πλησιάζει.

Το νέο αγοραστικό κοινό εντός των κοινωνικών δικτύων
Το εμπόριο μέσω των social media θα αποτελέσει μια ιδιαίτερα έντονη τάση στο ψηφιακό λιανικό εμπόριο, το 2020, σύμφωνα με τον Simon Fairbairn, Director of Solution Development στην Ingenico Banks & Acquiring.

Η διαχωριστική γραμμή ανάμεσα στα social media και το e-commerce γίνεται όλο και πιο δυσδιάκριτη. Η προώθηση των προϊόντων πραγματοποιείται πλέον μέσα από δημοφιλείς πλατφόρμες όπως το Instagram και το Snapchat, οι οποίες επιτρέπουν την προβολή βίντεο μικρής διάρκειας. Ενώ παλιά η ψηφιακή αγοραστική εμπειρία ήταν στατική, σταδιακά αρχίζει να αποκτά μια πιο ρευστή μορφή καθώς αναδιαμορφώνεται μέσα από ένα οικοσύστημα πολλαπλών πηγών πληροφόρησης.


Η αξιοποίηση των δεδομένων θα αλλάξει τα πάντα
Η αξιοποίηση των δεδομένων αλλάζει πλήρως τον τρόπο με τον οποίο η La Redoute διεξάγει τις επιχειρηματικές της δράσεις, σύμφωνα με την Amelie Poisson, Director of Marketing, Brand & Customer Experience.

«Πρόκειται για μια μεγάλη ευκαιρία να επαναπροσδιορίσουμε τους εαυτούς μας, γεγονός που αποτελεί καθοριστική ευκαιρία για όλους τους εμπορούς λιανικής. Οι προσωποποιημένες προσεγγίσεις θα αποτελούν πάντα το κλειδί για την βελτίωση της εμπειρίας του πελάτη, έτσι ώστε να εδραιωθεί μια πιο άμεση και ειλικρινής σχέση», δήλωσε χαρακτηριστικά.

Τα beacon δίνουν σήμα
Η τεχνολογία των beacon χρησιμοποιείται ήδη από καταστήματα όπως το Target για να επιτρέψει στους εμπόρους να προωθήσουν προσφορές, να συλλέξουν δεδομένα για τους καταναλωτές τους και να διαφημίσουν πιο στοχευμένα το εμπόρευμα τους. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Statista η παγκόσμια αγορά των beacon που χρησιμοποιούνται στο λιανεμπόριο ανεβαίνει από τα 280.6 εκατ. δολάρια που βρισκόταν το 2016, φτάνοντας στα 26.106 δισ. δολάρια το 2026.

Συνήθως τα beacon σχετίζονται με την διάθεση προσφορών και κουπονιών. Οι λιανέμποροι μπορούν επίσης να αξιοποιήσουν αυτή την τεχνολογία προσφέροντας εκπτώσεις στους καταναλωτές που είναι πρόθυμοι να μοιραστούν με το κατάστημα τα δεδομένα τους. Σύμφωνα με μια έρευνα της Juniper ο αριθμός κουπονιών που παραδίδεται ετησίως στους καταναλωτές μέσω beacon θα αυξηθεί από τα 11 εκατ. πλησιάζοντας τα 1.6 δισ. εντός του 2020.

Η ανερχόμενη τάση στον εκσυγχρονισμό του λιανικού εμπορίου είναι η υιοθέτηση πιο εξατομικευμένων προσεγγίσεων. Σύμφωνα με μια έρευνα της Accenture, σχεδόν το 60% των καταναλωτών στις ΗΠΑ προτιμούν τις διαφημίσεις και τις προσφορές που πραγματοποιούνται σε πραγματικό χρόνο. Είναι πιο σημαντικό από ποτέ, οι λιανέμποροι και οι φίρμες να προσεγγίσουν τους διασυνδεδεμένους καταναλωτές της σημερινής εποχής στο χώρο τους, δίνοντας λύσεις στις συνεχώς μεταβαλλόμενες ανάγκες και προτιμήσεις τους.

Ψηφιακά δοκιμαστήρια
Όσοι εξειδικεύονται στον χώρο της ένδυσης έχουν πλέον την δυνατότητα, μέσω των ψηφιακών δοκιμαστηρίων, να επιτρέψουν στον καταναλωτή να δοκιμάσει διαφορετικά ρούχα και ποικίλες επιλογές, χάρη στη χρήση ψηφιακών καθρεπτών. Έτσι ο πελάτης έχει την δυνατότητα να δοκιμάσει τα πάντα χωρίς να χρειαστεί, στην ουσία, να φορέσει κάτι. Αυτό επιτρέπει στους καταστηματάρχες να πειραματιστούν με διαδραστικά περιβάλλοντα αφής και να εξερευνήσουν τις δυνατότητες της εφαρμογής και σε άλλους χώρους, όπως αυτούς της βιομηχανίας των καλλυντικών.

H ραγδαία άνοδος των αυτοματισμών
Το 59% των καταναλωτών που έχουν ήδη επισκεφτεί καταστήματα με αυτοματισμούς δηλώνουν πρόθυμοι να εγκαταλείψουν τα καταστήματα που δεν διαθέτουν τέτοιους αυτοματισμούς, διότι προτιμούν να πραγματοποιούν τις αγορές τους σε επιχειρήσεις που τους προσφέρουν αυτές τις νέες τεχνολογικές ανέσεις. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την έρευνα του Capgemini Research Institute, αυτό το ποσοστό φτάνει το 67% για πελάτες ηλικιών 22-36 χρονών.

Σε αυτή την έρευνα ερωτήθηκαν πάνω από 5000 καταναλωτές και 500 λιανέμποροι από την Βόρεια Αμερική, την Ευρώπη και την Ασία. Επίσης έγινε αισθητό πως οι περισσότεροι από αυτούς πιστεύουν ότι η αυτοματοποίηση μπορεί να λύσει διάφορα προβλήματα των καταστημάτων, όπως την μεγάλη αναμονή στο ταμείο(66%), την δυσκολία εντοπισμού των προϊόντων (60%), και την εξάντληση των αποθεμάτων (56%).

«Ο αυτοματισμός αποτελεί ένα σημαντικό μέρος του τρόπου με τον οποίο απευθυνόμαστε στις συνεχώς μεταβαλλόμενες ανάγκες των καταναλωτών. Μέχρι προσφάτως τα καταστήματά μας έκλειναν στις 11μμ, και ως εκ τούτου δεν μπορούσαμε να εξυπηρετήσουμε τους πελάτες που επέστρεφαν αργά στο σπίτι και επιθυμούσαν να αγοράσουν κάτι έτοιμο για να δειπνίσουν» λέει ο Kristian Bjørseth, Head of Payments and IDs στην Coop Norway.

«Έτσι δημιουργήσαμε το Coop Key, μια εφαρμογή που επιτρέπει στους καταναλωτές να έχουν πρόσβαση στα καταστήματα αφού το προσωπικό έχει σχολάσει και να αυτοεξυπηρετηθούν. Πλέον, χάρη σε αυτή την εφαρμογή, παρατηρούμε μια σημαντική αύξηση των εσόδων τις βραδινές ώρες».

«Η ασφάλεια και η ταυτοποίηση της ηλικίας εξασφαλίζονται από τα βιομετρικά δεδομένα που συλλέγει η εφαρμογή επιβεβαιώνοντας τα προσωπικά στοιχεία του κάθε πελάτη».

Τα ρομπότ αποκτούν θέσεις εργασίας
Επιχειρήσεις όπως το Walmart στην προσπάθεια τους να ξεπεράσουν τους ψηφιακούς τους ανταγωνιστές, βρίσκουν τρόπους να αντικαταστήσουν ένα από τα πιο πολυέξοδα στοιχεία του οργανισμού τους: τον υπάλληλο.

Μια από τις πρώτες δουλειές που, καταστήματα όπως τα Walmart, επιδιώκουν να αυτοματοποιήσουν, είναι αυτή της καταγραφής του αποθεματικού. Αυτά τα σχετικά ογκώδη ρομπότ με τους εξελιγμένους αισθητήρες πρόκειται να περιπλανιούνται όλο και περισσότερο στους διαδρόμους των καταστημάτων. Μερικά από αυτά θα είναι σύντομα ικανά να απαντάνε στις ερωτήσεις των πελατών, παρουσιάζοντας την ποσότητα του αποθεματικού, αν τους ζητηθεί, και διευκολύνοντας τον πελάτη στην εύρεση των προϊόντων που επιθυμεί.

Αυτά τα φιλικά και γεμάτα γνώσεις ρομπότ θα βρίσκονται στο πλευρό του καταναλωτή τα επόμενα χρόνια, οπότε καλό θα ήταν να αρχίσουμε να εξοικειωνόμαστε με την παρουσία τους. Πολλές επιχειρήσεις παγκοσμίως, από ξενοδοχειακές μονάδες μέχρι συνοικιακά μπακάλικα, αυτοματοποιούν διάφορες καθημερινές εργασία με αντίστοιχες, ακούραστες, μηχανές που δεν χρειάζονται ούτε μιας ημέρας άδεια.


Τα ράφια αποκτούν νοημοσύνη
Στα άδεια ράφια όπου τα προϊόντα έχουν εξαντληθεί αντικατοπτρίζεται μια σημαντική απώλεια εσόδων για τους εμπορούς λιανικής. Μέσω της τεχνολογίας παρέχεται λύση σε αυτό το πρόβλημα, υπό την μορφή των έξυπνων ραφιών. Αυτά τα ράφια είναι συνήθως εξοπλισμένα με έναν αισθητήρα RFID που μπορεί να επιθεωρεί την πληρότητα των αποθεμάτων και να ενημερώνει τους υπεύθυνους όταν αυτά αρχίζουν να εξαντλούνται.

Το σύστημα μπορεί να εντοπίζει τα αντικείμενα και να καταγράφει τις κινήσεις τους εντός του καταστήματος. Αυτό παρέχει στους εμπορούς λιανικής πολύτιμες πληροφορίες σχετικά με τις δράσεις και τις προτιμήσεις των καταναλωτών. Κάποια συστήματα, όπως αυτό της Kroger μπορούν επίσης να παρακολουθούν την διαθεσιμότητα των αποθεμάτων και να βοηθάνε τους πελάτες στον εντοπισμό συγκεκριμένων προϊόντων.

Τα έξυπνα ράφια αρχίζουν να προσφέρουν στα καταστήματα λιανικού εμπορίου τρόπους για να βελτιώσουν τόσο την εξυπηρέτηση των πελατών, όσο και κάποιες από τις θεμελιώδεις λειτουργίες της επιχείρησης.

Η πολυσυζητημένη τεχνητή νοημοσύνη
Το ποσό που επενδύουν οι λιανέμποροι ετησίως στην τεχνητή νοημοσύνη προβλέπεται να φτάσει τα 7,3 δισ. δολάρια το 2022. Το AI εφαρμόζεται με πολλούς τρόπους σε όλη την γραμμή παραγωγής και εξυπηρέτησης, από την κατασκευή των προϊόντων, μέχρι την εξυπηρέτηση του πελάτη ακόμα και μετά την πώληση.

Η τεχνητή νοημοσύνη αποτελεί στοιχείο κλειδί του λιανικού εμπορίου εντός του μαγαζιού, προσωποποιώντας την εμπειρία του πελάτη και δημιουργώντας μια πιο οικεία και ομαλή αλληλεπίδραση ανάμεσα στον καταναλωτή και την επιχείρηση. Χρησιμοποιώντας τα δεδομένα που συλλέγονται η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να αναλύσει μοτίβα και συμπεριφορές και τελικά να δημιουργήσει πιο προσωποποιημένες αγοραστικές εμπειρίες για τους χρήστες. Με αυτό τον τρόπο γεφυρώνεται και το χάσμα μεταξύ των ψηφιακών και των φυσικών καναλιών πώλησης.

Η αποτελεσματική χρήση της τεχνητής νοημοσύνης ενισχύει την ψηφιακή εξυπηρέτηση των πελατών και κατά κάποιο τρόπο το AI βοηθάει στην κάλυψη των ανεπαρκειών που φέρει στην εξίσωση ο ανθρώπινος παράγοντας. Συγχρόνως βοηθάει τους εμπορούς λιανικής να διαχειριστούν τους αστρονομικούς αριθμούς δεδομένων που συλλέγουν από τους πελάτες. Ας δούμε όμως πιο συγκεκριμένα κάποιους από τους τρόπους με τους οποίους η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να αξιοποιηθεί από τα καταστήματα:

  • Αναβάθμιση των ψηφιακών καταστημάτων Χάρη στο AI παρέχεται η δυνατότητα στις επιχειρήσεις να διαφημίσουν τα κατάλληλα προϊόντα, τόσο βάση των προηγούμενων αγορών που έχουν πραγματοποιήσει οι πελάτες, όσο και των συνηθειών τους. Ενώ υπάρχουν αρκετές διαδικασίες αυτοματισμού που συνεισφέρουν σε αυτό, όπως τα συστήματα CRM, τα ψηφιακά καταστήματα μπορούν επίσης να βελτιώσουν την εξυπηρέτηση του πελάτη μέσω της χρήσης τεχνητής νοημοσύνης.
  • Βελτιωμένη συλλογή δεδομένων Η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να συνεισφέρει στην δημιουργία μιας πιο προσωποποιημένης καταναλωτικής εμπειρίας για κάθε χρήστη. Με την συλλογή αρκετών δεδομένων μπορούν να γίνουν κατανοητές οι συνήθειες των καταναλωτών, παράλληλα η τεχνητή νοημοσύνη επιτρέπει στους εμπορούς λιανικής να προβλέψουν τις κινήσεις των πελατών τους, και συγχρόνως τους βοηθάει να εκτιμήσουν την απόδοση που θα έχουν τα προϊόντα τους βάση των προηγούμενων πωλήσεων. Έτσι η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να βοηθήσει στην συλλογή δεδομένων, αλλά συγχρόνως συνεισφέρει και στην λήψη πιο στρατηγικών αποφάσεων.
  • Καταγραφή της MAP – Minimum Advertised Price Κάθε επιχείρηση λιανεμπορίου προσπαθεί να διατηρήσει το ανταγωνιστικό της πλεονέκτημα στην σύγχρονη εποχή, ειδικά όταν βρίσκεται αντιμέτωπη με κολοσσούς όπως τα Walmart και οι θυγατρικές τους. Η τεχνητή νοημοσύνη χρησιμεύει στον εντοπισμό της ελάχιστης τιμής στην οποία μπορεί να προωθήσει ο καταστηματάρχης το προϊόν του, χωρίς να έχει ζημία και ως εκ τούτου να παραμείνει ανταγωνιστικός χωρίς να παραβιάζει την MAP.

Χαρτογραφώντας τις εξελίξεις
Πολλοί λιανέμποροι, αλλά και πολλές γνωστές μάρκες, αφιέρωσαν το 2019 προσπαθώντας να βρουν τους βέλτιστους τρόπους αξιοποίησης των διαθέσιμων τεχνολογιών. Η Nike κατάφερε να καινοτομήσει στην αγορά των αθλητικών υποδημάτων, αξιοποιώντας τις νέες τεχνολογίες για να κατασκευάσει μια εφαρμογή, που ονομάζεται Nike Fit, η οποία επιτρέπει στους καταναλωτές να επιλέξουν τα αθλητικά τους παπούτσια βάση του ακριβούς σχήματος και μεγέθους των πελμάτων τους.

Η Nordstrom υπήρξε εξίσου καινοτόμα χρησιμοποιώντας τις αναδυόμενες τεχνολογικές λύσεις για να δώσει στους καταναλωτές την ευκαιρία να δοκιμάσουν χιλιάδες γυαλιά ηλίου ή κραγιόν, χωρίς να χρειαστεί να ανοίξουν ούτε μια συσκευασία.

Επίσης η Finger Food έβαλε και αυτή το λιθαράκι της αναπτύσσοντας μια εφαρμογή AR για τον μεγαλύτερο έμπορο λιανικής ειδών εξωτερικού χώρου, την MEC (Mountain Equipment Co-op). Η εφαρμογή παρουσιάζει στους καταναλωτές μια ευρεία γκάμα από ψηφιακά αντίσκηνα, επιτρέποντας τους να εξερευνήσουν όλα τα προϊόντα της MEC, χωρίς να χρειάζεται να δεσμευτεί η έκταση που θα καταλάμβαναν 50 σκηνές.

Όπως προαναφέρθηκε τα Walmart εφοδιάζονται με ρομπότ για την αυτοματοποιημένη επιθεώρηση των αποθεμάτων. Συγκεκριμένα η Bossa Nova Robotics σχεδιάζει να προμηθέψει με ρομπότ 1000 καταστήματα της αλυσίδας Walmart στις ΗΠΑ. Παράλληλα η Asos δοκιμάζει το See My Fit, ένα AR εργαλείο που αναπτύχθηκε σε συνεργασία με την Zeekit. Χάρη σε αυτό οι καταναλωτές μπορούν να δοκιμάσουν ψηφιακά τα προϊόντα έχοντας την δυνατότητα να επιλέξουν ανάμεσα σε μια πληθώρα μεγεθών και διαφορετικών σωματότυπων. Συγχρόνως η Watson China ανακοίνωσε πως θα αναπτύξει μια πλατφόρμα μέσω του WeChat Work της Tencent καθώς και Cloud Stores στα 3.800 καταστήματα της εντός των επόμενων μηνών.


Παράλληλα, όμως, το 2019 αποτέλεσε την χειρότερη χρονιά, στην καταγεγραμμένη ιστορία, για τους λιανεμπόρους του Ηνωμένου Βασιλείου και το πρώτο έτος στο οποίο παρατηρήθηκε μια γενική πτώση στις πωλήσεις σύμφωνα με έρευνα της BRC και της KPMG. Στο έτος αυτό κυριάρχησαν τα CVA, οι πτωχεύσεις καταστημάτων και οι απώλειες εργασιών. Παρόλο που δεν πρόκειται για μια ιδιαίτερα δημοφιλή άποψη, κάποιοι πιστεύουν πως αυτό θα βοηθήσει μακροπρόθεσμα τους λιανεμπόρους του Ηνωμένου Βασιλείου. «Εν όψη των μεταβαλλόμενων καταναλωτικών συνηθειών και απαιτήσεων, οι λιανέμποροι πάλεψαν να καινοτομήσουν και να παραμείνουν ανταγωνιστικοί στους ραγδαίους μετασχηματισμούς που παρατηρούνται δια μήκους του κλάδου» δήλωσε ο Paul Kirkland (Director of Retail & Hospitality της Fujitsu UK). «Έφτασε η εποχή που ολόκληρη η βιομηχανία θα χρειαστεί να αναθεωρήσει δραματικά τον τρόπο με τον οποίο θα ανακάμψει, ώστε να κινηθεί προς ένα μέλλον ανάπτυξης» επισήμανε. Σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες της Fujitsu το 40% των καταναλωτών στο Ηνωμένο Βασίλειο πιστεύει πως ο κλάδος κωλυσιεργούσε ως τώρα στην υιοθέτηση νέων τεχνολογιών.

Στρέφοντας τη ματιά μας προς τους δυτικούς κολοσσούς παρατηρούμε πως η Google στοχεύει στην απόκτηση της Pointy, μιας Ιρλανδικής startup που βοηθάει τους χρήστες να δουν το αποθεματικό των τοπικών τους καταστημάτων. Επίσης, στο NRF 2020, η Google έκανε διάφορες ανακοινώσεις σχετικά με τις τεχνολογίες που πρόκειται να προσφέρει στον χώρο του λιανικού εμπορείου. Συγκεκριμένα αναφέρθηκε σε κάθετες επεκτάσεις υπαρχόντων υπηρεσιών, όπως το Google Cloud API Management for Retail, ή το Google Cloud Anthos for Retail, που απευθύνονται σε εμπόρους λιανικής που θέλουν να εκσυγχρονίσουν την υποδομή και τις λειτουργίες των καταστημάτων τους.

Επιπλέον, η Google επεκτείνεται με την διάθεση περισσότερων προγραμμάτων που απευθύνονται στις ανάγκες των πελατών τους, όπως το Retail Acceleration Program και με την δημιουργία της υπηρεσία Customer Reliability Engineering η οποία βοηθάει τους εμπόρους λιανικής να προγραμματίσουν καλύτερα και να διαχειριστούν ομαλότερα τις ημέρες αυξημένης κίνησης. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν επίσης οι νέες υπηρεσίες όπως το Google Cloud 1:1 Engagement for Retail. Χάρη σε αυτό οι λιανέμποροι μπορούν να χρησιμοποιήσουν την πλατφόρμα των big data της Google ώστε να κατασκευάσουν πιο προσωποποιημένα μοντέλα για την καλύτερη προσέγγιση των πελατών τους.

Επιστρέφοντας σε πιο τοπικά ζητήματα, η γεωγραφική θέση της Ελλάδας την έχει τοποθετήσει ενεργά στο ραντάρ της Amazon, η οποία συζητάει σενάρια επέκταση των δραστηριοτήτων του τομέα των logistic της στην χώρα μας. Η είσοδος μιας εταιρείας αυτού του βεληνεκούς, με τζίρο 233 δισ. δολάρια, προβλέπεται να αλλάξει άρδην το τοπίο του επιχειρηματικού γίγνεσθαι στον χώρο του λιανικού εμπορείου.

Παράλληλα η Amazon διαπραγματεύεται και το ενδεχόμενο δημιουργίας φυσικών καταστημάτων στην Γερμανία, η οποία αποτελεί και την δεύτερη μεγαλύτερη αγοράς της, μετά τις Ηνωμένες Πολιτείες. «Γνωρίζουμε πως οι καταναλωτές αρέσκονται να ψωνίζουν προϊόντα και από τα φυσικά καταστήματα και πως αποζητούν την ποικιλία» σχολίασε στην γερμανική εφημερίδα Welt ο Ralf Kleber, Country Manager της Amazon στην Γερμανία. Η Amazon έχει ήδη φυσική παρουσία στις ΗΠΑ και στο Ηνωμένο Βασίλειο, τόσο με το Whole Foods, όσο και με τα πρωτοποριακά καταστήματα Amazon Go που λειτουργούν χωρίς ταμεία.

ΜΕΤΡΟ: Οι τεχνολογικές εξελίξεις σε εφαρμογή
Ο Γιώργος Βουτυράς, Διευθυντής Οργάνωσης & Πληροφορικής της Metro AEBE, αναδεικνύει τους τρόπους με τους οποίους η επιχείρηση του έχει εφαρμόσει νέες τεχνολογίες με στόχο την αναβάθμιση των προσφερόμενων υπηρεσιών.

Τα έργα πληροφορικής, που βρίσκονται ήδη σε ανάπτυξη ή σε φάση roll-out στα καταστήματα Mymarket και Metro-Cash&Carry, αφορούν το Digital Signance, τη βελτίωση των διαδικασιών συλλογής προϊόντων και παράδοσής τους (delivery) από τα 16 hubs του ψηφιακού καταστήματος της εταιρείας, το εσωτερικό portal των τμημάτων (μαναβικής, κρεοπωλείου, περιπτέρου κ.ά.), την τεχνητή νοημοσύνη για την ανάλυση των big data που συλλέγονται από τα POS των ταμείων, και τον ψηφιακό συντονισμό του προσωπικού.

Για το Digital Signance έχουν τοποθετηθεί οθόνες σε επιλεγμένα καταστήματα που προβάλλουν διαφημιστικό υλικό για τα προϊόντα που υπάρχουν στα ράφια, επίσης πρόκειται σύντομα να τοποθετηθούν και ζυγοί που θα προβάλλουν περιεχόμενο σχετικό με τα προϊόντα του εκάστοτε τμήματος, αλλά και κιόσκια στις κάβες και στο μανάβικό που προσφέρουν πληροφορίες στους καταναλωτές για τα προϊόντα που έχουν επιλέξει. Παράλληλα, σε κιόσκια στην έξοδο των καταστημάτων οι καταναλωτές μπορούν να ψηφίσουν τα προϊόντα που επιθυμούν να μπουν την επόμενη εβδομάδα σε προσφορά. Οι προαναφερθέντες ζυγοί θα δέχονται τμήμα της παραγγελίας του ψηφιακού πελάτη προκειμένου να κοπούν και να προσυσκευαστούν τα προϊόντα, ώστε να βελτιωθεί η παραγωγικότητα των εργαζομένων, να ρυθμιστεί η σειρά προτεραιότητας, ενώ οι οδηγοί που επισκέπτονται τον πελάτη θα μπορούν σύντομα να του προσφέρουν υπηρεσίες e-butler, όπως πληρωμή λογαριασμών (τηλεφωνίας, νερού, ηλεκτρικού κ.ά.) στο σπίτι του, αλλά και παράδοση μετρητών.

Η επεξεργασία των big data, των POS και των καμερών βελτιώνει ήδη τις άγνωστες απώλειες και το εσωτερικό portal που απευθύνεται σε συγκεκριμένες ομάδες εργαζομένων τους ενημερώνει μέσω των tablet που τους έχουν δοθεί με πληροφορίες σχετικά με το πόστο στο οποίο εργάζονται, τους αναθέτει εργασίες και τους παρέχει λεπτομέρειες για τον τρόπο διαχείρισης των προϊόντων, αλλά και για διαδικασίες μέσα από την Metropedia που έχει αναπτυχθεί εσωτερικά της Metro.

ΙΚΕΑ: Ψηφιακή ξενάγηση
Η Άννα-Κασσάνδρα Χαραμή, Marketing Executive στην IKEA, παρουσιάζει την καινούργια πλατφόρμα που επιτρέπει στους πελάτες να επισκεφτούν το κατάστημα χωρίς να φύγουν από το σπίτι τους.

Το ανανεωμένο site & τα Virtual Walkthroughs (του καταστήματος, αλλά και επαγγελματικών χώρων) ήταν ένα σημαντικό βήμα της περασμένης χρονιάς στον ψηφιακό μετασχηματισμό της ΙΚΕΑ , με στόχο να καλύψουμε τις αυξανόμενες προσδοκίες των καταναλωτών μας και τη δημιουργία μιας ολοκληρωμένης, θετικής, εμπειρίας.

Το νέο site και η πρωτοποριακή πλατφόρμα ΙΚΕΑ Virtual Walkthrough, που δίνει τη δυνατότητα εικονικής περιήγησης σε ένα κατάστημα ΙΚΕΑ, φροντίζουν για τις πιο εμπνευσμένες προτάσεις αλλά, και τις πιο πρακτικές λύσεις στη διαμόρφωση κάθε χώρου του σπιτιού. Παράλληλα, με τα νέα Virtual Walkthroughs επαγγελματικών χώρων, οι πελάτες μπορούν να περιηγηθούν εικονικά σε έτοιμα ρεαλιστικά παραδείγματα, να βρουν έμπνευση, αλλά και πληροφορίες γύρω από τα προϊόντα που τους ενδιαφέρουν και ταιριάζουν στο δικό τους χώρο, και να προχωρήσουν σε αγορά μέσω του ΙΚΕΑ eshop.

ΜΑΣΟΥΤΗΣ: Αφουγκραζόμενοι το μέλλον
Ο Σάββας Τορτοπίδης, Διευθυντής Πληροφορικής της αλυσίδας supermarket Διαμαντής Μασούτης Α.Ε., εστιάζει στις δυνατότητες που ξεδιπλώνουν οι νέες τεχνολογίες στον χώρο του λιανεμπορίου.

Η εύστοχη στρατηγική ενσωμάτωσης νέων τεχνολογιών στις λιανεμπορικές αλυσίδες είναι αυτή που θα δώσει σαφές ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στα έτη ισχυρού ανταγωνισμού που θα ακολουθήσουν. Οι διαθέσιμες νέες τεχνολογίες σήμερα είναι πάρα πολλές και αύριο θα είναι ακόμη περισσότερες. Παράλληλα χαρακτηρίζονται από την απλότητα στην χρήση από τον τελικό χρήστη, από την συμβατότητα τους με υφιστάμενες υποδομές και από την προσιτότητα τους όσον αφορά τα κόστη υλοποίησης. Για παράδειγμα, το κόστος υιοθέτησης AR για την παρουσίαση νέων προϊόντων στο ευρύ κοινό δεν είναι μεγάλο, ενώ παράλληλα ο τελικός καταναλωτής μπορεί να αξιοποιήσει την ευκολία αυτή μόνο με το κινητό του χωρίς να είναι θιασώτης της τεχνολογίας. Προϋπόθεση για την σωστή αξιοποίηση τους είναι να κουμπώνουν αρμονικά με το εταιρικό προφίλ έτσι όπως το αντιλαμβάνεται ο καταναλωτής, να μπορούν να εφαρμοσθούν ευρέως και να μην γίνουν πιλοτικές εφαρμογές για εντυπωσιασμό και μόνο και να έχουν μετρήσιμα αποτελέσματα. Στην Μασούτης, ακολουθώντας τα παραπάνω, ετοιμαζόμαστε να ζήσουμε και να μοιραστούμε νέες ψηφιακές εμπειρίες.