Οι πιστοποιήσεις καθιερώνουν μια κοινή γλώσσα επικοινωνίας, αλλά το Project Management θα πρέπει να χαρακτηρίζεται από ευελιξία και όχι από δογματισμό.

Το παραπάνω ήταν το βασικό συμπέρασμα της 6ης ετήσιας συνάντησης των Project Managers στην Ελλάδα, η οποία πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 24 Νοεμβρίου, στο Συνεδριακό Κέντρο Δαΐς. Στην εκδήλωση που διοργάνωσε το Ελληνικό Ινστιτούτο Διοίκησης Εργων (PMI Greece Chapter) και η BOUSSIAS, συζητήθηκε η αληθινή αξία των πιστοποιήσεων και η σημασία τους τόσο για την επιχείρηση όσο και για τον Project Manager. Το συνέδριο χαιρέτισε ο Θεοφάνης Γιώτης, Πρόεδρος του PMI Greece Chapter, ενώ το συντονισμό ανέλαβε ο Γιώργος Διακονικολάου, Αντιπρόεδρος του PMI Greece Chapter.

Οι πιστοποιήσεις και η αξία τους
Ο Louis Mercken, PMI Fellow, MBA, PMP, Member of the 2011 PMI Board of Directors & former Chairman of the PMI Board, μίλησε για την αξία του Project Management για έναν επαγγελματία, αλλά και για την εταιρεία όπου εργάζεται. Αναφερόμενος σε σχετικές στατιστικές, υπογράμμισε ότι το 80% των έργων υψηλής απόδοσης καθοδηγούνται από πιστοποιημένους επαγγελματίες, αλλά και ότι η μισθολογική απόκλιση μεταξύ πιστοποιημένων PMPs και μη κυμαίνεται στο 10%, ανάλογα με τη χώρα.

Οσον αφορά τις ίδιες τις πιστοποιήσεις, ο Louis Mercken έκανε μια συνοπτική ανάλυση των επιλογών που έχει κάθε επαγγελματίας που ενδιαφέρεται να πιστοποιηθεί ως προς τις γνώσεις του σε ΡΜ, ξεκινώντας από την πιστοποίηση CAPM, η οποία απευθύνεται σε απόφοιτους Πανεπιστημίου, συνεχίζοντας με τον πιο γνωστό τίτλο του PMP και συνεχίζοντας είτε με οριζόντιες εξειδικεύσεις, είτε με κάθετη ανέλιξη σε επίπεδο PgMP. Οσον αφορά το μέλλον των Project Managers, ένας από τους βασικούς στόχους που τίθενται είναι η εξέλιξή τους σε στελέχη c-level, μέσα από θέσεις όπως αυτή του CIO ή του CPO.

Ο Alan Harpham, Πρόεδρος του APM Group, επίσημου φορέα πιστοποίησης της βρετανικής Γ.Γ. Εμπορίου, διαπίστωσε μία αύξηση του ενδιαφέροντος των επαγγελματιών για τη διαχείριση ολοένα και πιο σύνθετων έργων. Κάποιοι επαγγελματίες, τείνουν να υποβαθμίζουν τη σημασία των πιστοποιήσεων. Το 20% των έργων, τα οποία και αποφέρουν το 80% της συνολικής αξίας, υλοποιούνται από ιδιαίτερα ικανά, αλλά μη-πιστοποιημένα στελέχη. Το υπόλοιπο 80% των έργων, τα οποία αντιπροσωπεύουν το 20% της αξίας, θα μπορούσαν ενδεχομένως να πάνε πολύ καλύτερα εφόσον ολοκληρωνόταν από πιστοποιημένους PMs. Στο πλαίσιο της ομιλίας του, προσπάθησε να δώσει απαντήσεις σε κάποια από τα καίρια ερωτήματα του αντικειμένου.

Στο ερώτημα σχετικά με τη σύγκριση μεταξύ PRINCE2 και PMBOK, απάντησε ότι το πρώτο έχει μεγαλύτερο βάθος, ενώ το δεύτερο μεγαλύτερο εύρος. Συμφώνησε με την άποψη της Gartner ότι λειτουργούν συμπληρωματικά το ένα προς το άλλο. Σε ερώτημα του κοινού, σχετικά με το ποια είναι τα αίτια αποτυχίας έργων τα οποία ακολουθούν πρότυπα PM, όπως αυτά του βρετανικού δημοσίου, ο Alan Harpham απάντησε ότι, σε κάθε δημοκρατικό κράτος, η κυβέρνηση έχει το δικαίωμα να προτείνει πρότυπα αλλά όχι και να τα επιβάλει.

Κι ενώ μπορεί, για παράδειγμα, να αναπτύσσει πρότυπα και να προτείνει την καταλληλότητα πιστοποιημένων PMs για την ολοκλήρωση ενός έργου, δεν έχει τη δικαιοδοσία να απομακρύνει δημοσίους υπαλλήλους από τη θέση τους επειδή δεν έχουν την σχετική πιστοποίηση. Ταυτόχρονα, οι δημόσιοι υπάλληλοι, συνήθως, δεν είναι πρόθυμοι να αναλαμβάνουν το μερίδιο ευθύνης που τους αντιστοιχεί βάσει των ξεκάθαρων δομών του PM.


Διερευνώντας το ROI της πιστοποίησης
Το θέμα της αξίας των πιστοποιήσεων στην ελληνική πραγματικότητα συζητήθηκε σε συζήτηση πάνελ που συντόνισε ο Χάρης Ξανθόπουλος, Brand & Systems Project Manager, PMP, IPMA D, Technical Services Department του Ομίλου ΕΛΠΕ.

Στο ερώτημα σχετικά με το αν οι πιστοποιήσεις αποτελούν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, ο Μερκούρης Σαρρής, Project Management Officer της Αllianz, απάντησε ότι η πιστοποίηση αποτελεί για τον επαγγελματία ένα εφόδιο που μπορεί να αποτελέσει στοιχείο προτίμησής του έναντι των ανταγωνιστών του στο πλαίσιο της καριέρας του. Για μια εταιρεία η οποία ακολουθεί τη λογική του «management by objectives», τα έργα και η ποιότητά τους χαρακτηρίζουν αναπόφευκτα τους στρατηγικούς της στόχους.

Ο Ιωάννης Καραθανάσης, IT Director των Ελληνικών Ναυπηγείων, προέταξε τον χαρακτήρα και την εμπειρία του αρμόδιου για την εκτέλεση ενός έργου ως σημαντικότερη από την πιστοποίησή του. Ο Πέτρος Καραβίτης, IT Project Office Manager της Interamerican, επεσήμανε ότι ο πιστοποιημένος ΡM θα πρέπει να τιμά την πιστοποίηση με τις γνώσεις του και να τις αποδεικνύει μέσα από τα παραδοτέα. Μια εταιρεία έχει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα όταν διαφοροποιείται στην αγορά. Αν η διαφοροποίηση αυτή προκύπτει από τα παραδοτέα, τότε πιστοποίηση έχει νόημα.

Ο Θεοφάνης Γιώτης, President & CEO της 12PM Consulting, επισήμανε ότι κανένα πτυχίο δεν αξίζει οτιδήποτε μέχρι να βρεθεί «αγοραστής» για αυτό που πρεσβεύει το πτυχίο. Μια εταιρεία αποκτά ανταγωνιστικό πλεονέκτημα εάν καταφέρει να «πουλήσει» το γεγονός ότι τα στελέχη της είναι πιστοποιημένα. Ο Γιάννης Βιθυνός, CEO της Critical Path Consulting & Training, πρόσθεσε ότι κάθε εταιρεία θα πρέπει να αξιοποιεί το Project Management με τον τρόπο που είναι καταλληλότερος για τα δικά της δεδομένα.

Στο ερώτημα του κοινού σχετικά με το αν για τα υψηλά ποσοστά αποτυχίας των έργων ευθύνεται η έλλειψη πιστοποίησης των αρμοδίων τους, ο Ι. Καραθανάσης απάντησε ότι για τα ποσοστά αυτά φταίει το γεγονός ότι, ενώ στο παρελθόν είχαμε ένα μόνο έργο προς εκτέλεση, σήμερα καλούμαστε να ολοκληρώσουμε πολλαπλά πολύπλοκα και διεθνοποιημένα έργα, αναθέτοντας τμήματά τους σε υπεργολάβους. Δυσκολίες παρουσιάζονται τόσο όσον αφορά τον συντονισμό μεταξύ των εμπλεκομένων, όσο και τη ροή της πληροφόρησης.

Ο Π. Καραβίτης πρόσθεσε ότι η αποτυχία οφείλεται και στην έλλειψη ευελιξίας και εμπειρίας όσον αφορά τη διοίκηση του έργου. Ο Ρroject Μanager θα πρέπει να έχει καλή αντίληψη των κινδύνων και ισχυρή επικοινωνιακή δυνατότητα στις επαφές του με τη Διοίκηση. Σε κάθε περίπτωση, δεν πρέπει να είμαστε δογματικοί, αλλά να υλοποιούμε τα έργα με τρόπο στοχευμένο και ευέλικτο.

Με παρέμβασή του, ο Δήμος Αγγελίδης, Καθηγητής του ΑΠΘ, αναφέρθηκε στη σημασία του Interface για το ΡΜ και στο γεγονός ότι εκεί προκύπτουν τα μεγαλύτερα προβλήματα συντονισμού, κόστους και χρόνου. Η πληροφορία θα πρέπει να φτάνει στον ΡΜ τη σωστή στιγμή, στη σωστή ποσότητα και ποιότητα και προς αυτή την κατεύθυνση θα πρέπει να κινητοποιείται και η Διεύθυνση Πληροφορικής.


Η σημασία της PM κουλτούρας για την επιχείρηση
Στην τρίτη ενότητα του συνεδρίου συζητήθηκε η εναρμόνιση των πιστοποιήσεων με τη στρατηγική της επιχείρησης. Οπως χαρακτηριστικά ανέφερε στην ομιλία του ο Θάνος Μαρκούσης, MSc, MBA, PMP, Project Management Profession Leader της IBM για Ελλάδα & Κύπρο «η αποτυχία των έργων οφείλεται κυρίως στην έλλειψη PM τόσο σε ατομικό όσο και οργανωτικό επίπεδο». Για αυτό το λόγο η IBM έχει δημιουργήσει το PM Center of Excellence, τη λειτουργία και δράση του οποίου παρουσίασε ο Θ. Μαρκούσης.

Στη σημασία των προτύπων για τη διεθνή επιχειρηματική και όχι μόνο κοινότητα, μέσα από μία σειρά παραδειγμάτων, αναφέρθηκε ο Miles Shepherd, Πρόεδρος της ISO Committee TC 258 για Project, Programme και Portfolio Management, ενώ παρουσίασε διεξοδικά την πρόοδο του ISO 21500. Ο ρόλος της διοίκησης στην υιοθέτηση πρακτικών Project Management ήταν το θέμα του πάνελ συζήτησης που έκλεισε τις εργασίες του συνεδρίου, με συντονιστή τον Δρ. Πάνο Χατζηπάνο, PMI Greece Chapter & Ιδρυτής και Διευθύνων Σύμβουλος της Ecotech.

Και οι τρείς συμμετέχοντες – ο Αθανάσιος Εξαρχος, Country Director and Lead CT Head, Nokia Siemens Networks, ο Γιώργος Τσακογιάννης, General Manager, Bull Greece και ο Χρήστος Ράδος, PMP, Managing Director, Race Consulting, εκπροσωπώντας εταιρείες με κουλτούρα διοίκησης έργων, υπερθεμάτισαν της αξίας του PM για την επιβίωση και ανάπτυξη των εταιρειών, αλλά και της πιστοποίησης ως ένα minimum ζητούμενο.

Το λογισμικό του ΡΜ
Ο Σταύρος Γεωργατζής, Managing Director, Founder and Partner – TPG The Project Group, ανέφερε κάποιες από τις κρίσιμες παραμέτρους που θα πρέπει να καθοδηγούν την επιλογή της κατάλληλης λύσης λογισμικού PM για κάθε επιχείρηση. Μια σωστή λύση θα πρέπει να είναι ολοκληρωμένη, να έχει υψηλά ποσοστά αποδοχής εκ μέρους των χρηστών, να συνδέεται με μια μεγάλη δευτερεύουσα αγορά από προϊόντα add-on, να έχει ισχυρές δυνατότητες reporting και να είναι συμβατή με τη συνολική στρατηγική ΙΤ της εταιρείας.