Ένα ιδιαίτερα συναρπαστικό “ταξίδι” βιώνει τον τελευταίο χρόνο ο κ. Σταύρος Κρασαδάκης, Διευθύνων Σύμβουλος της SingularLogic, καθώς με τη διοικητική του ομάδα έχει θέσει ως στοίχημα να προσδώσουν στην εταιρεία την αίγλη του παρελθόντος, φροντίζοντας ταυτόχρονα για την περαιτέρω μεγέθυνσή της. “Οδηγός” τους; Ένα τριετές πλάνο, που περιλαμβάνει παρουσία στο Ιράν, τη λεκάνη της Μεσογείου και τα Βαλκάνια, ενδυνάμωση σε συγκεκριμένους τομείς και αγορές, όπως λ.χ. το IoT και το digital transformation, τον υπερθεματισμό της ικανότητας υλοποίησης κάθε μεγέθους και μορφής έργου IT και integration και φυσικά τη διατήρηση των ρυθμών ανάπτυξής της.

NW: Κύριε Κρασαδάκη, προ ημερών συμπληρώσατε ένα χρόνο στο “τιμόνι” της SingularLogic. Επιχειρώντας ένα σύντομο flash-back, πως θα χαρακτηρίζατε τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο τόσο για την εταιρεία όσο και για εσάς προσωπικά;

Σταύρος Κρασαδάκης: Πράγματι, με την καινούρια διοικητική ομάδα στελεχών ηγούμαστε της Singular Logic τον τελευταίο χρόνο και μόνο ως συναρπαστικό μπορώ να τον χαρακτηρίσω. Βλέπετε, όταν μια ομάδα έχει όρεξη, ιδέες, ιδανικά και μοιράζεται κοινές αντιλήψεις, θέτοντας ιδιαίτερα υψηλούς όσο και ποιοτικούς στόχους, τότε είναι κάτι παραπάνω από σίγουρο πως η διαδικασία είναι “γεμάτη” και διαδραστική, οι ρυθμοί έντονοι και το αποτέλεσμα επιβραβεύει και ικανοποιεί όλα τα μέλη. Πόσο, μάλλον, όταν ένα από τα βασικά μας ζητούμενα είναι να επαναφέρουμε και να προσδώσουμε στην SingularLogic την αίγλη του παρελθόντος, συμβάλλοντας καταλυτικά στο να μεγαλώσει περαιτέρω. Με την καινούρια ομάδα διοίκησης έχουμε επεξεργαστεί ένα τριετές πλάνο, μέσω του οποίου φιλοδοξούμε να θέσουμε τα απαραίτητα “θεμέλια” προκειμένου να εδραιώσουμε την παρουσία μας σε συγκεκριμένους τομείς, αγορές και άξονες και φυσικά να καταφέρουμε να πετύχουμε τους επιθυμητούς ρυθμούς ανάπτυξης.

NW: Τι περιλαμβάνει σε αδρές γραμμές το τριετές πλάνο ανάπτυξης της εταιρείας; Πόσο ικανοποιημένος είστε από τον βαθμό υλοποίησης συγκεκριμένων στόχων κατά τον τελευταίο χρόνο;

Σε πρώτη φάση θα πρέπει να αναφέρω πως συνήθως η αλλαγή σε μια επιχείρηση ή οργανισμό δεν είναι ένας αγώνας ταχύτητας, αλλά ένας μαραθώνιος. Απαιτείται λεπτομερής όσο και αναλυτικός σχεδιασμός σε βάθος, ξεκάθαρη στοχοθέτηση, αλλά και εκτενής χρονικός προσδιορισμός. Δεν υπάρχουν “μαγικές” λύσεις ή αντίστοιχης λογικής διακόπτες τους οποίους γυρίζεις και τα πράγματα αλλάζουν! Επίσης, δεν υφίσταται έννοια ή λογική αντίστοιχη με αυτή των 100 πρώτων ημερών που συναντάται στην πολιτική. Οπότε, επιχειρώντας να τοποθετήσω τα πράγματα σε αυτή τη διάσταση, είμαι σε θέση να αναφέρω πως τον τελευταίο χρόνο που έχουμε αναλάβει τα ηνία της SingularLogic, έχουμε κάνει πράξη ορισμένους από τους βασικούς μας στόχους. Συγκεκριμένα, έχουμε καταφέρει να στήσουμε εκ νέου μια στελεχιακή ομάδα η οποία έχει επιφορτιστεί με το καθήκον και την υποχρέωση να οδηγήσει με ασφάλεια και επιτυχημένα την εταιρεία στο μέλλον.

Είμαι υπέρμαχος της ομαδικής δουλειάς και έχω βαθιά πίστη στις αξίες, στις δυνατότητες και στη δυναμική των στελεχών. Δεν υπάρχουν σωτήρες ή Μεσσίες που αναλαμβάνουν να φέρουν εις πέρας κάτι τέτοιο… Ένας ακόμη τομέας που θεωρώ πως έχουμε σημειώσει πρόοδο είναι αυτός της εικόνας των δυνατοτήτων και της ευρύτερης αντίληψης της αγοράς και δη των επιχειρήσεων-πελατών μας για την εταιρεία μας.

Στοιχείο αρκούντως σημαντικό, καθώς στο τέλος της ημέρας κρινόμαστε από τους πελάτες μας, ανεξαρτήτως του τι πιστεύουμε για εμάς. Με την έννοια “πελάτης”, αναφέρομαι πρωτίστως στον παράγοντα της ποιότητας και όχι σε αυτόν του οικονομικού σκέλους. Πόσο, μάλλον, από τη στιγμή κατά την οποία η οικονομική απόδοση από πλευράς των πελατών έπεται της ποιοτικής απόδοσης της εταιρείας έναντι αυτών. Σήμερα, λοιπόν, με απόλυτη ειλικρίνεια αναφέρω πως αντικρίζουμε το μέλλον από πολύ καλύτερο σημείο έναντι ενός χρόνου νωρίτερα.

Έχουμε καταφέρει να “πατάμε” σταθερά σε μια σειρά από τομείς, ενώ ταυτόχρονα τα ζητούμενα από την πλευρά των πελατών μας είναι πολλαπλάσια, πιο σύνθετα και περισσότερο πολύπλοκα. Κάτι που… μεταφράζεται πως ο πελάτης μας εμπιστεύεται, γεγονός που αποτελεί τεράστιο κεφάλαιο για εμάς. Δηλαδή, η εμπιστοσύνη της αγοράς απέναντί μας. Πόσο, μάλλον, από τη στιγμή κατά την οποία δεν αποτελούμε ένα “μονοδιάστατο” μέγεθος, αλλά έχουμε παρουσία σε ουκ ολίγες αγορές με πολλαπλά προϊόντα και λύσεις, καθώς δραστηριοποιούμαστε -μεταξύ άλλων- στην ανάπτυξη εφαρμογών λογισμικού και στο integration.

NW: Συνήθως η αναφορά του όρου “integration” συνοδεύεται από αυτόν των “μεγάλων έργων” και τίθεται κάτω από την ευρύτερη… ομπρέλα που ονομάζεται “δημόσιος τομέας”. Πόσο αισιόδοξος είστε αναφορικά με την επανέναρξη των διαγωνισμών για έργα του δημοσίου;

Θεωρώ πως ο δημόσιος τομέας έπαιζε, παίζει και θα εξακολουθήσει να παίζει σημαντικό ρόλο στην προώθηση τεχνολογικών έργων.

Εκτιμώ δε, ότι μπορεί να επανέλθουμε σε καταστάσεις που βιώσαμε την τριετία πριν την Ολυμπιάδα του 2004, με το -τότε- Γ’ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης. Προς αυτή την κατεύθυνση αναμένεται να συμβάλλει με καταλυτικό ρόλο τόσο το ΕΣΠΑ που θα προκηρυχθεί άμεσα, όσο και ο νέος επενδυτικός νόμος που θα παρέχει κίνητρα προς τις επιχειρήσεις να εισέλθουν και να δραστηριοποιηθούν ενεργά σε νέες αγορές και τομείς με απώτερο σκοπό την ενίσχυση της παραγωγικότητας. Κάτι που… μεταφράζεται σε έργα, υποδομές και εργαλεία Πληροφορικής! Συν τοις άλλοις, κατά την προσεχή τριετία ο ίδιος ο δημόσιος τομέας θα εισέλθει σε μια διαδικασία σοβαρών επενδύσεων για την ανανέωση και εν γένει τον εκσυγχρονισμό του Κράτους.


NW: Καθώς το εσωτερικό οικονομικο-επιχειρηματικό περιβάλλον δεν μπορεί να χαρακτηριστεί και ως το πλέον… ανθηρό, η SingularLogic εξετάζει την επέκταση της δραστηριοποίησής της και εκτός των συνόρων;

Ασφαλώς. Μάλιστα, έχουμε δώσει ξεχωριστή έμφαση στις προσπάθειές μας να κάνουμε σταθερά βήματα προς το εξωτερικό. Πρακτικά, μας ενδιαφέρουν δύο γεωγραφικοί χώροι: Η λεκάνη της Μεσογείου και τα Βαλκάνια. Πιστεύουμε δε ότι μια σειρά από έργα, εφαρμογές και λύσεις που έχουμε αναπτύξει κατά το παρελθόν εμφανίζουν σημαντικό ενδιαφέρον για τις εν λόγω αγορές. Την ίδια στιγμή μένουμε πιστοί στην πελατοκεντρική φιλοσοφία μας που κάνει λόγο για “follow your customer”, καθώς πλείστες ελληνικές επιχειρήσεις δραστηριοποιούνται στις εκεί αγορές. Οφείλω δε, να σημειώσω πως εδώ και ορισμένα χρόνια διαθέτουμε παρουσία μέσω ισάριθμων θυγατρικών εταιρειών στην Κύπρο, τη Ρουμανία και τη Βουλγαρία. Μάλιστα, διαθέτουμε εξαιρετικά προϊόντα και λύσεις που σχετίζονται με τομείς που διακρίνονται από συνεχή εξέλιξη, όπως λ.χ. οι τηλεπικοινωνίες, οι τράπεζες κ.ά. Την ίδια στιγμή, σε περίοπτη θέση των συνολικών μας σχεδιασμών βρίσκεται το Ιράν και δη έπειτα από το ευρύτερο οικονομικό-επιχειρηματικό “άνοιγμά” του στη Δύση. Ήδη έχουμε συμπληρώσει 1,5 χρόνο επιχειρηματικής παρουσίας στην τοπική αγορά, γεγονός που μας κατατάσσει μεταξύ των πρώτων εταιρειών που ξεκίνησαν να επιχειρούν εκεί.

NW: Να υποθέσω πως ο τρόπος με τον οποίο σκοπεύετε να δραστηριοποιηθείτε στις καινούριες αγορές είναι αυτός της δημιουργίας τοπικών ή εθνικών γραφείων;

Θα έλεγα πως το concept που επιχειρούμε να ακολουθήσουμε στις συγκεκριμένες περιπτώσεις είναι διαφορετικό σε σχέση με ότι συνέβαινε μέχρι πρότινος. Και εξηγούμαι: Η παραδοσιακή προσέγγιση προϋπόθετε ότι πουλάμε το δικό μας λογισμικό σε κάθε τοπική αγορά ξεχωριστά. Σήμερα, πλέον, βγαίνουμε προς τα έξω και προτάσσουμε τη δυνατότητα και ικανότητά μας να υλοποιήσουμε κάθε μεγέθους και μορφής έργο IT και integration, καθώς διαθέτουμε πλούσια τεχνογνωσία και συγκεκριμένο capacity. Βέβαια, σε ότι έχει να κάνει με την εγκατάσταση μιας τοπικής παρουσίας μέσω φυσικού γραφείου ή της σύναψης συμφωνίας συνεργασίας με γηγενείς εταιρείες, είμαστε ανοικτοί και το εξετάζουμε κατά το δοκούν. Συνήθως σε μεγάλες αγορές ή σε όσες πραγματοποιούμε ένα σεβαστό τζίρο, η σκέψη μας κινείται προς την κατεύθυνση της εγκατάστασης της φυσικής μας παρουσίας. Εξάλλου, οι προσεγγίσεις και επαφές δεν μπορούν να γίνονται διαρκώς εξ’ αποστάσεως και αυτοματοποιημένα. Αντιθέτως, απαιτείται η καθιέρωση και διατήρηση διαύλων επικοινωνίας με στελέχη από το τοπικό επιχειρηματικό δυναμικό. Πόσο, μάλλον, από τη στιγμή κατά την οποία ενδιαφερόμαστε για την διατήρηση “στενών” δεσμών συνεργασίας, με συγκεκριμένα σημεία αναφοράς.

NW: Έχετε ποσοτικοποιήσει τη συμβολή της παρουσίας της εταιρείας στο εξωτερικό στο σύνολο του κύκλου εργασιών της;

Φυσικά. Αυτή τη στιγμή κινείται στην περιοχή γύρω από το 10% του τζίρου μας, ενώ με τις νέες κινήσεις μας και στο τέλος της πορείας του τριετούς σχεδιασμού μας ευελπιστούμε να διαμορφωθεί στα επίπεδα του 20-25%. Εκ πρώτης όψεως μπορεί να φαντάζει αισιόδοξος στόχος, ωστόσο έχω βαθιά πίστη στους ανθρώπους, τις λύσεις, τα προϊόντα και την εν γένει δυναμική μας πως θα καταφέρουμε να τον κάνουμε πράξη.

NW: Μιας και ο λόγος για οικονομικά δεδομένα, ποια είναι η εικόνα που έχετε για το σύνολο του τρέχοντος έτους;

Έχω την αίσθηση πως θα κινηθούμε με ανοδικούς ρυθμούς σε σχέση με το αμέσως προηγούμενο έτος, σε ότι έχει να κάνει με τις “καθαρές” εργασίες, καθώς το 2015 έχουν συνυπολογιστεί τα οικονομικά δεδομένα που προέκυψαν τόσο από τις 2 εκλογικές αναμετρήσεις, όσο και από το δημοψήφισμα. Εάν, λοιπόν, γίνει σύγκριση αντίστοιχων μεγεθών, αυτά του 2016 θα εμφανίσουν άνοδο εν συγκρίσει με τα περυσινά. Εκτός, όμως από τον κύκλο εργασιών, ιδιαίτερη έμφαση δίνουμε και στη βελτίωση της λειτουργικής μας κερδοφορίας (EBITDA). Είμαι συνολικά αισιόδοξος για την πορεία της SingularLogic σε ένα τόσο απαιτητικό όσο και γεμάτο προκλήσεις οικονομικο-επιχειρηματικό περιβάλλον.

NW: Πριν από μερικούς μήνες η SingularLogic βρέθηκε στο… μάτι του κυκλώνα με αφορμή την διαγωνιστική διαδικασία για τις τηλεοπτικές άδειες και την ανάληψη του έργου του ηλεκτρονικού μηχανισμού της δημοπρασίας. Πως το αντιμετωπίσατε;

Πράγματι, εν μέσω θερινών διακοπών αναλάβαμε έπειτα από τη διεξαγωγή ενός σύντομου διαγωνισμού να εκτελέσουμε ένα από τα πλέον κρίσιμα έργα για το ελληνικό Δημόσιο, ήτοι της δημοπρασίας των τηλεοπτικών αδειών.

Θεωρώ πως ήταν εξίσου κρίσιμο ζήτημα με αυτό των εκλογών, ωστόσο εμείς, διεξάγουμε μηχανογραφικά τις εκλογικές διαδικασίες εδώ και τουλάχιστον τρεις δεκαετίες. Σε αντίθεση με την διαγωνιστική διαδικασία των τηλεοπτικών αδειών, η οποία ήταν κάτι το πρωτόγνωρο. Μάλιστα, ουδέποτε κατά το παρελθόν η SingularLogic είχε ασχοληθεί με κάτι αντίστοιχο ή έστω παρόμοιο αντικείμενο. Το δε θέμα που καλούνταν να διαχειριστεί ήταν εξαιρετικά φλέγον, συγκεντρώνοντας το ενδιαφέρον και τα βλέμματα ολόκληρης της ελληνικής κοινωνίας. Σε αυτό το πλαίσιο, η SingularLogic βρέθηκε μεταξύ… διασταυρούμενων πυρών. Βέβαια, αποδείχτηκε στην πράξη πως το έργο λειτούργησε σε απόλυτο βαθμό, διασφαλίζοντας την αξιοπιστία της διαγωνιστικής διαδικασίας, την ανεξαρτησία και τη μη-διαβλητότητά της, προασπίζοντας τα συμφέροντα όλων.

NW: Αλήθεια, αυτή η ενασχόλησή σας με τα συστήματα δημοπρασιών, ανοίγουν πόρτες στο εξωτερικό;

Η επιτυχής υλοποίηση του έργου στη χώρα μας πέρασε ένα ξεκάθαρο μήνυμα πως η SingularLogic είναι σε θέση ανά πάσα στιγμή να αναλάβει ένα έργο, όσο σύνθετο κι εάν είναι και να το υλοποιήσει στον συμφωνηθέντα χρόνο και εντός του αρχικού προϋπολογισμού. Στοιχεία, τα οποία δεν συναντά κάποιος εύκολα στον ανταγωνισμό και φυσικά μας κατατάσσουν σε μια ξεχωριστή κατηγορία εταιρειών που γνωρίζουν και μπορούν! Θα πρέπει να σημειώσω πως το συντριπτικό ποσοστό του συνολικού κύκλου εργασιών μας προέρχεται μέσα από υπηρεσίες που παράγουν άνθρωποι, μια προστιθέμενη αξία μυαλών.


NW: Πως αντιλαμβάνεται η SingularLogic το ψηφιακό μετασχηματισμό και ποιος ο βαθμός ωριμότητας εκ μέρους των εγχώριων επιχειρήσεων;

Δεν σας κρύβω πως αποτελεί μια από τις κυρίαρχες προτεραιότητές μας τόσο σε επίπεδο του εταιρικού στρατηγικού σχεδιασμού μας, όσο και εφαρμογής στην πράξη εκ μέρους των ίδιων μας των πελατών. Εξάλλου, το digital transformation δεν έχει μονοσήμαντη προσέγγιση, καθώς αγγίζει κάθε πτυχή μιας σύγχρονης επιχείρησης.

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός επιτρέπει σε μια επιχείρηση να προσδιορίσει ποιος είναι ο πελάτης της, να αντιληφθεί που βρίσκεται ο πελάτης, τι θέλει και με ποιον τρόπο θα είναι σε θέση η ίδια να επικοινωνεί καλύτερα και αποδοτικότερα με αυτόν. Σήμερα, περισσότερο από ποτέ, οι παραδοσιακοί τρόποι προσέγγισης των πελατών ανήκουν -πλέον- στο παρελθόν. Όσο ταχύτερα το αντιληφθούν οι επιχειρήσεις-πελάτες, τόσο πιο σύντομα θα καταφέρουν να προσποριστούν ένα σεβαστό κομμάτι της αγοράς, απευθυνόμενοι στο κοινό που επιθυμούν.

NW: Πρόσφατα, προχωρήσατε σε μια επένδυση στρατηγικού περιεχομένου με σαφή… υποθήκη για το μέλλον, συμμετέχοντας κατά 51% στο μετοχικό κεφάλαιο της SenseOne Technologies. Ποιο είναι το σκεπτικό που την δικαιολογεί;

Κατ’ αρχήν, θα πρέπει να τονίσω πως η SenseOne Technologies αποτελεί μια καινοτόμο εταιρεία παραγωγής λογισμικού που ειδικεύεται στις ολοκληρωμένες λύσεις Internet of Things (IoT) για κτίρια. Όσο για το βασικό προϊόν της, δεν είναι άλλο από την πλατφόρμα λογισμικού buildingSense, που απευθύνεται σε επιχειρήσεις και οργανισμούς για τη διαχείριση και την εξοικονόμηση ενέργειας, νερού και φυσικού αερίου σε συνδυασμό με τη βελτιστοποίηση της λειτουργίας των κτηριακών υποδομών και συστημάτων.

Μάλιστα, έχει λάβει αξιόλογες διακρίσεις, όπως τα “Business IT Excellence 2014 – Best Energy Efficiency Software Award”, “Environmental Silver Award 2015” και “Energy Mastering Silver Award 2015” για τα αποτελέσματα της μείωσης κόστους και της βελτίωσης του περιβαλλοντικού αποτυπώματος που προσφέρει ήδη σε μεγάλες επιχειρήσεις στην Ελλάδα.

Αποφασίσαμε, λοιπόν, να επενδύσουμε στη SenseOne, θεωρώντας ότι αποτελεί ένα από τα καλύτερα startups, ενώ θα μας επιτρέψει να ενισχύσουμε και αναπτύξουμε περαιτέρω λύσεις και υπηρεσίες σε έναν τομέα που η SingularLogic προσμετρά ως στρατηγικού ενδιαφέροντος.

Δίχως άλλο, τόσο ο ιδιωτικός όσο και ο δημόσιος τομέας θα είναι σε θέση να επωφεληθούν από τις καινοτόμες λύσεις Internet of Things που αναπτύσσει η SenseOne Technologies, μειώνοντας άμεσα το κόστος της λειτουργίας τους.

NW: Το γεγονός ότι το Internet of Things “γεννά” τεράστιους όγκους δεδομένων, τα οποία πρέπει να συλλεγούν, αποθηκευτούν, “διαβαστούν”, παρουσιαστούν σε μια αποδεκτή όσο και κατανοητή μορφή και εν τέλει αξιοποιηθούν, έπαιξε ρόλο προκειμένου να εισέλθετε στη συγκεκριμένη αγορά;

Θεωρώ πως είναι ξεκάθαρο πως το Internet of Things “κουμπώνει” ιδανικά στο πορτφόλιο λύσεων, εφαρμογών και εξοπλισμού της SingularLogic, δίχως αυτό βέβαια να σημαίνει εκ προοιμίου πως η συγκεκριμένη επένδυση γίνεται με αυτό κατά νου ως αποκλειστικό σκοπό.

Κάθε άλλο! Εξάλλου, αποτελεί εκπεφρασμένη μας επιθυμία να εξετάσουμε κάθε τομέα της αγοράς που είναι σε θέση να προσθέσει αξία στις επιχειρήσεις-πελάτες μας και ταυτόχρονα να επιχειρήσουμε να βρούμε τους πλέον πρόσφορους τρόπους ώστε να διεισδύσουμε σε αυτές.