Στον ρυθμό της τεχνολογίας της τεχνητής νοημοσύνης και δη της μετεξέλιξής της δείχνουν όχι απλά να κινούνται, αλλά και να διαμορφώνουν την παρουσία τους στην business αγορά της επόμενης ημέρας, οι φορητές εφαρμογές.

Θεωρητικά, δύσκολα θα βρούμε αυτή την περίοδο μια σύγχρονη επιχείρηση χωρίς να έχει έστω και μια υποτυπώδη παρουσία στο web. Ωστόσο, δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που στην προσπάθεια να δούμε κάποιο site μέσω μιας φορητής συσκευής, διαπιστώνουμε ότι η εμπειρία δεν έχει καμία σχέση με την αντίστοιχη στον προσωπικό μας υπολογιστή. H περιήγηση μέσω του smart phone γίνεται με χαμηλή ταχύτητα, χρειάζεται να κάνουμε οριζόντιο scrolling και σε κάποιες περιπτώσεις υπάρχουν επιλογές που εμφανίζονται σε λάθος σημείο ή δεν εμφανίζονται καθόλου. Η δημιουργία ενός mobile responsive website, είναι ένα καλό πρώτο βήμα για τις εταιρείες που θέλουν να κινηθούν παράλληλα με την τάση του mobile business.

Έπονται όμως αρκετά βήματα ώστε το αποτέλεσμα να έχει αμοιβαίο όφελος για την επιχείρηση και τους αγοραστές.

Push notifications
Συνήθως το αμέσως επόμενο βήμα, μετά τη δημιουργία του responsive website, είναι η δημιουργία ενός mobile app, το οποίο θα είναι σχεδιασμένο για να εξυπηρετεί αποκλειστικά τις ανάγκες των κατόχων φορητών συσκευών.

Ίσως από τους πιο σημαντικούς λόγους που θα έπρεπε μια επιχείρηση να επενδύσει στην ανάπτυξη ενός mobile app είναι τα push notifications. Ας θεωρήσουμε για παράδειγμα ότι ο επιχειρηματίας ενός πλυντηρίου αυτοκινήτων θέλει να ενημερώσει τους πελάτες ότι προσφέρει μια νέα υπηρεσία βιολογικού καθαρισμό με οικολογικά προϊόντα. Η τεχνολογία push notifications των mobile apps είναι ο ευκολότερος και συντομότερος τρόπος για να κάνει αυτήν την ενημέρωση. Ο πελάτης από τη στιγμή που θα κατεβάσει την εφαρμογή συνδέεται με την επιχείρηση και της δίνει πρόσβαση στη συσκευή του, οπότε η επιχείρηση δε χρειάζεται να του ζητήσει κάποιο email ή αριθμό τηλεφώνου. Ακούγεται περίεργο και πράγματι είναι. Όμως, ο ίδιος άνθρωπος που θα αρνηθεί κατηγορηματικά να δώσει τον αριθμό του τηλεφώνου του για να λάβει διαφημιστικά SMS, δεν έχει κανένα θέμα να αποδεχτεί όλα όσα η εφαρμογή του ζητάει κατά την εγκατάσταση της, μεταξύ των οποίων, η πρόσβαση στην τοποθεσία του, τη λίστα των επαφών του και φυσικά η άδεια για να λαμβάνει ενημερώσεις.

Ο ανταγωνισμός ευνοεί τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις
Οι μεγάλες επιχειρήσεις, έχοντας τα οικονομικά αποθέματα, έχουν κάνει ήδη τα βήματά τους και ουσιαστικά τώρα βρίσκονται σε μια φάση που σε τακτά χρονικά διαστήματα ανανεώνουν τις mobile εφαρμογές τους με νέες λειτουργίες. Οπότε η σκυτάλη περνά στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και σύμφωνα με τη Gartner, αλλά και την Clutch, είναι αυτές που θα τροφοδοτήσουν την ανάπτυξη των mobile εφαρμογών τα ερχόμενα χρόνια.

Η έρευνα της Clutch στις ΗΠΑ αποκάλυψε ότι το 50% των μικρομεσαίων επιχειρήσεων σκοπεύουν να έχουν δημιουργήσει mobile app μέσα στο 2017. Το περιβάλλον ευνοεί αυτήν την τάση, καθώς το κόστος ανάπτυξης εφαρμογών έχει μειωθεί δραματικά σε σχέση με τα ποσά που επένδυσαν οι μεγάλες επιχειρήσεις όταν έκαναν τα πρώτα τους βήματα. Οι λόγοι είναι αρκετοί και μεταξύ αυτών, η αύξηση του αριθμού των developers, η βελτίωση των εργαλείων ανάπτυξης και επικράτηση δύο λειτουργικών συστημάτων που ελέγχουν πάνω από το 95% της αγοράς.

Από το marketing στο ταμείο
Σχεδόν 300 εκατομμύρια εφαρμογές αναμένεται να εγκατασταθούν σε φορητές συσκευές παγκοσμίως το 2017. Ανάλογα με το ποιος κάνει την εκτίμηση, τα έσοδα από τη χρήση των εφαρμογών θα διαμορφωθούν από 80 έως 100 δισεκατομμύρια δολάρια. Συνήθως αυτές οι εκτιμήσεις βασίζονται σε έσοδα που προκύπτουν από την αγορά της εφαρμογής, τις in app αγορές και τις πωλήσεις φυσικών αγαθών που έγιναν μέσα από την εφαρμογή.

Μια εταιρεία που κάνει συντήρηση οχημάτων, πρώτιστα θα δημιουργήσει μια mobile εφαρμογή για να ανοίξει ένα ακόμα κανάλι επικοινωνίας με τον πελάτη. Ωστόσο, αφού επιτευχθεί ο πρώτος στόχος, το επόμενο βήμα είναι να χρησιμοποιήσει το ίδιο κανάλι για να κάνει πωλήσεις.

Ήδη οι μελέτες που γίνονται για τις πωλήσεις μέσω mobile συσκευών δείχνουν ότι οι αγοραστές αγοράζουν ευκολότερα προϊόντα, με το πάτημα ενός κουμπιού ενώ βρίσκονται στον καναπέ με το tablet τους ή ταξιδεύουν με το τρένο. Σε ορισμένες κατηγορίες μάλιστα, όπως τα αεροπορικά εισιτήρια, η ενοικίαση δωματίων και τα gadgets, το ποσοστό αγορών μέσω mobile συσκευών είναι σημαντικά μεγαλύτερο από τις αγορές που γίνονται μέσω desktop υπολογιστών ή άλλων καναλιών πώλησης.

Οι νέες τεχνολογίες θα ενισχύσουν τις mobile πωλήσεις
Μια φορητή συσκευή έχει πολλά αισθητήρια που αντιλαμβάνονται τον αναλογικό κόσμο και τον μετατρέπουν σε ψηφιακή πληροφορία. Αντιλαμβάνεται για παράδειγμα τη θέση του χρήση στο χωροχρόνο, την ταχύτητα που κινείται, τη θερμοκρασία ου περιβάλλοντος που βρίσκεται και τη ψυχική του διάθεση.

Ο κατάλληλος συνδυασμός των πληροφοριών δημιουργεί μια εικόνα του κατόχου της που ίσως ούτε ο ίδιος σε κάποιες φάσεις δε συνειδητοποιεί για τον εαυτό του. Η εξέλιξη των τεχνολογιών τεχνητής νοημοσύνης τα τελευταία χρόνια, έχει δώσει ήδη εξαιρετικά αποτελέσματα όσον αφορά την αντίληψη που μπορεί να έχει ένας υπολογιστής και τις προτάσεις που έχει τη δυνατότητα να κάνει για να ευχαριστήσει τις ανάγκες του κατόχου του.

Δεν θα ήταν μεγάλη χαρά να βρούμε θέση να παρκάρουμε στο κέντρο της Αθήνας σε ώρα αιχμής ή μήπως δεν θα μας έκανε χαρούμενους να βρούμε το προϊόν που θέλουμε να αγοράσουμε φθηνότερα από ότι προσδοκούσαμε και μάλιστα στο χρώμα ή τις διαστάσεις που μας ταιριάζουν.


Το Β2B είναι επίσης μια ευκαιρία
Μάλλον έχετε παρατηρήσει σε χώρους εστίασης ότι πλέον ο σερβιτόρος χρησιμοποιεί το κινητό του τηλέφωνο για να πάρει την παραγγελία σας και όχι μια ειδική συσκευή, όπως γίνονταν πριν από λίγα χρόνια. Με την πιο απλή ματιά, αυτό σημαίνει ότι η εταιρεία απέφυγε μια δαπάνη σε εξοπλισμό και άρα ο ιδιοκτήτης αποφάσισε πιο εύκολα να μεταβεί σε ένα ψηφιακό περιβάλλον παραγγελιοληψίας. Η τάση BYOD έχει πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα, οι εξελίξεις ωστόσο δείχνουν ότι επικρατούν τα πρώτα.

Οι μεγάλοι κατασκευαστές επιχειρηματικών εφαρμογών θεωρούν πλέον δεδομένο να συμπεριλάβουν στο μείγμα της πρότασής τους τη mobile έκδοση του client άκρου. Μάλιστα, ενώ πριν από μερικά χρόνια η mobile εφαρμογή υστερούσε του desktop client πλέον προσφέρει συνήθως το 100% των δυνατοτήτων του. Η διαμόρφωση της αγοράς δημιουργεί εξαιρετικές ευκαιρίες για τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην ανάπτυξη εφαρμογών, γεγονός που αποδεικνύεται από τη ζήτηση που υπάρχει για επαγγελματίες developers. Η γνώση και η συνέπεια στην ποιότητα των υπηρεσιών θα διαχωρίσουν την ήρα από το στάρι και ενδεχομένως θα ανατρέψουν την αρνητική εικόνα που πρόσφατα κάποιες ελληνικές εταιρείες δημιούργησαν στην ελληνική και διεθνή αγορά.

Το μέλλον των apps
Τα mobile apps φαίνεται ότι οδεύουν «προς την εποχή των δεινοσαύρων», καθώς στο εγγύς μέλλον αντικαθίστανται από συστήματα αναγνώρισης φωνής που ενεργοποιούνται από την Τεχνητή Νοημοσύνη (Artificial Intelligence), όπως πχ. το Amazon Alexa που αποτελεί έναν πολύ πιο εύκολο τρόπο για να έχει κανείς πρόσβαση στην πληροφορία. Λάβετε μόνο υπόψη σας, ότι στο Apple App Store βρίσκονται περίπου 2,2 εκατ. εφαρμογές και – σύμφωνα με την Gartner – μόνο το 2% κάνει break even. Σχεδόν κάθε brand φαίνεται ότι χρειάζεται τουλάχιστον μια εφαρμογή ή ακόμα πιο συχνά πολλαπλές εξειδικευμένες εφαρμογές.

Πολλές εταιρείες έχουν το σύνδρομο FOMO (Fear of missing out – φόβος ότι θα μείνουν πίσω από τις εξελίξεις) αν δεν προσφέρουν κάθε δυνατή ψηφιακή επιλογή. Ένα άρθρο που δημοσιεύθηκε στo Mashable, Quora και Statista, αναφέρει ότι ο μέσος χρήστης smartphone διαθέτει 26 εφαρμογές στο τηλέφωνό του, ενώ ταυτόχρονα το e-Marketer ισχυρίζεται ότι η πλειοψηφία (63%) χρησιμοποιεί πραγματικά μόλις μια με πέντε από αυτές τις εφαρμογές.

Δεδομένου του κόστους ανάπτυξης των mobile εφαρμογών και της δυνατότητάς τους να διαφοροποιήσουν θετικά τα brands, είναι πολύ κρίσιμο να υπολογίσει κανείς πότε θα αποδώσει μια τέτοιου είδους επένδυση.

Η άποψη των βασικών developers των κινητών εφαρμογών είναι ότι οι πελάτες τείνουν να θέλουν να συνδυάζουν πολλαπλά χαρακτηριστικά που έχουν δει σε εφαρμογές που θαυμάζουν, καθιστώντας τες ουσιαστικά πολύπλοκες. Τα λιγότερα σημαίνουν περισσότερα στην ανάπτυξη κινητών εφαρμογών (κατά το γνωστό ελληνικό γνωμικό: «less is more»). Είναι πολύ καλύτερο να εστιάσει κανείς στο στόχο για τον οποίο η εφαρμογή χρησιμοποιείται περισσότερο. Όσο λιγότερα tasks και features και όσο πιο απλή και πιο ευκολονόητη είναι η εφαρμογή, τόσο το καλύτερο.

Πέρα και πάνω από απλές οθόνες γεμάτες εικονίδια…
Η ιδέα του να έχουμε μια οθόνη γεμάτη από εικονίδια που αντιπροσωπεύουν ανεξάρτητες μεταξύ τους εφαρμογές, και που πρέπει να ανοιχτούν μια-μια, έχει ολοένα και λιγότερο νόημα. Η ιδέα του ότι οι εφαρμογές αυτές βρίσκονται στο παρασκήνιο, προωθώντας το περιεχόμενο έτσι ώστε ο χρήστης να έχει μια κεντρική εμπειρία, έχει ολοένα και περισσότερο νόημα. Αυτή η κεντρική εμπειρία μπορεί να προσομοιάζει με το Google Now που ξέρουμε σήμερα. Μέχρι σήμερα, χτίζαμε λογισμικό που ήταν ο προορισμός προς τον οποίο οδηγούσαν οι χρήστες. Αυτό ήταν η κυρίαρχη τάση για το Internet που χάνεται γρήγορα.

Σε έναν κόσμο πολλών διαφορετικών οθονών και συσκευών, το περιεχόμενο πρέπει να «σπάσει» σε ατομικές μονάδες έτσι ώστε να λειτουργεί ανεξάρτητα (agnostic) από το μέγεθος της οθόνης ή της τεχνολογικής πλατφόρμας. Για παράδειγμα, το Facebook δεν είναι app, ούτε web site. Πρόκειται ουσιαστικά για ένα οικοσύστημα από αντικείμενα (ανθρώπους, φωτογραφίες, βίντεο, σχόλια, εταιρείες, brands, κλπ) τα οποία με τη σειρά τους παρουσιάζονται συνολικά με διαφορετικούς τρόπους μέσω ειδήσεων και σελίδων. Παραδίδονται σε μια ευρεία σειρά από συσκευές, μερικές από τις οποίες δεν έχουν ακόμα εφευρεθεί. Το Facebook λοιπόν είναι μια σειρά από web σελίδες ή οθόνες σε μια εφαρμογή. Είναι ένα σύστημα από αντικείμενα και τις σχέσεις μεταξύ τους.

Οδεύοντας προς τις εφαρμογές ως υπηρεσία
Σπάζοντας το περιεχόμενο και τις αντίστοιχες ενέργειες στο επίπεδο της ατομικής μονάδας, τα διαχωρίζουμε από το container της εφαρμογής, έτσι ώστε να μπορούν να είναι ορατά σε κάθε συσκευή και από παντού. Οι ατομικές μονάδες στη συνέχεια συντίθενται ξανά ανάλογα με το περιβάλλον στο οποίο και καλούνται να λειτουργήσουν.

Για παράδειγμα μπορούν να παρουσιάζονται συνολικά ή ακόμη και να προωθούνται στο ρολόι του χρήστη. Το περιεχόμενο μπορεί να αλλάξει format ώστε να επιτρέπει καλύτερη εμπειρία στο χρήστη, να βελτιστοποιείται δηλαδή ανάλογα με την κατάσταση. Για παράδειγμα, κάποιος στέλνει ένα sms και επειδή εγώ οδηγώ εκείνη την ώρα, προωθείται στο ρολόι μου το οποίο μου το «διαβάζει» δυνατά. Σε έναν κόσμο όπου οι ειδοποιήσεις αποτελούν ολοκληρωμένες εμπειρίες, η οθόνη ενός εικονιδίου έχει όλο και λιγότερο νόημα. Οι εφαρμογές ως προορισμός έχουν λιγότερο νόημα.

Η νέα φάση ταιριάζει πολύ περισσότερο με το πώς λειτουργεί η ίδια η ζωή. Δεν ζούμε σε σιλό, όπως βρίσκονται σήμερα οι εφαρμογές. Οι άνθρωποι αρχίζουν και ξεχνούν τις «εφαρμογές» και απλώς σκέφτονται τις επιχειρήσεις, τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες τους.