netweek - ΕΨΑ: Εξωστρέφεια εντός και εκτός των συνόρων

Παρασκευή, 21 Φεβρουαρίου 2020

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Professional Services

ΕΨΑ: Εξωστρέφεια εντός και εκτός των συνόρων

26 Ιανουαρίου 2017 | 09:34 Γράφει το NetWeek  Editor Topics: Βιομηχανία

Μεγαλύτερο βαθμό έκθεσης σε εξαγωγικό επίπεδο έχοντας ως “αιχμή του δόρατος” τις χώρες του Κόλπου, ενίσχυση των μεριδίων αγοράς αλλά και του κύκλου εργασιών εντός των συνόρων, διατήρηση του υφιστάμενου κωδικολογίου με την ταυτόχρονη προώθηση των εξειδικευμένων προϊόντων στέβιας, ενδυνάμωση της παρουσίας τόσο στα σημεία της μικρής λιανικής / “κρύας” αγοράς όσο και σε αυτά του οργανωμένου λιανεμπορίου, αλλά και δράσεις βελτίωσης του σκέλους της διανομής και της επικοινωνίας με τον τελικό καταναλωτή περιλαμβάνονται στις άμεσες επιδιώξεις και σχέδια της ΕΨΑ.

Ως μια ιδιαίτερα “ζωντανή” αγορά θεωρείται αυτή των αναψυκτικών και χυμών, καθώς από τη μια πλευρά πρόκειται για καταναλωτικό αγαθό ταχείας κυκλοφορίας με διαρκή εξελικτική διαδικασία σε επίπεδο κωδικολογίου και αφετέρου δε οι επιχειρηματικές εξελίξεις -ιδιαίτερα τους τελευταίους μήνες- είναι ραγδαίες, προμηνύοντας ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον -κοντινό- μέλλον.

Αγορά με δύο πόλους “παραγωγής” εξελίξεων
Η ελληνική αγορά τους τελευταίους μήνες του περασμένου έτους “στιγματίστηκε” από δύο σημαντικές κινήσεις: Κατά πρώτον, την αποχώρηση της PepsiCo από τον τομέα της παραγωγής των προϊόντων αναψυκτικών εντός των συνόρων με τη διακοπή της λειτουργίας του εργοστασίου των Οινοφύτων ως απόρροια της απόφασής της να μεταβεί σε ένα νέο μοντέλο εφοδιασμού των αναψυκτικών της. Δευτερευόντως, την υπόθεση της Σουρωτής ΑΕ, με την δυναμική διείσδυση του Ιβάν Σαββίδη στο μετοχικό κεφάλαιο της εν λόγω εταιρείας εμφιάλωσης και την “κονταρομαχία” του με την Coca Cola HBC η οποία λίγο καιρό πριν είχε αποκτήσει μέσω ενός δημόσιου αναγκαστικού πλειστηριασμού το 15% της Σουρωτής, που μέχρι τότε κατείχε εταιρεία συμφερόντων του Θωμά Λιακουνάκου. Όπως έχει γίνει γνωστό, το Dimera Group, ο όμιλος του ισχυρού άνδρα του ΠΑΟΚ, έχει καταθέσει πρόταση για την απόκτηση όσο το δυνατόν μεγαλύτερου ποσοστού της εταιρείας εμφιάλωσης και δη του 56% των μετόχων της που απαρτίζεται από 1.200 φυσικά πρόσωπα, οικογένειες και εργαζομένους στην Σουρωτή ΑΕ. Θα πρέπει να σημειωθεί πως ο Δήμος Θέρμης και η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας είναι επίσης μέτοχοι της εταιρείας, κατέχοντας ένα ποσοστό που ξεπερνάει συνολικά το 20%. Όπως φημολογείται, ήδη η πλευρά Σαββίδη φέρεται να ελέγχει κάτι παραπάνω από το 44% της τελευταίας, ενώ με βάση τους σχεδιασμούς του ομογενή επιχειρηματία, προβλέπεται η δυναμική είσοδος της Σουρωτής ΑΕ στην αγορά της Ρωσίας όπου μεταξύ των άλλων διαθέτει το δεύτερο μεγαλύτερο δίκτυο διανομής τροφίμων στην συγκεκριμένη αγορά.

“Πρόκειται για κινήσεις οι οποίες αναμένεται να επηρεάσουν σε σημαντικό βαθμό την επόμενη ημέρα της ελληνικής αγοράς, δρομολογώντας εξελίξεις που ενδεχομένως να μην έχουμε φανταστεί μέχρι πρότινος. Από την πλευρά μας, σε ότι αφορά στην PepsiCo έχουμε αναπτύξει ορισμένα σενάρια με βάση τα οποία εκτιμούμε πως θα κινηθεί η εν λόγω εταιρεία στον τομέα των αναψυκτικών και θεωρώ πως με σημαντικές πιθανότητες επιτυχίας έχουμε προβλέψει σχετικά με το που θα οδηγηθεί η κατάσταση, ξεχωρίζοντας και συγκεκριμένες λεπτομέρειες, όπως λ.χ. το γεγονός ότι δεν υπάρχει λογική ύπαρξης του επιστρεφόμενου μπουκαλιού. Όσον αφορά το ζήτημα της Σουρωτής, η κατάσταση είναι εντελώς διαφορετική καθώς από τη μια πλευρά έχουμε να κάνουμε με εξειδικευμένο προϊόν και από την άλλη ο κ. Σαββίδης αποτελεί μετρήσιμο οικονομικό μέγεθος που δεν φείδεται κεφαλαίων προς επένδυση. Πόσο, μάλλον, από τη στιγμή που διαθέτει ένα εκτενές επιχειρηματικό πλάνο, με σοβαρές προθέσεις και ξεκάθαρα βήματα. Για παράδειγμα, κατά το παρελθόν η Σουρωτή ΑΕ είχε επιχειρήσει να διεισδύσει και στον τομέα των αναψυκτικών και του τσαγιού, επιλέγοντας την οδό της φασόν προμήθειας προϊόντων από το εξωτερικό. Αποτέλεσμα; Το εγχείρημα να στεφτεί με αποτυχία. Τώρα, με την πιθανή έλευση και το… πορτοφόλι του κ. Σαββίδη δεν αποκλείω την πιθανότητα “ανάστασης” του προαναφερθέντος σχεδίου”, επισημαίνει ο κ. Μιχάλης Τσαούτος, Γενικός Διευθυντής της ΕΨΑ Α.Ε.

Έμφαση στην αύξηση του κύκλου εργασιών
Η τελευταία δραστηριοποιείται στην εγχώρια αγορά από το 1924, όταν η περιοχή του Πηλίου είχε πλεόνασμα λεμονιών. Εκείνη την εποχή, οι αδερφοί Κοσμαδόπουλοι, αργυραμοιβοί στο επάγγελμα, παρατηρώντας την αύξηση του αριθμού των λεμονατζίδικων και τη διακίνηση παραδοσιακής λεμονάδας από πλανόδιους μικροπωλητές, θέτουν σαν στόχο τη δημιουργία εργοστασίου παραγωγής αναψυκτικών. Ένας Γερμανός χημικός μηχανικός, εν ονόματι Όττο, προσκλήθηκε για να βοηθήσει στην παραγωγή της λεμονάδας. Από τότε γεννήθηκε η “μυστική” συνταγή που διατηρείται μέχρι σήμερα. Αποτέλεσμα; Η Εταιρεία Ψυγείων Αγριάς, μετέπειτα ΕΨΑ, άλλαξε αντικείμενο. Από τη λειτουργία ψυγείων για διατήρηση φρούτων και την παραγωγή πάγου (το παγοποιείο λειτουργούσε μέχρι και το 1969) μετετράπη σε εταιρεία παραγωγής αναψυκτικών. Παράλληλα, τροφοδοτούσε με ρεύμα ολόκληρη τη γύρω περιοχή. Το 1940 σχεδιάζεται το χαρακτηριστικό γυάλινο μπουκάλι που έμελλε να αποτελέσει σήμα-κατατεθέν της Βολιώτικης βιομηχανίας αναψυκτικών, ενώ το 1969 η εταιρεία εξαγοράζεται από τους αδερφούς Μοσκαχλαϊδή και τον Νίκο Τσαούτο. Σήμερα, η ΕΨΑ εξακολουθεί να βρίσκεται εγκατεστημένη στην Αγριά του Βόλου, διαθέτοντας σύγχρονες γραμμές παραγωγής αναψυκτικών.

Το κτίριο που τη στεγάζει είναι φτιαγμένο σε παραδοσιακό πηλιορείτικο ρυθμό και χάνεται ανάμεσα στα υπόλοιπα σπίτια της περιοχής. Χρησιμοποιεί νερό της Αγριάς, ενώ εφαρμόζει συστήματα ελέγχου ποιότητας ISO 9001:2008 και ISO 22000 προκειμένου να είναι σίγουρη για τα προϊόντα της. Τα τελευταία χρόνια, δίπλα στις “κλασικές” πορτοκαλάδες, λεμονάδες, γκαζόζες και σόδες, έχουν προστεθεί πολλά καινούρια προϊόντα, όπως λ.χ. cola με λεμόνι, βυσσινάδα, τόνικ, παγωμένο τσάι light με στέβια σε τρεις γεύσεις, βιολογική πορτοκαλάδα και λεμονάδα, light αεριούχος λεμονάδα με στέβια, light αεριούχος πορτοκαλάδα με στέβια και το light drops (γλυκαντικό από το φυτό στέβια σε υγρή μορφή). Τα αναψυκτικά της ΕΨΑ διατίθενται σε γυάλινο μπουκάλι, αλουμινένιο κουτάκι και πλαστικό μπουκάλι ΡΕΤ, ενώ θα πρέπει να σημειωθεί πως τη διαθέσιμη γκάμα συμπληρώνουν οι χυμοί σε συσκευασία TetraPak.

Σε επίπεδο μεριδίων αγοράς, στους χυμούς λεμονιού και πορτοκαλιού κινείται πέριξ του 10%, ενώ στα αναψυκτικά τύπου cola είναι μικρότερο του 5%. Όπως υπογραμμίζει ο κ. Τσαούτος: “Οι προσπάθειές μας εστιάζονται ολοένα και σε μεγαλύτερο βαθμό στην ενίσχυση του τζίρου μας στην εγχώρια αγορά. Κι αυτό παρά την δυσκολία που χαρακτηρίζει την τελευταία, τις διαρκείς προκλήσεις και τα εμπόδια που προκύπτουν από μια σειρά αστάθμητους παράγοντες. Το γεγονός ότι στην Ελλάδα υπάρχει τεράστια δυσκολία στην μακροπρόθεσμη πρόβλεψη και τον αντίστοιχης λογικής σχεδιασμό εξαιτίας εξωγενών στοιχείων και δράσεων, αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα “αγκάθια” για το επιχειρείν συνολικά, ανεξαρτήτως τομέα δραστηριοποίησης και μεγέθους εταιρείας. Υπό αυτό το πρίσμα, για το νέο έτος δεν διαβλέπουμε κάποιο σημαντικό βαθμό ανάπτυξης στην αγορά και κατ’ επέκταση είμαστε συγκρατημένα αισιόδοξοι για την πορεία μας. Παρόλα αυτά, θεωρώ πως θα είμαστε σε θέση να πραγματοποιήσουμε μια ελαφρά ανοδική πορεία. Σε ότι αφορά τα οικονομικά μας δεδομένα, το 2016 υπάρχει μια αύξηση του κύκλου εργασιών μας, η οποία ωστόσο δεν διαμορφώνεται στα επιθυμητά επίπεδα προκειμένου να επιστρέψουμε εκεί που βρισκόμασταν το 2014, όταν και είχαμε σημειώσει μια ιδιαίτερα θετική πορεία. Η δε περασμένη χρονιά είχε καλούς (Ιούνιος, Ιούλιος και Αύγουστος) όσο και κακούς (Οκτώβριος και Νοέμβριος) μήνες. Δεν θα πρέπει να μας διαφεύγει από το νου πως η αγορά των αναψυκτικών και των χυμών διακρίνεται από το φαινόμενο της εποχικότητας, καθώς η σεζόν ξεκινά στην ουσία τον Απρίλιο. Δυστυχώς, η αβεβαιότητα δείχνει να επηρεάζει τη διάθεση του κοινού για την πραγματοποίηση αγορών, ακόμη και στο επίπεδο των καθημερινών αγαθών”.

Ως μια ιδιαίτερα “ζωντανή” αγορά θεωρείται αυτή των αναψυκτικών και χυμών, καθώς από τη μια πλευρά πρόκειται για καταναλωτικό αγαθό ταχείας κυκλοφορίας με διαρκή εξελικτική διαδικασία σε επίπεδο κωδικολογίου και αφετέρου δε οι επιχειρηματικές εξελίξεις -ιδιαίτερα τους τελευταίους μήνες- είναι ραγδαίες, προμηνύοντας ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον -κοντινό- μέλλον.

Αγορά με δύο πόλους “παραγωγής” εξελίξεων
Η ελληνική αγορά τους τελευταίους μήνες του περασμένου έτους “στιγματίστηκε” από δύο σημαντικές κινήσεις: Κατά πρώτον, την αποχώρηση της PepsiCo από τον τομέα της παραγωγής των προϊόντων αναψυκτικών εντός των συνόρων με τη διακοπή της λειτουργίας του εργοστασίου των Οινοφύτων ως απόρροια της απόφασής της να μεταβεί σε ένα νέο μοντέλο εφοδιασμού των αναψυκτικών της. Δευτερευόντως, την υπόθεση της Σουρωτής ΑΕ, με την δυναμική διείσδυση του Ιβάν Σαββίδη στο μετοχικό κεφάλαιο της εν λόγω εταιρείας εμφιάλωσης και την “κονταρομαχία” του με την Coca Cola HBC η οποία λίγο καιρό πριν είχε αποκτήσει μέσω ενός δημόσιου αναγκαστικού πλειστηριασμού το 15% της Σουρωτής, που μέχρι τότε κατείχε εταιρεία συμφερόντων του Θωμά Λιακουνάκου. Όπως έχει γίνει γνωστό, το Dimera Group, ο όμιλος του ισχυρού άνδρα του ΠΑΟΚ, έχει καταθέσει πρόταση για την απόκτηση όσο το δυνατόν μεγαλύτερου ποσοστού της εταιρείας εμφιάλωσης και δη του 56% των μετόχων της που απαρτίζεται από 1.200 φυσικά πρόσωπα, οικογένειες και εργαζομένους στην Σουρωτή ΑΕ. Θα πρέπει να σημειωθεί πως ο Δήμος Θέρμης και η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας είναι επίσης μέτοχοι της εταιρείας, κατέχοντας ένα ποσοστό που ξεπερνάει συνολικά το 20%. Όπως φημολογείται, ήδη η πλευρά Σαββίδη φέρεται να ελέγχει κάτι παραπάνω από το 44% της τελευταίας, ενώ με βάση τους σχεδιασμούς του ομογενή επιχειρηματία, προβλέπεται η δυναμική είσοδος της Σουρωτής ΑΕ στην αγορά της Ρωσίας όπου μεταξύ των άλλων διαθέτει το δεύτερο μεγαλύτερο δίκτυο διανομής τροφίμων στην συγκεκριμένη αγορά.

“Πρόκειται για κινήσεις οι οποίες αναμένεται να επηρεάσουν σε σημαντικό βαθμό την επόμενη ημέρα της ελληνικής αγοράς, δρομολογώντας εξελίξεις που ενδεχομένως να μην έχουμε φανταστεί μέχρι πρότινος. Από την πλευρά μας, σε ότι αφορά στην PepsiCo έχουμε αναπτύξει ορισμένα σενάρια με βάση τα οποία εκτιμούμε πως θα κινηθεί η εν λόγω εταιρεία στον τομέα των αναψυκτικών και θεωρώ πως με σημαντικές πιθανότητες επιτυχίας έχουμε προβλέψει σχετικά με το που θα οδηγηθεί η κατάσταση, ξεχωρίζοντας και συγκεκριμένες λεπτομέρειες, όπως λ.χ. το γεγονός ότι δεν υπάρχει λογική ύπαρξης του επιστρεφόμενου μπουκαλιού. Όσον αφορά το ζήτημα της Σουρωτής, η κατάσταση είναι εντελώς διαφορετική καθώς από τη μια πλευρά έχουμε να κάνουμε με εξειδικευμένο προϊόν και από την άλλη ο κ. Σαββίδης αποτελεί μετρήσιμο οικονομικό μέγεθος που δεν φείδεται κεφαλαίων προς επένδυση. Πόσο, μάλλον, από τη στιγμή που διαθέτει ένα εκτενές επιχειρηματικό πλάνο, με σοβαρές προθέσεις και ξεκάθαρα βήματα. Για παράδειγμα, κατά το παρελθόν η Σουρωτή ΑΕ είχε επιχειρήσει να διεισδύσει και στον τομέα των αναψυκτικών και του τσαγιού, επιλέγοντας την οδό της φασόν προμήθειας προϊόντων από το εξωτερικό. Αποτέλεσμα; Το εγχείρημα να στεφτεί με αποτυχία. Τώρα, με την πιθανή έλευση και το… πορτοφόλι του κ. Σαββίδη δεν αποκλείω την πιθανότητα “ανάστασης” του προαναφερθέντος σχεδίου”, επισημαίνει ο κ. Μιχάλης Τσαούτος, Γενικός Διευθυντής της ΕΨΑ Α.Ε.

Έμφαση στην αύξηση του κύκλου εργασιών
Η τελευταία δραστηριοποιείται στην εγχώρια αγορά από το 1924, όταν η περιοχή του Πηλίου είχε πλεόνασμα λεμονιών. Εκείνη την εποχή, οι αδερφοί Κοσμαδόπουλοι, αργυραμοιβοί στο επάγγελμα, παρατηρώντας την αύξηση του αριθμού των λεμονατζίδικων και τη διακίνηση παραδοσιακής λεμονάδας από πλανόδιους μικροπωλητές, θέτουν σαν στόχο τη δημιουργία εργοστασίου παραγωγής αναψυκτικών. Ένας Γερμανός χημικός μηχανικός, εν ονόματι Όττο, προσκλήθηκε για να βοηθήσει στην παραγωγή της λεμονάδας. Από τότε γεννήθηκε η “μυστική” συνταγή που διατηρείται μέχρι σήμερα. Αποτέλεσμα; Η Εταιρεία Ψυγείων Αγριάς, μετέπειτα ΕΨΑ, άλλαξε αντικείμενο. Από τη λειτουργία ψυγείων για διατήρηση φρούτων και την παραγωγή πάγου (το παγοποιείο λειτουργούσε μέχρι και το 1969) μετετράπη σε εταιρεία παραγωγής αναψυκτικών. Παράλληλα, τροφοδοτούσε με ρεύμα ολόκληρη τη γύρω περιοχή. Το 1940 σχεδιάζεται το χαρακτηριστικό γυάλινο μπουκάλι που έμελλε να αποτελέσει σήμα-κατατεθέν της Βολιώτικης βιομηχανίας αναψυκτικών, ενώ το 1969 η εταιρεία εξαγοράζεται από τους αδερφούς Μοσκαχλαϊδή και τον Νίκο Τσαούτο. Σήμερα, η ΕΨΑ εξακολουθεί να βρίσκεται εγκατεστημένη στην Αγριά του Βόλου, διαθέτοντας σύγχρονες γραμμές παραγωγής αναψυκτικών.

Το κτίριο που τη στεγάζει είναι φτιαγμένο σε παραδοσιακό πηλιορείτικο ρυθμό και χάνεται ανάμεσα στα υπόλοιπα σπίτια της περιοχής. Χρησιμοποιεί νερό της Αγριάς, ενώ εφαρμόζει συστήματα ελέγχου ποιότητας ISO 9001:2008 και ISO 22000 προκειμένου να είναι σίγουρη για τα προϊόντα της. Τα τελευταία χρόνια, δίπλα στις “κλασικές” πορτοκαλάδες, λεμονάδες, γκαζόζες και σόδες, έχουν προστεθεί πολλά καινούρια προϊόντα, όπως λ.χ. cola με λεμόνι, βυσσινάδα, τόνικ, παγωμένο τσάι light με στέβια σε τρεις γεύσεις, βιολογική πορτοκαλάδα και λεμονάδα, light αεριούχος λεμονάδα με στέβια, light αεριούχος πορτοκαλάδα με στέβια και το light drops (γλυκαντικό από το φυτό στέβια σε υγρή μορφή). Τα αναψυκτικά της ΕΨΑ διατίθενται σε γυάλινο μπουκάλι, αλουμινένιο κουτάκι και πλαστικό μπουκάλι ΡΕΤ, ενώ θα πρέπει να σημειωθεί πως τη διαθέσιμη γκάμα συμπληρώνουν οι χυμοί σε συσκευασία TetraPak.

Σε επίπεδο μεριδίων αγοράς, στους χυμούς λεμονιού και πορτοκαλιού κινείται πέριξ του 10%, ενώ στα αναψυκτικά τύπου cola είναι μικρότερο του 5%. Όπως υπογραμμίζει ο κ. Τσαούτος: “Οι προσπάθειές μας εστιάζονται ολοένα και σε μεγαλύτερο βαθμό στην ενίσχυση του τζίρου μας στην εγχώρια αγορά. Κι αυτό παρά την δυσκολία που χαρακτηρίζει την τελευταία, τις διαρκείς προκλήσεις και τα εμπόδια που προκύπτουν από μια σειρά αστάθμητους παράγοντες. Το γεγονός ότι στην Ελλάδα υπάρχει τεράστια δυσκολία στην μακροπρόθεσμη πρόβλεψη και τον αντίστοιχης λογικής σχεδιασμό εξαιτίας εξωγενών στοιχείων και δράσεων, αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα “αγκάθια” για το επιχειρείν συνολικά, ανεξαρτήτως τομέα δραστηριοποίησης και μεγέθους εταιρείας. Υπό αυτό το πρίσμα, για το νέο έτος δεν διαβλέπουμε κάποιο σημαντικό βαθμό ανάπτυξης στην αγορά και κατ’ επέκταση είμαστε συγκρατημένα αισιόδοξοι για την πορεία μας. Παρόλα αυτά, θεωρώ πως θα είμαστε σε θέση να πραγματοποιήσουμε μια ελαφρά ανοδική πορεία. Σε ότι αφορά τα οικονομικά μας δεδομένα, το 2016 υπάρχει μια αύξηση του κύκλου εργασιών μας, η οποία ωστόσο δεν διαμορφώνεται στα επιθυμητά επίπεδα προκειμένου να επιστρέψουμε εκεί που βρισκόμασταν το 2014, όταν και είχαμε σημειώσει μια ιδιαίτερα θετική πορεία. Η δε περασμένη χρονιά είχε καλούς (Ιούνιος, Ιούλιος και Αύγουστος) όσο και κακούς (Οκτώβριος και Νοέμβριος) μήνες. Δεν θα πρέπει να μας διαφεύγει από το νου πως η αγορά των αναψυκτικών και των χυμών διακρίνεται από το φαινόμενο της εποχικότητας, καθώς η σεζόν ξεκινά στην ουσία τον Απρίλιο. Δυστυχώς, η αβεβαιότητα δείχνει να επηρεάζει τη διάθεση του κοινού για την πραγματοποίηση αγορών, ακόμη και στο επίπεδο των καθημερινών αγαθών”.


Οι σύγχρονες προκλήσεις για το λιανεμπόριο
Ο τομέας του λιανεμπορίου βρέθηκε -όπως και αρκετοί άλλοι άλλωστε στην εγχώρια επιχειρηματική σκηνή- στο… μάτι του κυκλώνα κατά τα χρόνια που διαρκεί η οικονομική κρίση. Brand name με πολλαπλά σημεία παρουσίας και προϊστορία δεκάδων ετών βρέθηκαν από τη μια στιγμή στην άλλη στο περιθώριο και την αφάνεια. Το φαινόμενο του συγκεντρωτισμού έκανε αισθητή την παρουσία του, οδηγώντας στην υιοθέτηση νέων μοντέλων λειτουργίας και ευέλικτων πρακτικών. Η δε αγοραστική δύναμη του καταναλωτικού κοινού βαίνει διαρκώς μειούμενη, καθώς με πρόχειρους υπολογισμούς εκτιμάται πως από την εγχώρια αγορά το 2016 “χάθηκαν” 3 δισεκατομμύρια ευρώ!

Την ίδια στιγμή, η εκτίμηση για διψήφιο ποσοστό υποχώρησης στις πωλήσεις διαρκών καταναλωτών αγαθών στηρίζεται κυρίως στο γεγονός της πορείας που ακολούθησε η αγορά τον περασμένο Δεκέμβριο, ο οποίος και χαρακτηρίστηκε ως ένας “κακός” μήνας, αφού δεν κατάφερε να αναπληρώσει ή έστω εν μέρει καλύψει τις απώλειες της αμέσως προηγούμενης περιόδου. Κάτι, που αποτελούσε παγιωμένη πρακτική κατά το παρελθόν. Ένα από τα ζητήματα που -κυριολεκτικά- προκαλούν “τρόμο” στην αγορά είναι η περίπτωση της Μαρινόπουλος, καθώς το συνολικό σχέδιο διάσωσής της έχει… κολλήσει στις δικαστικές αίθουσες.

Αλήθεια, πως επηρεάζουν τα προαναφερθέντα την πορεία της ΕΨΑ; Ο κ. Τσαούτος είναι κατηγορηματικός: “Μα, όταν δραστηριοποιείσαι σε μια αγορά, αποτελώντας έναν από τους stake holders της, αναπόφευκτα δεν μπορείς να μείνεις ατάραχος ή ανεπηρέαστος. Πόσο, μάλλον, από τη στιγμή κατά την οποία αναφερόμαστε σε μια αγορά όπως την ελληνική, στην οποία και η παραμικρή άσκηση αποδεικνύεται πραγματικός άθλος! Τάσσομαι αναφανδόν υπέρ της άποψης πως το λιανεμπόριο πρέπει να παραμείνει “ζωντανό”, συνεισφέροντας παντοιοτρόπως στην εθνική μας οικονομία.

Πρέπει δε, να αποφευχθούν με κάθε τρόπο επιζήμια φαινόμενα όπως αυτό της Μαρινόπουλος, καθώς αποτελούν προβλήματα με δύσκολες όσο και επώδυνες λύσεις. Αναφορικά με τις άμεσες αγορές που ενδιαφέρουν τον κλάδο των χυμών και αναψυκτικών, στην μεν “μικρή” λιανική τα πράγματα δείχνουν να έχουν ομαλοποιηθεί πλέον και τα μεγέθη να έχουν παγιωθεί καθώς έχει περιοριστεί σημαντικά το φαινόμενο να ανοίγουν μαγαζιά ως ευκαιριακές λύσεις απασχόλησης και επιχειρηματικότητας, στο δε λιανεμπόριο τα πάντα κινούνται γύρω από την εξέλιξη της υπόθεσης της Μαρινόπουλος.

Στην ΕΨΑ θα προσπαθήσουμε να αυξήσουμε την διανομή και την εν γένει παρουσία μας τόσο στην κρύα αγορά όσο και στην λιανική”.

Περαιτέρω προώθηση της στέβιας
Θα υπέθετε κάποιος πως ένας τομέας τόσο δυναμικός και έντονα ανταγωνιστικός που στηρίζεται στη γεύση, θα ανέπτυσσε διαρκώς νέα προϊόντα σε μια προσπάθεια να διευρύνει το βαθμό παρεμβατικότητάς του στην αγορά, ενισχύοντας ταυτόχρονα τα έσοδά του. “Αυτή τη στιγμή δεν μπορώ να πω πως σκεφτόμαστε την ανάπτυξη νέων προϊόντων. Πόσο, μάλλον, όταν στην ΕΨΑ ήδη διαθέτουμε ένα αρκούντως μεγάλο κωδικολόγιο. Θα τολμούσα δε, να πω πως είναι πολύ μεγαλύτερο απ’ ότι αναλογεί στον τζίρο μας. Παράλληλα, μια τέτοια εξέλιξη αυξάνει και το κόστος μας, σε μια στιγμή που αναζητούμε τρόπους περιορισμού του. Έχουμε επιλέξει να ακολουθήσουμε κοινούς κωδικούς προϊόντων τόσο εντός όσο και εκτός των συνόρων, ενώ δίχως να είμαστε κάθετοι, στην περίπτωση που υπάρξει κάποιο αίτημα για τη δημιουργία ενός εξειδικευμένου προϊόντος είμαστε σε θέση να ανταποκριθούμε με ευελιξία και χαρακτηριστική ευκολία. Υπάρχουν περιπτώσεις στις οποίες μας έχει ζητηθεί είτε να μεταβάλλουμε την ποσόστωση των βασικών υλών της σύστασης είτε ακόμη και να προσαρμόσουμε τα υφιστάμενα προϊόντα μας στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά μιας τοπικής αγοράς. Εξάλλου, δεν μας λείπει η τεχνογνωσία, αλλά ούτε και η συνολικότερη γνώση των προϊόντων, απόρροια της 92ετούς δραστηριοποίησής μας ως brand ΕΨΑ. Από την άλλη πλευρά, η custom παραγωγή αποτελεί μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα περίπτωση, εντούτοις όμως απαιτεί την ύπαρξη συγκεκριμένων όγκων που να δικαιολογούν μια τέτοια ενασχόληση. Θα ήμουν πραγματικά ενθουσιασμένος στην περίπτωση κατά την οποία η σύγχρονη μονάδα παραγωγής μας δούλευε κοντά στα όριά της…”, και συνεχίζει: “Από την πλευρά μας τελευταία προσπαθούμε να αξιοποιήσουμε περαιτέρω και να δρέψουμε -κάποιους, τουλάχιστον- καρπούς από την πολύχρονη επένδυσή μας στην στέβια, προωθώντας την ως ένα υγρό γλυκαντικό. Ένα από τα βασικά προϊόντα μας στη συγκεκριμένη κατηγορία είναι τα light drops, που αποτελεί γλυκαντικό από το φυτό στέβια σε υγρή μορφή. Μια από τις ευεργετικές δράσεις -μεταξύ άλλων- της δυναμικότερης ενασχόλησής μας με αυτήν είναι το γεγονός ότι… ανοίγει δρόμους και σε άλλα κανάλια διανομής (λ.χ. φαρμακεία, καταστήματα διάθεσης βιολογικών προϊόντων κ.ά.), ενδυναμώνοντας την αίσθηση και την αναγκαιότητα για την κατανάλωση στέβιας. Μάλιστα, η πορεία του εν λόγω προϊόντος σε αγορές του εξωτερικού προμηνύει θετικές ειδήσεις για την ΕΨΑ στο εγγύς μέλλον”. Σε ότι αφορά την περίπτωση η εταιρεία να ενδιαφερθεί να εισέλθει δυναμικά στην αγορά της “φασόν” παραγωγής, ο κ. Τσαούτος αναφέρει πως ήδη η ΕΨΑ δραστηριοποιείται στην εν λόγω αγορά, προς το παρόν με ήπιους ρυθμούς, ενώ η προσέγγισή της εστιάζεται πρωτίστως στο κουτί και ελάχιστα στο μπουκάλι.

Διεύρυνση της “πίτας” των εξαγωγών
Οι εξαγωγές δείχνουν να εντάσσονται ολοένα και περισσότερο στο συνολικότερο μείγμα στρατηγικής της εταιρείας, καθώς αυτή τη στιγμή η ΕΨΑ διαθέτει παρουσία σε κάτι παραπάνω από 22 χώρες, ενώ οι προσπάθειες εξωστρέφειάς της συνεισφέρουν περίπου το 10% του τζίρου της. Όσο για τον απώτερο στόχο της διοίκησης της εταιρείας στο συγκεκριμένο πεδίο; “Μα να ενισχύσουμε όσο περισσότερο μπορούμε τα μεγέθη που ήδη έχουμε καταφέρει να διαθέτουμε σήμερα. Δεν σας κρύβω πως είμαι ιδιαίτερα αισιόδοξος αναφορικά με την επίτευξη του συγκεκριμένου στόχου, καθώς έχουμε ωριμάσει και γνωρίζουμε -πλέον- με ποιο τρόπο πρέπει να κινηθούμε. Αυτή τη στιγμή τα προϊόντα μας βρίσκονται σε αρκετές γεωγραφικές αγορές, με την Ευρώπη να καταλαμβάνει ένα μικρό ποσοστό, οι ΗΠΑ και η Ινδία (στην οποία μόλις ξεκινήσαμε την παρουσία μας) να δείχνουν πολλά υποσχόμενες, ενώ ξεχωριστή βαρύτητα θα δώσουμε σε μια σειρά από χώρες που εντάσσονται στην ευρύτερη περιοχή του Κόλπου, καθώς από εκεί αναμένουμε έντονα ανοδική πορεία και σημαντική αύξηση των πωλήσεων. Αυτό που έχουμε διαπιστώσει από την ενασχόλησή μας με την ανάπτυξη του δικτύου διανομής και πωλήσεων στο εξωτερικό είναι πως όσο του δίνεις, τόσο σου επιστρέφει. Και δη μπορείς να το υπολογίσεις με εξαιρετικά ποσοστά πιστότητας και ρεαλισμού.

Πραγματικά, το ευχαριστιόμαστε καθώς διαπιστώνουμε πως οι προσπάθειές μας έχουν κάποιο αντίκρισμα και δεν πάνε -εντελώς- χαμένες. Κάτι που συμβαίνει σε μεγάλο βαθμό στην χώρα μας, όπου σε πλείστες περιπτώσεις θεωρώ πως αναλωνόμαστε με οτιδήποτε άλλο πέραν του ίδιου του business μας”.

Φειδωλοί στις τεχνολογικές επενδύσεις
Η αστάθεια που επικρατεί στο εντός των συνόρων περιβάλλον, σε συνδυασμό με την προσπάθεια “συμμαζέματος” των οικονομικών και την αναγκαιότητα για την πραγματοποίηση ιδιαίτερα προσεκτικών βημάτων έχει οδηγήσει τη διοίκηση της ΕΨΑ να είναι αρκούντως επιλεκτική όσο και διστακτική στην υλοποίηση δαπανηρών επενδύσεων που σχετίζονται με την τεχνολογία στην ευρύτητά της. “Είναι γνωστό σε αρκετούς πως έχω έντονο background στην πληροφορική και την τεχνολογία εν γένει, οπότε μου είναι ιδιαίτερα ευχάριστο να μπω στο ανάλογο mode σκέψης προκειμένου να επιλέξω καινοτόμα προϊόντα και εφαρμογές. Παρόλα αυτά, επειδή οι αποφάσεις λαμβάνονται με βάση την στάθμιση ρεαλιστικών δεδομένων και αριθμών, προς το παρόν δεν βλέπω την αναγκαιότητα να “ανοιχτούμε” στο συγκεκριμένο κομμάτι. Σίγουρα, όσο πιο cutting edge τεχνολογίες χρησιμοποιείς, τόσο και αυξάνει ο βαθμός “ευφυϊας” της όλης διαδικασίας. Ωστόσο, αυτό θα πρέπει να υποστηρίζεται και απευθύνεται σε “x” μέγεθος και την ικανοποίηση αντίστοιχου επιπέδου απαιτήσεων που θα προέρχονται από την ίδια την αγορά. Στοιχεία, τα οποία δεν διαβλέπω στον κοντινό -τουλάχιστον- ορίζοντα”, σημειώνει χαρακτηριστικά ο Γενικός Διευθυντής της ΕΨΑ και συνεχίζει: “Στην εταιρεία μας διαθέτουμε μεν τεχνολογικό εξοπλισμό, ο οποίος είναι συγκεκριμένος προκειμένου να ανταποκριθεί σε δεδομένες απαιτήσεις και χαρακτηριστικά. Για παράδειγμα, εδώ και αρκετά χρόνια χρησιμοποιούμε ένα ERP σύστημα, ένα αντίστοιχο Warehouse Management System (WMS) για την διαχείριση της αποθήκης μας, ενώ οι πωλητές μας διαχειρίζονται τις παραγγελίες και τις απαιτούμενες ενέργειες merchandising μέσω συγκεκριμένων εφαρμογών. Όταν προχωράμε στο επίπεδο της παραγωγής και των εκεί εγκαταστάσεων τα δεδομένα αλλάζουν, καθώς ο εξοπλισμός είναι περισσότερο σύνθετος όσο και πιο εξειδικευμένος. Κι αυτό, καθώς αναφερόμαστε στην διαδικασία της παραγωγής, το τελικό αποτέλεσμα της οποίας διατίθεται απευθείας στην αγορά και καταναλώνεται άμεσα.

Οπότε, ο δείκτης “ευαισθησίας” είναι πολλαπλάσια αυξημένος και οι παράγοντες που πρέπει να εξεταστούν με απόλυτη λεπτομέρεια είναι συγκεκριμένοι όσο και ζωτικής σημασίας για την απρόσκοπτη λειτουργία μιας επιχείρησης στον τομέα των χυμών και αναψυκτικών. Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και με τα τρόφιμα. Για αυτό και αυτή τη στιγμή εξετάζουμε το βαθμό διαθεσιμότητας υπαρχόντων updates που αφορούν στον επαναπρογραμματισμό των μηχανημάτων της παραγωγής, καθώς επίσης και του ελέγχου της ποιότητας που άπτεται της παραγωγής. Για παράδειγμα, οφείλουμε να εξετάζουμε και να είμαστε σίγουροι πως τα μπουκάλια που χρησιμοποιούμε στο στάδιο της εμφιάλωσης είναι καθαρά, δεν έχουν ζημιές ή ατέλειες κ.ά. Επιπροσθέτως, είμαστε δεκτικοί να εξετάσουμε την βελτίωση του αυτοματισμού αλλά και της real time παρακολούθησης της παραγωγής, τα οποία μεταφράζονται σε περαιτέρω περιορισμό του κόστους και αποδοτικότερο έλεγχο της παραγωγής.

netweek (T. 400)
« 1 2 »
Έχετε άποψη;
Ο σχολιασμός των άρθρων προϋποθέτει την Είσοδο σας στο Netweek Online.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Banking / Finance

International

Τηλεπικοινωνίες

Πολιτισμός / Ψυχαγωγία

e-government

Μουσική Βιομηχανία

Retail

Ευρωπαική Ένωση

Services

Ενέργεια / Περιβάλλον

©2020 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778