Ο ψηφιακός μετασχηματισμός αποτελεί μονόδρομο για τις επιχειρήσεις και στην 3η διοργάνωσή του, το Digital Business Transformation Conference εξέτασε τις βασικές παραμέτρους που τον υλοποιούν. Το συνέδριο διοργανώθηκε από το netweek στα τέλη του προηγούμενου μήνα στο Αμφιθέατρο του Maroussi Plaza, με μεγάλη συμμετοχή κορυφαίων ομιλητών αλλά και στελεχών της αγοράς.

Ο χαιρετισμός από την Αλεξιανή Ντάκου, σύμβουλο επικοινωνίας του υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, υπό την αιγίδα του οποίου πραγματοποιήθηκε η εκδήλωση, ήταν το έναυσμα για την έναρξη του συνεδρίου

Κατανοώντας την ουσία του ψηφιακού μετασχηματισμού
Στην πρώτη ενότητα του συνεδρίου αναλύθηκαν εκτενώς θέματα κουλτούρας, organizational development και change management στο πλαίσιο του ψηφιακού μετασχηματισμού.

Η εναρκτήρια ομιλία πραγματοποιήθηκε από τον Tuomas Syrjanen, CEO του digital innovation agency Futurice όπου παρουσίασε τα ερωτήματα που πρέπει να απαντηθούν από τις επιχειρήσεις στην πορεία τους προς την ψηφιακή τους μεταμόρφωση. Ενώ στη συνέχεια ο Σωτήρης Καραγιάννης, Head of Technology Innovation της Space Hellas επικεντρώθηκε στο εργασιακό περιβάλλον του μέλλοντος και πως αυτό θα διαμορφωθεί βάσει των millennials και των καινούργιων τεχνολογικών εργαλείων που έχουν στη διάθεση τους.

Τον λόγο πήρε έπειτα ο Peter Fossick, Expert στο Design Thinking, ο οποίος μεταξύ άλλων τόνισε πως «για την επιτυχή εξέλιξη σε ένα τόσο ραγδαία μεταβαλλόμενο σύστημα πρέπει η κάθε επιχείρηση να ασπαστεί την καινοτομία, τους συχνούς πειραματισμούς και να νιώθει άνετα στις περιόδους αβεβαιότητας και ασάφειας που επιφέρουν αυτοί οι πειραματισμοί.

Ακολούθησαν οι εκπρόσωποι της Hewlett Packard Enterprise (Νίκος Μελισσουργός), της Unisystems (Αντώνης Κασσάνο) και της EY (Αχιλλέας Αρβανίτης) παρουσιάζοντας τις λύσεις τους για τη νέα εποχή των δεδομένων, της αυτοματοποίησης και του μετασχηματισμού. Η πρώτη ενότητα ολοκληρώθηκε με τον Πρόεδρο του Quantum for Quants Commission, Dr Enrique Lizaso ο οποίος ανέλυσε διεξοδικότατα την παρούσα κατάσταση των κβαντικών υπολογιστών και έκανε προβλέψεις για το άμεσο μέλλον. Εξήγησε πως τα πιο ισχυρά κράτη του πλανήτη ήδη βρίσκονται σε έναν αγώνα δρόμου για την διεύρυνση της υπολογιστικής τους ισχύος.

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός σε όλα τα επίπεδα της οικονομίας
Το δεύτερο μέρος του συνεδρίου περιλάμβανε ομιλίες σχετικά με τον ψηφιακό μετασχηματισμό σε επίπεδο business function, οργανισμού, κλάδου και εθνικής οικονομίας. Ο καθηγητής Γιώργος Δουκίδης έδωσε μια πολύ ξεκάθαρη εικόνα της παρούσας κατάστασης προβάλλοντας τις βέλτιστες πρακτικές που εφαρμόζουν 25 ελληνικές εταιρίες που βιώνουν την ψηφιακή τους μετάβαση, αλλά και τους κανόνες που μπορούν να αποτελέσουν οδηγό για κάθε επιχείρηση. Τα παραδείγματα αυτής της παρουσίασης προέρχονται από την ειδική έκδοση του περιοδικού netweek με τίτλο «25 digitalized companies”.

Έπειτα ο Σωτήρης Συρμακέζης (Head of Retail, Digital & Technology, Praxia Bank) ανέλυσε το μοντέλο των challenger banks, πως ξεκίνησαν από το Ηνωμένο Βασίλειο καθώς και τι παρέχουν στον πελάτη τους. Ολοκλήρωσε την ομιλία του εξηγώντας την σημερινή μορφή του Ελληνικού τραπεζικού συστήματος όπως και τις δυναμικές εξέλιξης του.

Ακολούθησε μια πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση ανάμεσα στον Σ. Συρμακέζη και τον Κωνσταντίνο Καμάρα, Αντιπρόεδρο ΔΣ της ATCOM και στη συνέχεια ο Γιώργος Μαρίνος (Διευθυντής Ψηφιακού Μετασχηματισμού της Εθνικής Τράπεζας) παρουσίασε την πορεία που ακολούθησε η Εθνική Τράπεζα στον δικό της ψηφιακό μετασχηματισμό. Ολοκληρώνοντας την ενότητα των τραπεζών, ο Ανδρέας Μπήτρος (Advantage FSE) εξήγησε τι είναι το invisible banking και πως οι τράπεζες έχουν πλέον την ευκαιρία να ενδυναμώσουν τη σχέση με τους πελάτες τους. Η δεύτερη ενότητα έκλεισε με την Elisabeth Drzaic-Lang (Founder and CEO of Empowering from Within) που επικεντρώθηκε στις ανθρώπινες πτυχές του digital transformation.

Ο «ανθρωποκεντρικός» ψηφιακός μετασχηματισμός
Διατηρώντας το ίδιο ύφος, το τρίτο μέρος του συνεδρίου επικεντρώθηκε στον ανθρωποκεντρικό ψηφιακό μετασχηματισμό.

Ο keynote Speaker Qaalfa Dibeehi, Vice President of Consulting και Global Lead for Marketing & Strategy Innovation στην Forrester Consulting, έδωσε έμφαση στην πολυτιμότητα του customer experience στην ψηφιακή εποχή. Επισήμανε πως δεν αρκεί η αποτελεσματικότητα του προϊόντος ή της υπηρεσίας για να παραμείνει ο πελάτης πιστός. Τόνισε πως το κλειδί είναι η συναισθηματική δέσμευση. Με την αναφορά σε ψυχολογικά πειράματα, καταδείχτηκε η σπουδαιότητα της συναισθηματικής εμπλοκής του καταναλωτή. Τα ψηφιακά κανάλια είναι μόνο ένα μέρος του customer experience και χάρη σε αυτά έχουμε αποκτήσει πλέον τη δυνατότητα να προσφέρουμε στους καταναλωτές εξατομικευμένες εμπειρίες σε μαζική κλίμακα, διευκρίνισε ο Q. Dibeehi. Χρησιμοποιώντας καθημερινά παραδείγματα των αλλαγών που φέρνει ο ψηφιακός μετασχηματισμός, παρουσιάστηκαν λύσεις αλλά και κρυμμένα προβλήματα που πρέπει να γνωρίζει κάθε οργανισμός που βιώνει αυτή τη μετάβαση. Στη συνέχεια ο Παναγιώτης Κουρής, CEO της Office Line μας μίλησε για τις ραγδαίες αλλαγές που επιφέρει το digital transformation ενώ ο Κώστας Γκρέκης (Γενικός Εμπορικός Διευθυντής Ομίλου Inform) ανέλυσε τις λύσεις που προσφέρει ο όμιλος Inform. Ακολούθησαν δύο παραδείγματα από οργανισμούς που περιέγραψαν το δικό τους ταξίδι μέσα από τις εκθετικές αυτές αλλαγές. Οι οργανισμοί αυτοί ήταν ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (με την παρουσίαση του Αλέξανδρου Ζιώμα Διευθυντή Επιχειρησιακού Μετασχηματισμού & Υπηρεσιών Υποστήριξης του Αερολιμένα) και ο Όμιλος Εταιριών Χρυσή Ευκαιρία, με τον Παντελή Κονταξάκη, Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο του Ομίλου.


Το λόγο πήρε έπειτα ο Dr. Jonathan T. Mall ιδρυτής της NeuroFlash. Ο Dr. Mall κατέχει διδακτορικό στην γνωσιακή νευροψυχολογία, οπότε ξεκίνησε την ομιλία του αναλογιζόμενος τις προκαταλήψεις που υπάρχουν στον ανθρώπινο ψυχισμό. Τα φίλτρα δηλαδή που χρησιμοποιεί ο άνθρωπος καθημερινά για να κατανοήσει την πραγματικότητα. Στη συνέχεια αυτού του συλλογισμού προέκυψε ο προβληματισμός σχετικά με πόσα από αυτά τα φίλτρα συμφέρει να τα μεταφέρουμε στις υποδομές τεχνητής νοημοσύνης που χτίζουμε. Συγχρόνως όμως αναλύθηκαν οι εντυπωσιακές ικανότητες των συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης και των νευρωνικών δικτύων. Τέλος η Caron Alexander, επικεφαλής του ψηφιακού προγράμματος δημοσίου τομέα της Β. Ιρλανδίας, παρουσίασε το έργο της κυβέρνησης της Βορείου Ιρλανδίας στον ψηφιακό της μετασχηματισμό. Δείχνοντας έτσι πως ακόμα και κυβερνητικές δομές είναι ικανές να εφαρμόσουν τα νέα εργαλεία που υπάρχουν και να βιώσουν ομαλά τον ψηφιακό τους μετασχηματισμό.

O Dr. Jonathan T. Mall, Co-Founder, NeuroFlash,
ένας από τους πλέον χαρισματικούς επιχειρηματίες της Ευρώπης, απαντά σε δύο ερωτήματά μας στο περιθώριο του συνεδρίου.

    Μπορούν όλες οι επιχείρησης να αξιοποιήσουν τα δεδομένα τους μέσω της νευροεπιστήμης για να αυξήσουν την αποδοτικότητα τους;

Οπωσδήποτε. Είναι βασικό να υπάρξει πρωτίστως κατανόηση του τρόπου με τον οποίο λειτουργούν οι άνθρωποι και έπειτα μέτρηση των κατάλληλων δεδομένων για την εξαγωγή των ιδανικών μοτίβων που θα επιτρέψουν την επαγγελματική επιτυχία. Οπότε για την βελτίωση της επικοινωνίας σας, ορίστε μια τάξη στις διαδικασίες σας, και αυξήστε την αποδοτικότητά τους. Για μένα η βασική κατανόηση της ανθρώπινης εμπειρίας, του τρόπου με τον οποίο οι ανθρώπινοι εγκέφαλοι και τελικά οι άνθρωποι λειτουργούν, πρέπει να έρχεται πάντα πρώτη.

    Πλέον χάρη στα big data μπορούμε να προσφέρουμε μια εξατομικευμένη στρατηγική μάρκετινγκ σε κάθε πελάτη. Πιστεύετε πως αυτό είναι κάτι χρήσιμο ή και εφαρμόσιμο;

Είναι δίκοπο μαχαίρι. Πιστεύω πως η εξατομίκευση μπορεί επίσης να αποσπάσει τους καταναλωτές από το brand. Η ύπαρξη ενός brand με πολύ ξεκάθαρο και ευρύ μήνυμα με το οποίο πολλοί άνθρωποι μπορούν να ταυτιστούν, θεωρώ πως βοηθάει στον ξεκάθαρο προσδιορισμό του στην αγορά. Σχετικά όμως με άλλες δράσεις, ειδικά όσο αφορά την προώθηση, το conversion, τα προσωποποιημένα μηνύματα έχουν μεγάλη αποτελεσματικότητα. Για παράδειγμα αν κάποιος είναι πιο ευάλωτος στην κοινωνική πίεση, τότε το να του επικοινωνήσουμε πως ήδη ένα εκατομμύριο πελάτες έχουν επιλέξει την συγκεκριμένη μάρκα έναντι κάποιας άλλης μπορεί να βοηθήσει πολύ στα τελευταία βήματα του conversion funnel. Αλλά στην αρχή όπου προσπαθούμε να κεντρίσουμε το ενδιαφέρον και να αποκτήσουμε αναγνώριση του brand, πιστεύω πως οι επιχειρηματίες θα πρέπει να επικεντρώνονται στον πυρήνα της μάρκας που μπορεί να ελκύσει πολλούς ανθρώπους και έπειτα να γίνουν πιο προσωπικοί και πιο στοχευμένοι όσο περισσότερο κατεβαίνουμε στο marketing funnel.

Ο Qaalfa Dibeehi, VP Consulting & Innovation, στην Forrester,
είναι ο άνθρωπος που έχει συνδέσει το όνομά του με το customer experience excellence και ο πλέον κατάλληλος για τις ερωτήσεις που του απευθύναμε.

    Σε ένα κόσμο γεμάτο με omnichannel εμπειρίες, έχει αλλάξει το νόημα του customer experience ριζικά;

Το νόημα του customer experience δεν έχει αλλάξει. Ο τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίζουμε το customer experience έχει αλλάξει. Το customer experience ήταν πάντα παρόν, αυτό που έχει έρθει πλέον στο προσκήνιο είναι η δυνατότητα μας να διαχειριστούμε την πολυπλοκότητα και την πληρότητα του customer experience. Βεβαίως κάθε επιχείρηση πάντα παρείχε customer experience, αλλά το αποτέλεσμα αρκετές φορές ήταν συμπτωματικό. Στα τελευταία 15 με 20 χρόνια αυτό που μάθαμε, καθώς και αυτό που συνεχίζουμε να μαθαίνουμε, είναι πώς να δημιουργούμε συνειδητά το customer experience και πώς να συμπεριλαμβάνουμε την συναισθηματική επένδυση ως ένα αναπόσπαστο κομμάτι του. Αυτό αποτελεί ένα δυσνόητο κομμάτι ακόμα και σήμερα, αλλά είναι και το κλειδί του customer experience.

    Έχετε αναφέρει πως η επένδυση στο customer experience είναι ένας τρόπος για τις επιχειρήσεις να ξεφύγουν από τον πόλεμο τιμών. Μπορείτε να εμβαθύνετε λίγο σχετικά και να παρουσιάσετε μερικά παραδείγματα;

Βασικά οι καταναλωτές σε πολλές βιομηχανίες αδυνατούν να διακρίνουν τις διαφορές ανάμεσα στα προϊόντα και τις υπηρεσίες του ενός ανταγωνιστή από τον άλλον, τους φαίνονται παρόμοια. Όταν αυτό συμβαίνει τότε προκύπτει μια υπερανταγωνιστική αγορά. Αυτό το οποίο οι καταναλωτές μπορούν εύκολα να συγκρίνουν είναι η τιμή. Συνεπώς όταν βρίσκεστε σε αυτή την κατάσταση μπαίνετε σε ένα price competition. Η παραδοσιακή στρατηγική για τις επιχειρήσεις είναι να μειώσουν το κόστος για να κρατήσουν σταθερό το κέρδος μειώνοντας τις τιμές, αλλά αυτό μπορεί να επιτευχθεί έως ένα σημείο. Ακολουθεί μια συνεχή κάθοδος, ώσπου σε κάποιο σημείο δεν μπορεί να συνεχιστεί πλέον η κάθοδος και το ερώτημα που γεννάται είναι πως μπορεί να επιτευχθεί κάποια άνοδος. Γνωρίζοντας πως υπάρχει ο ανταγωνισμός εκεί έξω που προσφέρει κάτι παρόμοιο βάσει της οπτικής του καταναλωτή. Η απάντηση έγκειται στο customer experience. Και το κλειδί για αυτό είναι το emotional engagement. Αν επιτύχουμε την ενσωμάτωση αυτού του χαρακτηριστικού στην εμπειρία μας, τότε θα έχουμε τη δυνατότητα να το κοστολογούμε πλέον ως premium και οι καταναλωτές θα είναι πρόθυμοι να παραμείνουν μαζί μας. Αυτή η προθυμία τους να συνεχίσουν μαζί μας, παρόλο που έχουν τη δυνατότητα να βρουν κάτι παρόμοιο αλλού, είναι το loyalty που αναζητάμε στο customer experience. Συνεπώς, παραδείγματα αυτού είναι όποια εταιρία παγκοσμίως έχει καλό customer experience. Οπότε αν ρωτήστε τον κόσμο ποιοι πιστεύουν πως το επιτυγχάνουν αυτό, γενικά θα ακουστούν απαντήσεις όπως Apple, Amazon, Disney και άλλες όπως Starbucks, Mc Donald’s. Παρατηρώντας όμως αυτές τις εταιρίες βλέπουμε πως τείνουν να έχουν υψηλότερες τιμές από αντίστοιχες της ίδιας κατηγορίας και εντούτοις εμείς οι καταναλωτές είμαστε πρόθυμοι να πληρώσουμε ακόμα και όταν προκύπτουν θέματα ποιότητας ή και άλλα θέματα. Εν μέρει αυτό συμβαίνει λόγω του customer experience.