Το αντίκτυπο του ICT (Information and Communications Technologies’) στις ναυτιλιακές λειτουργίες, καθώς και στην επιχειρηματική απόδοση, βρέθηκε στο επίκεντρο του 5ου ShipIT Conference, που πραγματοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία στις 26 Σεπτεμβρίου, με συνδιοργανωτές την BOUSSIAS, το περιοδικό netweek και την AMMITEC (Association of Maritime Managers for Information Technology and Communications).

Εκατοντάδες στελέχη από τον ευρύτερο χώρο της Ναυτιλίας, είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν σημαντικές ομιλίες γύρω από τις τελευταίες τάσεις και εξελίξεις σε θέματα ασφαλείας, επικοινωνιών, πλοήγησης, αύξησης της παραγωγικότητας, διαφύλαξης των συστημάτων απέναντι σε cybersecurity απειλές, καθώς και τη δυνατότητα αξιοποίησης των αναδυόμενων ψηφιακών τεχνολογιών ως λύσεις για τις νέες προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο χώρος της Ναυτιλίας, στο 5ο ShipIT Conference που διεξάχθηκε την Πέμπτη 26 Σεπτεμβρίου, στο Μουσείο Μπενάκη.

Η νέα, ψηφιακή, εποχή
Ιδιαίτερη βαρύτητα είχε η ομιλία του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Ιωάννη Πλακιωτάκη, ο οποίος αναφέρθηκε στα σύγχρονα πλαίσια που πρέπει να τεθούν για τη αύξηση της αποδοτικότητας και της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής Ναυτιλίας, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στο θέμα της εκπαίδευσης, τον εκσυγχρονισμό των λιμανιών και την προσαρμογή της ναυτιλίας στους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς.

Ο Υπουργός επισήμανε πως οι προκλήσεις θα είναι πολλές και ως εκ τούτου θα πρέπει, τόσο το υπουργείο, όσο και ο ευρύτερος χώρος της Ναυτιλίας να βρίσκονται σε εγρήγορση. Στο θέμα της εκπαίδευσης υπό το πρίσμα του e-learning έδωσε έμφαση η Αρίστη Γκίκα (Project Manager της SQLearn). «Ο χώρος της Ναυτιλίας θα μπορούσε να δει τον ψηφιακό μετασχηματισμό ως ένα ταξίδι ή ως μια γραμμή πλεύσης» είπε χαρακτηριστικά ο Ευστράτιος Δερμιτζιώτης (Senior Manager της Ernst & Young Business Advisory Solutions S.A).

Είναι αδιαμφισβήτητο πως ο ψηφιακός μετασχηματισμός αποτελεί μια ραγδαία αλλαγή, ωστόσο «αν και όλοι θέλουν την αλλαγή, κανένας δεν θέλει να αλλάξει» επισήμανε ο Δρ. Ιωάννης Φιλιππόπουλος, (Academic Director of Informatics and Engineering Division, Hellenic American University και Digital Transformation Specialist).

Ο Θανάσης Παγώνης (Business Perfor-mance Monitoring Unit Officer στην Almi Tankers S.A) παρουσίασε τα ερωτήματα στα οποία έρχεται να δώσει απαντήσεις η χρήση των APIs (application programming interfaces). Παράλληλα, ο Δρ. Νικόλαος Σκαρμέας (Managing Director, Enterprise and Solutions Architect στην Avaca Technologies) εξήγησε τον τρόπο με τον οποίο μπορεί να δομηθεί η προσέγγιση του ψηφιακού μετασχηματισμού, ώστε να συνδεθούν σε αυτόν οι άξονες της επιχείρησης και της τεχνολογίας.

Αναδυόμενες τεχνολογίες και αξιοποίησή τους
Μια πλήρη ανάλυση των μη επανδρωμένων σκαφών έκανε ο Giampiero Soncini (Chief Executive Officer of Marine Division στην IB Influencing Business) ξεκινώντας με μια ιστορική αναδρομή για να καταλήξει στις τεχνολογίες του σήμερα. Στις εφαρμογές που θα μπορούσε να έχει η τεχνητή νοημοσύνη στην αυτόνομη πλοήγηση, αλλά και σε άλλους τομείς της Ναυτιλίας, όπως τη βελτιστοποίηση του ταξιδιού και της λειτουργίας των λιμανιών, εστίασε ο Δρ. Ματθαίος Μαχαίρας (CIO της Metrostar Management).

Το Machine Learning μπορεί, συγχρόνωςμ να βοηθήσει και στην αύξηση της παραγωγικότητας όπως εξήγησε στην παρουσίαση του ο Αθανάσιος Σπανός (Purchasing Operators Supervisor στην Thenamaris).
Η αξιοποίηση των δεδομένων αποτελεί πλέον αναπόσπαστο κομμάτι της επιχειρηματικότητας, έτσι ο Πέτρος Βαλσάμης (Μέλος ΔΣ της AMMITEC. IT Manager της Eurobulk) μίλησε για την αξία της δυνατότητας άμεσης και πλήρης πρόσβασης ενός οργανισμού στα δεδομένα του.

Βέβαια τα δεδομένα για να αξιοποιηθούν πρέπει να υποστούν την κατάλληλη επεξεργασία, ως εκ τούτου ο Γουλιέλμος Ρούσσος (Supt. Automation Engineer της Enterprises Shipping & Trading) εξήγησε πώς μέσω των Data Analytics τα δεδομένα μετατρέπονται σε πληροφορία. Εμβαθύνοντας ακόμα περισσότερο ο Zoran Lajic, PhD (Head of Fleet Performance της Maran Tankers Management) ανέλυσε τις μαθηματικές εξισώσεις που διέπουν τις ανεπτυγμένες μεθόδους των Performance Systems.

Αναδυόμενες τεχνολογίες όπως το blockchain και οι εφαρμογές του στον χώρο της Ναυτιλίας ήρθαν στο προσκήνιο από τον Γιώργο Καραμανώλη (Συνιδρυτή και πρόεδρο του Hellenic Blockchain Hub, CTO/CIO της Crowdpolicy).

Άμυνα…
Αυτή τη στιγμή λαμβάνει χώρα μια μάχη για τα δεδομένα, στην οποία επιστρατεύονται θεμιτά και αθέμιτα μέσα. Πρόκειται για ένα “cyber warfare” όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο Eyal Pinko (Senior Consultant & Researcher της Maritime Cyber Security) με τις κυβερνοεπιθέσεις να πλήττουν όχι μόνο λιμάνια, σκάφη και εταιρείες, αλλά να αναταράσσουν ολόκληρα κράτη. Το System Security αποτελεί μια παγκόσμια προτεραιότητα τόνισε ο καθ. Siraj Shaikh (Professor of Cyber Systems, Coventry University), μιλώντας για τη διασφάλιση των cyber-physical συστημάτων.

Σε αντίστοιχο πλαίσιο κινήθηκε και η ομιλία του Αθανάσιου Κοσμόπουλου (Data Protection Officer του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης). Οι οικονομικές απώλειες λόγω των κυβερνοεγκλημάτων προβλέπεται να αγγίξουν τα 3 τρισ. δολάρια έως το 2020 και εκτιμάται πως το 74% των επιχειρήσεων παγκοσμίως, θα υποστεί ψηφιακές επιθέσεις τον ερχόμενο χρόνο, επισήμανε στην ομιλία του ο Ross Tsagalidis (Cyber Security Advisor & Consultant, Department of Computer and Systems, Swedish Armed Forces Sciences) «Ποια είναι όμως η μεγαλύτερη απειλή; Η μεγαλύτερη απειλή είσαστε εσείς!» συμπλήρωσε χαρακτηριστικά στην ομιλία του.

Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε και από τον Richard Meeus (Head of Security Strategy της Akamai Technologies) στον παράγοντα του ανθρώπου, και πώς τρωτός μέσω των phishing attacks. Παράλληλα, ο Κώστας Γρίβας (Information Security Officer της Angelicoussis Group) διευκρίνισε πως «τα συστήματα είναι τόσο καλά, όσο οι άνθρωποι που τα δημιουργούν και τα διαχειρίζονται».

Βέβαια «100% ασφάλεια δεν υπάρχει» σύμφωνα με τον Νικήτα Κλαδάκη (Information Security Director της NetBull). Οπότε σημασία έχει πόσο σύντομα θα μπορέσουμε να αντιληφθούμε την επίθεση και να δράσουμε. Έτσιμ στην παρουσίασή του επικεντρώθηκε στις δράσεις που πρέπει να ληφθούν μετά την επίθεση. Σύμφωνα όμως με τον Χαράλαμπο Παπαλελούδη (IT Governance Consultant, Priority) το disaster recovery από μόνο του δεν εξασφαλίζει την επιχειρηματική συνέχεια.

Στρατηγικές ψηφιακής πλεύσης
Αναγνωρίζοντας των υψηλό βαθμό πολυπλοκότητας που εμπεριέχει ο ψηφιακός μετασχηματισμός, στο συνέδριο προτάθηκαν αρκετές λύσεις και δόθηκαν πολύτιμες συμβουλές για τη διαχείρισή του.Τη μετατροπή των endpoints από τον ασθενέστερο στον ισχυρότερο κρίκο της αλυσίδας παρουσίασε η Κωνσταντίνα Κουκου (Security Engineer Greece & Cyprus, CheckPoint Software Technologies).

Ο Παναγιώτης Γαβαλάς (M. Eng, C.Eng, MBA, Director of Operations, IQ Solutions) μέσα από μια ιστορία ανέδειξε τις προκλήσεις που υπάρχουν στο χώρο της Ναυτιλίας και πρότεινε πιθανές λύσεις. Τις συμβουλές τους, καθώς και τις λύσεις που προτείνουν, παρουσίασαν επίσης οι Εύη Κράλλη (Sales Director ICT της Algosystems), Αλέξανδρος Γκιουζένης (CTO της Navarino), Δημήτρης Μωρός (Commercial Director Greece & Cyprus της MARLINK) και Ανδρέας Βαμβάτσικος (Solution Architect της Best Practice Consulting).

«Ένας αδύναμος άνθρωπος σε συνδυασμό με μια μηχανή και μια καλή διαδικασία είναι ανώτερος από μια δυνατή μηχανή ή από έναν δυνατό άνθρωπο συνδυασμένο με μια μηχανή και μια κατώτερη διαδικασία» είπε ο Μάρκος Βασιλικός (Shipping Management Consultant) δανειζόμενος το συγκεκριμένο ρητό από τον Γκάρι Κασπάροφ. Συνεπώς, μάλλον πάντα θα υπάρχει λόγος ύπαρξης πληρωμάτων πάνω στα πλοία, επισήμανε ο Δημήτρης Κωνσταντίνος Βασιλάκης (Planning & Analysis Supervisor του Marine Personnel Department της Thenamaris (Ship Management) Inc) αναλύοντας στρατηγικές για τη βελτιστοποίηση των workflows.

Χρυσοί χορηγοί του Συνεδρίου ήταν η Atcom και η IQ Solutions. Μεγάλοι χορηγοί ήταν η Algosystems, η Cisco και η Check Point Software Technologies. Χορηγοί του Συνεδρίου ήταν η Avaca Technologies, η BPC (Best Practice Consulting), η EY, η Fortune Technologies, η Marlink Group, η Navarino, η NetBull, η Priority και η SQLearn. Ως υποστηρικτές συμμετείχαν η Canon, η Eset και η Pccw Global. Το Συνέδριο έγινε υπό την αιγίδα του Hellenic American University. Conference Experience Sponsor ήταν το Conferience.